Angelus 8 day alarm polshorloge

Toen we een jaar geleden het idee besproken om een Angelus 8 daags 240 caliber met alarm in te bouwen in een polshorloge had Paul daar wel zin in.
Het caliber zelf was gauw gevonden, maar de bouw van het horloge was toch wel wat ingewikkeld en het heeft dan ook een jaar geduurd voordat Paul het gisteren naar me op kon sturen.
Hij heeft er dan ook, tot mijn verrassing wel wat extra accesoires bij gemaakt :slight_smile:

Het hele ontwerp is door Paul K. zelf bedacht en uitgevoerd, ik hoefde alleen maar te zeggen of ik het wat vond , of niet.

Dit horloge had Angelus dus zelf op de markt moeten brengen mijn inziens, gek genoeg leverden ze deze calibers wel aan Longines-Wittnauer en Panerai , maar zelf hebben ze daar nooit wat mee gedaan op polshorloge gebied.

Hierbij wat pictures van het kindje in zijn kistje :slight_smile:

Diameter kast 44mm x 54mm over de bandaanzetten , hoogte 16mm Bandaanzet 22mm Gewicht 111 gram
alle functies via de kroon, instelling van de alarmtijd (kleine wijzer) via de achterkant kast d.m.v een sleuteltje wat op de horlogeband zit.
Caliber Angelus SF 240 SR 15J bouwjaar plm 1950 gangreserve 200 uur - alarmhamertje werkt op de kast zelf

Wat mij betreft is Paul niet alleen een handige knutselaar , maar kan hij ook nog een aardig model horloge in mekaar zetten,
waarvoor mijn dank, groet André

1 like

Wauw…fantastisch! Mooie afmetingen (tu)

Paul K,

Niet iets voor de LE 2007 voor Horlogeforum? :wink:

ehhhhhhhhM holy HOLE IN A DONUT!

Erg gaaf Andre. Hulde ook voor Paul.
Zou alleen je achternaam even uit de garantiepapieren painten.

erg mooi geworden, gefeliciteerd! en paul mooi gedaan !

Oei… weer zo’n lekker ding. (tu)
Maar begrijp ik het nu goed dat Paul zelf de kast gemaakt heeft ?

Hulde…

Horloges opknappen vind ik al geweldig, maar dit mag er ook wezen(tu) Een geweldig project, mannen!

Heeft dit kaliber een dubbele veerton? Aan de kast is veel geknutseld zo te zien. Daar is veel pas en meetwerk aan verricht; vooral aan het einddeksel waar de sleutel doorheen moet. Op wat voor kast is dit horloge gebaseerd? Is de bovenste rand, waar het glas in zit, zelf gedraaid?

Groet, Mark

Heel leuk al die positieve reacties (tu) was er zelf ook behoorlijk van onder de indruk toen ik 'm gisteren kreeg.

Hent@ De kast is Ă©Ă©n van de onderdelen die Paul niet zelf heeft gemaakt, maar wel behoorlijk heeft moeten bewerken om het allemaal goed passend te maken.
Deze kasten zijn in vele maten en uitvoeringen te koop , en tegen prijzen dat het niet interessant is
om ze zelf te draaien.

Mark@ Het uurwerk en het alarm hebben beide hun eigen veerton,linksom draaien om het alarm op te winden , en rechtsom voor het uurwerk. en ja Paul heeft de lunette zelf gedraaid uit messing, daarna goldplated.
Kast is brushed steel, welk type en waar die vandaan komt is top secret :slight_smile:

vergeten een picture van het sleuteltje , een verchroomd ingekort inbussleuteltje, zit met een stukje leer op de band.

toppie !

Heel erg mooi.

Mooie foto’s André, het kindje komt er goed op uit, ondanks dat het nogal een dikkertje is :smiley: :smiley:

Een paar kleine aanvullingen;
Voor de niet Angelus-o-fielen: het manufaktuurkaliber 240 met alarm werd door Angelus enkel gebruikt in hun reiswekkertjes, zoals in dit voorbeeld:

Het uurwerk heeft met z’n 16-lijns (36mm) diameter een heel redelijk formaat, maar het is wel enorm hoog, vergelijk het eens met een Unitas 6498:

Als je zoiets in een normale kast plaatst, dan krijg je dus het eerste probleem:

Op de foto trouwens het eerste prototype, met een sleutel-opwind uurwerk.
Om dit probleem op te lossen is dus de hoge lunette gemaakt, zodat het uurwerk in de kast verzinkt, grote mazzel dat de gekozen kast 3-delig uitgevoerd is (rechts de originele lunette);

Een volgend probleem is dat zo’n klok-uurwerk geen enkele mogelijkheid heeft om in een polshorloge kast gemonteerd te worden, vanwege het alarm kun je niet eenvoudig een uurwerkhouder gebruiken, dus nu wordt het uurwerk aangedrukt via de bodem, en ja, daar komt wel wat passen en meten bij kijken.

Grootste struikelblokken waren het laten “klinken” van het alarm (helaas hebben we dat plan moeten opgeven) en de alarmverstelling, welke aan de achterzijde van het uurwerk zit (na diverse probeersels, opgelost met de doorvoer in het losse binnendeksel)

De originele vierkante wijzerplaat is natuurlijk onbruikbaar, dus deze is speciaal gemaakt door Bethge, aan de hand van ons eigen ontwerp, welke we natuurlijk wel klassiek hebben gehouden, om een beetje in stijl te blijven met de vintage Angelus horloges, de uitvoering van Bethge is werkelijk subliem:

Er zijn nog wel wat meer haken en ogen geweest, er zijn een paar oplossingen geprobeerd en verworpen, maar uiteindelijk is het resultaat best wel OK geworden.

Nog wel erg leuk is te melden dat, toen we aan het projekt begonnen, André de 44mm kastmaat nogal groot vond, “of dat niet kleiner kon”, nu zijn we een klein jaartje verder, en inmiddels vind hij het een “goed draagbare maat” :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

Gefeliciteerd, zier er heel leuk uit. Leuk om zoiets zelf te kunnen.

Paul,

Mooie toelichting (tu)

Heel klap gedaan Paul.
gr.

Yuen Tai

Fantastisch!!!

Ik ben er helemaal stil van. Wat MOOI!!!

In een woord PRACHTIG stuk werk.

Groeten,
JohnSr

Beide heren gefeliciteerd met het resultaat!

Gerwin