Ik heb een vraag: 50 jaar geleden heb ik van mn ouders een Lucerne horloge kado gekregen. Er zit een penanker uurwerkje in. Daar houdt mijn kennis op…Geen juwelier waagt zich eraan om het haperent uurwerkje schoon te maken. Is het mogelijk om achter het originele wijzerplaatje en wijzers een qwartz uurwerkje te plaatsen ? En wie kan/wil dit doen? Zou fantastisch zijn dit horloge weer te kunnen dragen! Mvg Eric.
Ik denk dat je meer kans maakt met het vinden van een horlogemaker hier op HF die deze misschien weer nieuw leven in wil blazen.
Dit kan hierbij helpen:
Ja, een quartz in zetten gaat meer gedoe zijn dan een service die in de meeste gevallen de klachten verhelpt. Afmetingen doen kloppen, wijzermaten, positie van kroonstift, de kroon zelf al…
Wat zijn de klachten eigenlijk? ![]()
Weet je wat voor een uurwerk erin zit? Valt misschien ook met een donor op te lossen.
Die moet je het ook niet vragen ![]()
Ik heb op ebay gezocht naar ern donor horloge maar alles wat ik vind is kapot of loopt nuet meer!
Maar, misschien past er een uurwerk van een ander type horloge in, ik heb met mijn beperkte kennis, uitsluitend naar exact hetzelfde horloge gezocht.
De mainspring is in ieder geval ‘unbreakable’ volgens de tekst op de wijzerplaat. Dus daar zal het niet aan liggen ![]()
Misschien uurwerk in het geheel in de Elma? En dan oliën?
Het uurwerkje lijkt me een Brac 512.
Brak is het zeker! (Grapje)…maar ik heb toch opeens het idee dat ik dankzij u allen verder kom…
Dag DJV, dank voor je reactie, is een Elma een ander merk horloge?
Dat is een schoonmaak machientje.
Aha…de juwelier hier gaf me te verstaan dat een penanker uurwerk niet schoongemaakt en ook niet geolied kan worden maar dat klopt dus ook niet!
Lekker juwelier. Ik service met enige regelmaat een penanker. Zijn vaak goed te servicen mits er geen gebreken in zitten.
Hij loopt nu al weer een paar uurtjes! Hij was wel vuil zei ie me…
Hij moet sowieso een service krijgen (uit elkaar, schoonmaken, evt versleten onderdeeltjes vervangen, smeren, afstellen) en daarvoor zijn er hier op HF echt wel horlogemakers die dat kunnen doen.
Dan heb je voor een paar jaar echt een goed horloge
Nee, dat is dikke quatsch.
Hij kan het zelf uiteraard niet want dan was hij horlogemaker en geen juwelier. En een “professionele” horlogemaker begint er inderdaad ook niet graag aan want de kosten zijn hoger dan de waarde. Maar genoeg goeie semi pro’s hier die dat zeker kunnen doen.
En zeg zelf, het is toch veel leuker om weten dat je oude horloge van je ouders, nog helemaal origineel werkt. ![]()