Anekdote: een lagere ‘beat rate’

Het was winter 2022. Een koude en gure dag. Naar buiten kijkend reflecteer ik de afgelopen 7 jaar Watches & Pencils, mijn geesteskind. Met recente uitbreiding van de kroost en daaraan gekoppelde herverdeling van tijd en munten denk ik na over de toekomst. De toekomst van mijn rol en wensen in de wereld van horloges.

Het boek ‘60 Minutes’ en allerlei andere opdrachten voor horlogeliefhebbers en merken komen voorbij. Ik kijk vragend naar mijn 1603 terwijl ik met het zonlicht speel door deze te weerkaatsen met de engine turned bezel. Als een WIS-heks uit Doornroosje stel ik de vintage metgezel een vraag: Wat moet ik doen? Amper een paar oscillaties later word ik uit het denkbeeldige dialoog gehaald. De jongste op mijn schoot grijpt als een schattig donskraaitje naar ‘my precious’. Aangetrokken door alle glinsteringen grijpt ze de kast van het horloge vast. Gelukkig houdt de folded jubilee.

Allerlei ideeën gaan als een ‘flying tourbillon’ rond in mijn bovenkamer. Simpele doorkijkjes in het leven van de horlogefanaat tot concepten met meer lagen dan een gemiddeld basis uurwerk met daarop een chronograaf module. Ik weeg de ingevulde tijd af tegen de vrije tijd voor de perpetual hobby. Een flashback naar een game die ik als jochie met een Rabobank horloge speelde komt bovendrijven: ik heb een ‘Time Crisis’.

Nadat ik de game enkele keren in mijn hoofd heb gespeeld, kom ik er helaas niet uit. Het gezin gaat voor alles en er blijft te weinig tijd over voor de megalithische “hobby”. Daarnaast is het meeste voor mijn gevoel gedaan. De rek is uit de veer. Ik reset de chronograaf en sluit de Watches & Pencils-tijd met een opgeheven hoofd. De hobby tikt door, maar in een lagere ‘beat rate’.

Wederom kijk ik enkele dagen later op mijn horloge. Dit keer een El Primero. Een ‘high beat’ slaat. Naar de lucht kijkend vraag ik hem: “Weet jij wat de toekomst in gedachten heeft?”

Iedereen bedankt voor de afgelopen jaren. Hopelijk heb je veel plezier aan beleefd aan Watches & Pencils.

Nu is het tijd om weer ouderwets te gaan genieten van de mooie hobby en mijn collectie. Voorlopig niks nieuws voor mij, in de breedste zin van het woord :wink:

Groeten, Teun

21 likes

7 likes

ChatGPT invoer: schrijf een ontzettend onsamenhangend verhaal over horloges

8 likes

De meeste leden die hier al wat langer meelopen kennen Watches & Pencils van Teun wel, hij stopt ermee, lijkt me een duidelijk verhaal.
Jammer dat je ermee stopt Teun, tot ziens hier als de tijd het toelaat.

2 likes

your wish is my command:

Er was eens een paarse krokodil die horloges verzamelde. Hij hield van alle soorten horloges, van digitale tot analoge, van klein tot groot. Op een dag vond hij een magisch horloge dat hem terug in de tijd kon brengen. Hij besloot het uit te proberen en belandde in het jaar 1720, waar hij een gigantische octopus ontmoette die ook horloges verzamelde. Samen gingen ze op avontuur en verzamelden ze horloges van over de hele wereld, terwijl ze vochten tegen een leger van kwade robotkatten.

niet slecht eigenlijk

1 like

Zeker, bedankt Teun, het was een mooie tijd :+1:

1 like

Thanks. Ga zeker proberen om af en toe te kijken en wat te posten :slight_smile:

Wat is dit?

Nou Teun bedankt voor jouw bijdrage, ik ben nog steeds heel blij met het bedrijfslogo dat je voor mij hebt ontworpen. Het ga je goed en hopelijk tot ziens!

1 like

Bedankt voor het delen, Teun.

1 like

Beste Teun,
Heb je nooit gekend irl of op het forum maar wel e.e.a aan artikelen van je gelezen, was leuk en tegelijkertijd leerzaam. Jammer dat je ermee stopt, maar begrijpen doe ik het wel. Het gezin komt op de eerste plaats, wellicht een lagere beat rate op het forum.
Hopelijk komt er nog eens een moment dat je de beat rate herijkt en weer eens terugkomt op het HF met je artikelen. Dank voor het lezen van je artikelen :+1: en lekker genieten van je gezin :ok_hand:

1 like

Was een leuke challenge!

1 like