Afmetingen zitten heel dicht bij de Tudor BB54, viel mij op. Een totaal ander type horloge maar de combinatie van diameter, lug-to-lug en band breedte werkt daar erg goed.
@vierport tapert de band? Wat is de breedte bij de gesp?
Edit; gevonden, van 20 bij de bandaanzet naar 16 bij de gesp
Ik ook niet, zit er niet op te wachten om dit uurwerk met volle passie te aanschouwen.
Mijn beredenering is namelijk dat dit horloge qua stijl een beter uurwerkje verdiend, in combinatie dan met een open case-back.
Wat in mijn beleving het totale concept compleet afmaakt.
Resumerend,
Dit voorstel met een gesloten case-back is op dit moment de beste optie.
De Miyota 9039 is een meer dan prima uurwerk, en @vierport had al een prijsje gemaakt voor de kleine seconde met een mooier uurwerk, maar 4000 ballen was toch even een ding voor veel mensen, dan moet je langer gaan jagen op klanten en wat meer marketing doen.
Het feit dat er nu een ontwerp ligt voor een zeer, zeer redelijke prijs waarbij de enige concessie de Miyota lijkt te zijn is voor mij een hele grote bonus. Dan kan ik aan het ontwerp snuffelen. Baltic heeft vergelijkbare dingen gedaan met Breguet numerals, maar daarbij een Chinees uurwerk gekozen waar ik minder van overtuigd ben, dus ik ben erg blij met wat @vierport hier gekozen heeft.
Ik heb diezelfde Miyota nu in een Kuoe en een Kurono Tokyo, en het is echt gewoon goed.
Een 37mm horloge met een donkere plaat en duikbezel oogt kleiner dan een 37mm horloge met lichte plaat en een redelijk bezelloos ontwerp. De Calatrava misstaat me niet in 35mm, maar een 35mm duiker wordt al gauw belachelijk.
Ik zou voorzichtig zijn met dat vergelijk, zeker ook omdat de duiker veel dikker is. Eerlijk gezegd komt dit ontwerp qua âdraaggevoelâ waarschijnlijk eerder in de buurt van de nieuwe Club Campus, qua maatvoering, omdat Nomos met de nieuwe 36mm kasten de lug lengte korter heeft gemaakt.
Ik heb een Stowa Partitio met dezelfde afmetingen ,ook redelijk dun,maar draag âm zelden.
Voor het laatst een half jaar geleden volgens mijn fotolijst en dat komt omdat ik âm eigenlijk te klein vind ogen.
Ik doe âm niet weg omdat ik âm prachtig blijf vinden maar bij geopende box kies ik toch telkens voor groter.
Daarom denk ik dat deze voor mij dezelfde kant op gaat,verschrikkelijk mooi maar zelden om
Soms wordt dit uurwerk wel leuk gebruikt/afgemaakt, zoals bij de Camp Fieldtimer. Dat laat ook zien het het hele horloge nog geen twee keer zo duur hoeft te worden met dat uurwerk, maar wel bijna. Ook HFLE concurrent Brunmontagne toont dat met de SW216. Desondanks word ik er niet blijer van. Ik vind automatisch een heel plezierige uitvinding en met die Miyota kan het toch al knap dun blijven. Dat lijkt eigenlijk alleen met Miyota of the Hangzhou micro rotor te kunnen als de kosten niet te hoog op moeten lopen. Met SW200 is onder de 10mm al echt zeldzaam, meen ik. Desondanks doet lang niet iedereen evenveel moeite om de dikte te beperken.
Nu ik er opeens aan denk, heb je die Hangzhou microrotor overwogen? Het lijkt inmiddels in een aantal horloges zonder mij bekende problemen goed te werken. Ik weet niet hoe dun de constructie kan worden echter, maar voor mij lijkt de scheiding tussen centrale as en kleine seconde niet zo beroerd.
Ik vind ze heel goed geslaagd en zal niet aandringen op veranderingen. Ik heb volgens mij al eens eerder gesuggereerd dat ik denk dat er een heel mooie mogelijkheid bestaat voor emaille platen in dit ontwerp. Dat blauw (dat wat meer glimt) laat dat volgens mij ook al zien, ondanks dat dat een sunburst is. Als we het over korrels hebben weet ik nou niet of de frosted finish helemaal mijn ding is. Ik zou dan wel meer willen zien. Ook hoe het zich houdt in beweging. Een grovere korrel zoals bij ArsĂšne Lippens heeft ook wel wat, maar is hier denk ik te grof.
Ik weet nou niet of ik de su seconds al eens op 6 gezien heb, maar op 9 en half 8 is allebei mogelijk met een kroon op 9, dus ik geloof niet dat dit beperkend hoeft te zijn. Maar ik ben geen engineer.
Je noemde het al zonder te noemen. Maar ik weet niet of er nou zoveel reden is om aan dit uurwerk te twijfelen. De emotionele band met een Miyota zal niet groter zijn. De veronderstelling is ongetwijfeld dat de Miyota 9 zich al veel uitgebreider heeft bewezen in de praktijk en bekend staat om lage kosten met hoge betrouwbaarheid. Dat is natuurlijk mooi. Recent kwam ik dan wel in vergelijking met de Sellitas de opmerkingen tegen dat Miyotas meer last hebben van magnetisme en de schokbestendigheid niet even goed zou zijn. Ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot de Hangzhou. Voor het eventueel maken van een betaalbare kleine seconde variant is de Hangzhou mogelijk interessant.