Ik heb geen idee of jullie ooit zijn video’s hebben gekeken op YouTube maar ik kwam er tot mijn schrik achter dat Andy Hunter aka Adriqos onlangs is overleden.
Hij was degene van al die YouTube kanalen die mij deed belanden in horloge hobby.
Ik kocht ooit mijn Oriënt Mako XL als mijn eerste mechanische horloge vanwege één van zijn video’s.
Mijn Omega Seamaster 2254.50 en 2531.80 heb ik aangeschaft nadat hij mij enthousiast maakte.
En ja ik heb ook een Steinhart OVM mk1 gekocht omdat Andy zo hoog opgaf over het horloge.
Ik zag het toen andere YouTube kanalen er filmpjes over maakten en schrok er ook van. Veel van hem gezien toen hij heel actief was en daarna uit het oog verloren. Treurig nieuws.
Op YouTube is het onder de intimi al even bekend. Andy was een heel aardige kerel- soms ook best wel omstreden in die tijd. Ik was er in die tijd ook actief bij op YouTube. Dat waren mooie tijden, toen de horlogerie kanalen op YouTube nog beperkt waren. Iedereen- nou ja, bijna iedereen- kende elkaar, zowel de mensen die actief horloge kanalen beheerden alsook de liefhebbers/ nerds/ handelaren en de trolls… die in de ‘comments sections’ van al die kanalen actief waren. Die mensen kwamen elkaar op alle toen bekende kanalen steeds weer tegen in de commentaren onder de filmpjes. Dat was een wereld op zich; een ‘schaduwwereld’… Daar met name groeiden vriendschappen en ook ‘oorlogen’. De z.g. “YouTube wars” uit de jaren 2014-2015 zijn bij de meeste actieve horlogeliefhebbers op YouTube uit die tijd nog wel bekend…
Helaas zijn er verschillende bekende horloge YouTubers uit die tijd al overleden, of verdwenen… Sommige waren omstreden, andere geliefd…
Andy was volgens mij een goeie kerel. Ik mocht hem graag in ieder geval, voor zover ik hem ‘kende’ op YouTube en contact met hem heb gehad.
Ik schrok in ieder geval toch wel van het nieuws, toen ik het kort geleden op het kanaal van Guido Pelagos zag. Weer een van de ‘old boys’ is ons ontvallen…