Stel je plaats andere wijzers en die wijken iets af qua gewicht ten opzichte van de originele wijzers, kan dat dan van invloed zijn op de nauwkeurigheid van een automatisch uurwerk?
Voor de uur- en minuut wijzer zal het verschil geen grote invloed op de gangnauwkeurigheid hebben. Een zwaardere seconde wijzer kan wel van invloed zijn. Heeft in hoofdzaak te maken met een eventueel zwaartepunt in de balans.
Dank je, als je zegt dat het voor de uur- en min.wijzer geen grote invloed zal hebben zeg je dan eigenlijk dat het wel enige invloed kan hebben?
Ik heb namelijk een horloge ingeleverd voor service en een aanvraag erbij gedaan om gelijk andere wijzers te plaatsen maar dat werd afgeraden op basis van dat het de gang gangkeurigheid wellicht zou kunnen beinvloeden. Gaat met name om de uur/min. wijzer.
Heeft iemand het wel eens ervaren dat het horloge er anders van ging lopen? Vooral in de Seiko hoek wordt er nogal lustig van wijzers gewisseld.
Met Seiko horloges heb ik weinig ervaring. Maar met een Zwitsers uurwerk heb ik geen negatieve ervaringen wat verschillende wijzers betreft. De grootste uitdaging is het vrij laten lopen van de wijzers tov de wijzerplaat en onderling. Dit is alleen van toepassing bij bollere of dikkere uitvoeringen
Het lijkt mij een onzin verhaal.
Ik heb twee van deze horloges en zelf geserviced.
De arm zit op de as van het anker gemonteerd, daardoor moet dit uurwerk veel harder werken!
Dit is een veel grotere handicap als het veranderen van wijzers.
Wat ik wel merk is dat de amplitude van het uurwerk flink naar beneden gaat zodra de arm er op is gezet. Ondanks dat is het horloge heel nauwkeurig af te regelen en loopt prima door.
Nog een observatie, als ik een los uurwerk afregel en daarna inbouw zit er soms een klein verschil in en moet ik nog een klein beetje bijregelen, maar dat is marginaal.
Dus als met en zonder wijzers al niet veel uitmaakt, dan zal veranderen van wijzers ook wel meevallen.
Top, dat is het antwoord wat ik wilde horen.