And Venus was her name

Misschien herkennen jullie deze Lancia Chronograaf. Deze zat in een doos vol met oude spullen die ik vorig jaar ongezien gekocht heb. Nu heb ik een zwak voor vintage chrono’s, en daarom heb ik laten onderzoeken of enkele exemplaren de moeite van het herstellen waard waren.
Dit horloge heeft een behoorlijke tijd bij mijn horlogemaker gelegen. Er moest dan ook het nodige aan gebeuren. Gisteren kon ik hem weer ophalen. Ik heb hem verzocht alles zo origineel mogelijk te laten, inclusief het glaasje met duidelijke breukjes. Het plastik is nog wel heel, maar door de druk in de loop de tijd zijn er vanaf de binnenkant miniscule breuklijntjes ontstaan. Door de lichtinval lijkt het alsof de breukjes aan de buitenkant liggen.

Hoe dan ook…Het horloge loopt perfect, en is accuraat binnen de 10 seconden per dag. Het kaliber is de Venus 188. En beauty van een vintage chronograaf.

Helaas heeft Venus maar een vrij beperkte periode bestaan. Men begon in 1924 en al in 1966 moets men de deuren sluiten. Het was dit keer niet de quartz revolutie die een uurwerkenfabrikant de das omdeed, maar het feit dat de consumenten liever geen handopgewonden chronografen meer wilden hebben. De Venus 188 zag het licht in 1948, en na het sluiten van de Venus fabrieken leefde dit kaliber door bij de grotere concurrent van Venes, Valjoux onder de benaming Valjoux 7730. Tot 1973 werden er maar liefst nog 175.000 stuks van de Valjoux 7730 geproduceerd.

De Venus 188 heeft een vrij groot balanswiel (met schroeven). Het uurwerk heeft geen kolomwiel, de chronograaffuncties worden met hevels geregeld. Het tikt met een lekkere 18.000 halfomwentelingen per uur.

De Venus 188 is een geliefd object voor moderne horlogefabrikanten om in gelimiteerde oplages kostbare series met dit kaliber uit te brengen. Vaak in goud of platina. Kijk bijvoorbeeld naar de Maurice Lacroix Masterpiece serie, die tot tweemaal toe een gelimiteerde serie met de Venus 188 (ML99)

gr,
Hans Mennink

Hans, we hadden al een tijd niets meer over “de doos” vernomen…

Mooi en helder verhaal weer.

Wist je trouwens Hans, dat Lancia een merknaam was van (Maurice) Ditisheim (& Freres S.A.) & Co., Fabrique de Montres Vulcain? Vulcain van de Cricket enz? Niet te verwarren trouwens met Paul Ditisheim (Solvil, Titus, Solvil & Titus).

Fraai klokje Hans (tu)
maar dat glaasje liet ik onmiddelijk vervangen door een nieuwe, origineel of niet.
de kast en ook het Venus caliber lijken mij zo’n beetje in nieuwstaat , zo’n glaasje past daar dan niet bij (vind ik)
groet
André

Zeer mooie chrono Hans.
Maar het glaasje liet ik ook vervangen. Tussen het oude en het nieuwe glas zal geen verschil zijn van vorm, dus mag je het origineel blijven noemen.
Zo is het ook met oude klokken, deze hebben pas een grotere waarde als ze gerestaureerd zijn.
Overal in de musea worden de horloges opgemaakt om terug mooi te zijn en om de meerwaarde.
Wel het zo origineel mogelijk laten wil niet zeggen dat je draagsporen of versleten onderdelen niet mag vervangen.

Het is niet echt een nieuwe aanwinst van Hans jongens. Dit bericht is van 15/7/2005…
Maar ik zocht op Venus 188 en had laatst ook naar het merk Lancia gezocht in de Pritchard en kon het niet laten deze info te delen.

@Henrik, dedankt voor de achtergrondinformatie, wist ik niet…

@Freddy en Andre. Ik heb jullie advies meteen ter harte genomen. Voila het horloge met nieuw glaasje. (Had ik al eerder gedaan hoor) :slight_smile:
Ik heb meteen maar het bandje ge-upgrade naar een echte lekker soepele Glashutte Croco-band. Dat verdient dit horloge nu wel.

gr,
Hans Mennink

Ziet er een stuk beter uit , Hans
en dat het geen origineel ? glaasje is ,daar ligt niemand wakker van denk ik.
wat voor automobiel heb je eigenlijk ? zal toch toevallig geen L … zijn ? :slight_smile:

groet Andre

Prachtig stukje geschiedenis Hans…!!
En wat een uitstraling, schitterend exemplaar.
Geniet ervan…(tu)

vind hem errrrrrrug mooi
gr pajero

leuk ding.