Tja, ik krijg daar gelijk zo’n “marriage” gevoel bij. Oud zakhorlogeuurwerk in een polshorlogekast gepropt en oh shit nu staat de subseconde op een rare asymmetrische plek. Ik zou hard weglopen.
Marriage is not for everybody… Afgezien daarvan, asymmetrie kan mooi zijn, mits goed uitgevoerd. Mensen zwemelen bij FP Journe, en ik neem aan dat die het echt expres doet. In mijn voorbeeld misstaat die 9 zeker niet, en de kroon op 3 is evengoed asymmetrisch, maar op 12, zoals je soms ziet, wil ik 'm liever niet hebben.
Smaken verschillen uiteraard. Maar ik denk dat je met een raar geplaatste subseconde meer klanten kwijtraakt dan je ermee wint ten opzichte van de huidige centrale secondewijzer.
Nenee, die Baltic heb ik al!
Deze blijft mooi centraal… ![]()
Die heeft ook wel dunne lugs en een 18mm bandje. Dat ziet er dan inderdaad wat ielig uit.
Mijn pols is 17.5-18cm
Komt helemaal goed.
Miyota is inderdaad lekker dun voor een automaat.
Zo’n microrotor is wel gaaf. Ik vind wel de manier van Côtes de Genève/China echt te grof. En de positie van de kleine second is vreemd.
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was toen ik zo’n ding naast een GS en een breitling 7753 onder de loupe legde…
Geen chamfers, dat dan weer wel.
Schroeven pvd allicht, etc etc.
Maar het verschil was veel kleiner dan ik in m’n stoutste dromen durfde veronderstellen.
Maar in het geval van Angelier is de Miyota absoluut de juiste keuze imo! Vind het zelfs geen downgrade tov de SW200, integendeel. Gesloten caseback is prima, voor die prijs is een werkpaardje al wat je nodig hebt.
In serie zou je kunnen open caseback en top grade aanbieden voor bv €200 (?) extra… Als JIJ dat wil.
Wat ik vraag is niet of Angelier de KS zou overwegen op half 8 of 9, maar of het uurwerk iets kan zijn (mag natuurlijk achter de elegante gesloten deksel) voor een betaalbare versie met een KS op 6.
Het is dus overduidelijk mogelijk om die KS op een andere positie te hebben dan half 8, zoals Baltic hem gehouden heeft. Ik meen dat een van de bekende Chinese merken het uurwerk ook al eens met een KS op 6 heeft ingezet, maar ik zag ook een Hangzhou zonder microrotor die kennelijk voor een KS op 6 werd gebruikt. Het is misschien interessant om eens te na te gaan.
Voor de duidelijkheid, mijn suggestie was voor de kleine seconde versie, iet de huidige met centrale seconde, waar Miyota een prima keus is voor de beperktere portemonnee.
Het Hangzhou uurwerk heeft mij juist altijd tegen gehouden om zo’n Baltic te kopen. Mijn idee is dat als ik deze Angelier veel zou gaan dragen, ik de duudere versie goed zou kunnen overwegen.
Paul kwam na veel vijven en zessen uiteindelijk expliciet tot dat specifieke uurwerk ondanks andere suggesties van KS uurwerken met specifieke eisen aan plaatsing van de KS subdial, en eerlijk gezegd zou ik gewoon niet aan het ontwerp of de keuzes gaan tornen.
Het is wel echt fijn, die keuze voor de Miyota 9039, laat toe dat de kast zeer dun is, wat bij een dresser moet.
Dat zal zeker van invloed zijn
Dat weet ik. En zo kom je bij een aspirationeel horloge. 4000 was het? Het meeste daarvan zit dan in een uurwerk waar uiteindelijk toch ook niet iets heel bijzonders mee is gedaan, of heb ik dat mis? De Hangzhou schuif ik naar voren omdat met de nieuwe editie blijkt hoe haalbaar een mooi horloge kan worden gemaakt. Of op de mm de KS plaatsing identiek te krijgen is, weet ik oprecht niet, en daarmee kan het plan door de mand vallen. Tussen haalbaar of voor de happy few die de concurrentie met bijvoorbeeld een GS wel aan durven in deze keuze, vind ik haalbaar duidelijk de meerwaarde hebben.
Sja, het was de queeste van @vierport om de perfecte dresswatch te maken, volgens zijn torenhoge standaarden. Niet de meh, goed genoeg dresswatch. Daarvan bestaan er al genoeg. ![]()
Er was niets mis met de originele Angelier.
Alle gemaakte keuzes waren perfect verdedigbaar en wat mij betreft niets tegen in te brengen.
Bovendien ook gewoon Vierports visie en da’s al wat telt. Ik vond ‘m top.
Ik heb gewoon dat soort budget niet voor het stukslaan liggen.
Nobel, en daar is al veel over gezegd. Perfectie zal in de ogen van ieder anders zijn. Niets afdoend aan alle zorg en weloverwogen keuzes, zou voor mij een ander uurwerk dat gewoon in te kopen is weinig afdoen aan die visie. Dat zullen anderen wellicht anders beleven. Als je dan heel ver wilt gaan (en je beurs dat toelaat), dan vind ik een viering van handwerk en eigen ontwikkeling van a tot z best belangrijk om het prijskaartje te funderen. Als je het ziet als een horloge dat moet lopen en de zoektocht naar de (in de ogen van de ontwerper) perfecte compositie, dan maakt het uurwerk minder uit, tenzij het die compositie in de weg zit, hetgeen bij diverse afgevallen uurwerken ook het geval was.