AndoAndoAndo - Een eigenzinnig merk.

In mijn laatste post over mijn erg diverse vakantieaankopen, liet ik kort mijn aankoop zien van het merk AndoAndoAndo. Gezien de toffe reacties en de nieuwsgierigheid over het merk heb ik besloten nu een volledig topic erover te schrijven.

1. Wat is AndoAndoAndo (AAA)?
    AAA is een Fins/Japanse microbrand gemaakt door Yu Ando. Ando werkte als artikelschrijver voor verschillende Japanse media outlets, waarbij hij uiteindelijk veel artikelen schreef over gadgets. Deze gadgets werden vooral op crowdfunding sites gepromote, waar Ando al snel veel artikelen schreef over crowdfund horloges. Hem viel het op dat microbrands tegenwoordig veel doen aan homages en er weinig echt nieuwe concepten werden/worden gemaakt. Daarnaast keek hij ook naar andere grotere merken en hij vond het allemaal veel op elkaar lijken. Alle horloges die hem echt aanspraken, waren vaak niet te verkrijgen (slechts concepten, super duur, vintage of goedkoop gemaakt en niet levens bestendig). Dus besloot hij om zelf te maken wat hij graag wil dragen. Daar ontstond AAA, waarbij de naam bestaat uit drie keer zijn achternaam. De filosofie hierachter is dat zijn gezin bestaat uit drie ‘Ando’s’. Namelijk hijzelf, zijn vrouw en zijn zoon.
    Dit alles is in 2019 begonnen met ontwerpen voor het eerste horloge waarna hij in 2020 begon met de verkoop van horloges.
    Volgens Ando zelf zijn de horloges die hij maakt speels van natuur, dat vind hij het belangrijkste. Wel probeert hij zowel zijn Finse als Japanse achtergrond mee te nemen in de ontwerpen. Een belangrijke kantekening is ook dat Ando zich niet altijd focussed op de meest bijzondere movements, maar echt op het karakter van het horloge zelf. Hij kiest vaak voor simpele Seiko of Miyota movements. Ook maakt hij een hoop onderdelen voor ‘mods’ van horloges, wat ook een groot onderdeel is van het bedrijf.

2. Het beste van AAA?
    Smaken verschillen natuurlijk, maar AAA heeft een hoop aan te bieden. Als eerste horloge maakte Ando de A1. Dit is nog steeds één van de kern modellen van het merk. Laatst is dit model ook op dit forum verkocht.
    Zoals er ook in die post werd aangeduid is het horloge deels gebaseerd op de Cenotaph for Newton.

Het horloge is aangedreven door een Seiko NH36A en is 37 mm x 42 mm x 11mm. Het was ook een limited edition van 100 stuks.

Naast de A1 is de kern van AAA de A2. Deze heb ik ook zelf in het echt om kunnen hebben. De A2 was erg mooi, zeker met de weggewerkte kroon, echter was hij voor mijn doen iets te dik. De A2 is ook aangedreven door een Seiko NH36 movement. De afmetingen van dit horloge zijn 35mm x 43 x 11,2mm. Voor de A2 zijn er een hoop ‘limited edition’ samenwerken met andere modders, iets wat hij vaak doet.

Een andere klassieker uit de catalogus van AAA is de Vinyl serie. Dit idee kwam naderhand van een custom dial vanuit een modders community die leek op een vinylplaat. Hierop begon Ando met het maken van een custom case, welke hij ook los verkocht voordat hij alles bij elkaar voegde en de ‘Vinyl Record Automatic’ uitbracht. Het leuke van dit horloge is dat de wijzer voor het uur het logo is. Daarnaast is de tekst van de plaat de seconden wijzer, waarbij als de tekst leesbaar is, het 00 seconden is. Zoals bij alle horloges van AAA is het niet gemaakt voor het beste en gemakkelijkste lezen van de tijd maar voor het gevoel wat het horloge je geeft. De case van dit horloge is 41mm in diameter en 10,7mm dik en wordt aangedreven door een Miyota 9039 Premium Automatic.

Na het succes van van de Vinyl serie is Ando nu bezig met de Cassette tape serie. Een horloge waarbij Ando het design zo dicht bij mogelijk bij het ontwerp van een cassette tape wilde houden. Hierdoor is het lezen van de tijd bijna niet mogelijk, maar zoals eerder al genoemd is dat niet het idee achter AAA horloges. Het gaat allemaal om de uitstraling en het gevoel. Heel eerlijk gezegd snap ik helemaal niet hoe de tijd op dit horloge gelezen kan worden, maar dat is juist ook de magie van AAA.

Verder heeft AAA ook een hele serie van horloges geïnspireerd door het buitenaardse. Dit is ook een van de horloges wat ik zelf gekocht heb. Ik heb om precies te zijn de ‘In the hand of the Imperial’ gekocht, een limited edition van 20 stuks. Iets wat Ando in deze serie erg leuk vind is experimenteren met lume. En na een langere tijd dit horloge gedragen te hebben, moet ik zeggen dat het karakter wat ik steeds benoem nog steeds mijn jongens hard diep van binnen aanspreekt. Dat is in mijn opinie ook waar AAA voor staat, voor het karakter van kinderspeelsheid.

Voor nu laat ik het hier even bij, ik moedig jullie wel aan om eens een kijkje op Watch Collection – AndoAndoAndo te nemen. Wie weet spreekt iets je direct aan, net als wat ‘In the hand of the Imperial’ deed met mij. Daarnaast ben ik momenteel bezig met de beginstappen van een samenwerking met Ando samen om een super gaaf en natuurlijk eigenzinnig horloge te maken (tip van de sluier; het horloge gaat waarschijnlijk ‘Time To Care’ heten).
Al met al is de conclusie van dit topic dat AndoAndoAndo een eigenzinnige microbrand is, geleidt door Yu Ando die doet wat hij zelf leuk en mooi vind. Met het oog op ‘anders’ zijn, omdat we allemaal al zo normaal zijn, zeker als het gaat over horloges. Wat denken jullie van AAA? Ik hoor het graag!

16 likes

Origineel is het wel. Redelijk geprijsd. Zou ik het kopen? Nee, maar dat is vooral omdat ik uit ervaring weet dat dit soort “bijzondere” ontwerpen mij snel gaan vervelen.

Bedankt voor het delen

Leuk, dit heeft een behoorlijke Lip fibe…