Angst voor magnetisering

Binnenkort ga ik met het vliegtuig de schoonfamilie opzoeken in het buitenland. Nu heb ik sinds een tijdje deze fantastische Genva Chronograaf uit de jaren '50 in de collectie zitten die ik graag mee wil nemen. Maar zoals zo vaak het geval is bij de mens, er is angst voor het onbekende… Eerder heb ik het een en ander gelezen over het magnetisch worden van het horloge door alle magneten op vliegvelden. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat een horloge magnetisch geworden is, maar met een mooie vintage als deze ben ik daar toch iets voorzichtiger mee. Vandaar mijn vraag, hoeveel kwaad kan het an sich als een horloge magnetisch wordt en hoe groot achten jullie de kans dat dit zal gebeuren? Ik heb wel wat gelezen over demagnetiseer-apparaatjes, maar ik vraag me af of dit ook voor een magnetisch geworden chronograaf werk of dat ik bij thuiskomst linea recta door mag naar de horlogemaker voor een prijzige service.

Alvast mijn dank voor jullie hulp!

P.S. voor alle lolbroeken: ja ik heb gezien dat er ‘anti-magnetic’ op de wijzerplaat staat. Maar naar mijn idee is ‘anti-magnetic’ uit de jaren '50 behoorlijk anders dan ‘anti-magnetic’ anno 2025.
P.P.S. ik heb gezocht op het forum, maar ik kwam geen zelfde soort topic tegen, mocht ik iets over het hoofd gezien hebben, excuses daarvoor!

1 like

In de pre-Corona tijd toen ik meerdere keren p/mnd vloog heb ik één keer gehad dat mijn horloge (Sinn 104) om onverklaarbare redenen ipv 4 sec/dag eenmalig naar 12 sec/dag was gegaan

Als dat door een magneet veroorzaakt was dan zou hij eigenlijk vanaf dat moment constant te snel moeten lopen. Was niet zo, liep weer normaal erna.

Oorzaak nooit duidelijk geworden.
Overigens is het eenvoudig om een gemagnetiseerd horloge weer te demagnetiseren, dus als je daar bang voor bent dan valt dat wellicht wel mee

1 like

Ik zou het horloge in je koffer ipv handbagage inpakken, volgens mij gaat handbagage vaker door scans. Er zijn trouwens ook telefoon apps om te testen of je horloge gemagnetiseerd is. Een horlogemaker zal die waarschijnlijk niet gebruiken maar voor thuisgebruikers geeft het een indicatie of een horloge gemagnetiseerd zou kunnen zijn… Démagnetiseren is iets wat je ook zelf zou kunnen doen. Bij Amazon verkopen ze die blauwe apparaatjes en er zijn tutorials op YouTube te vinden. Sowieso gewoon meenemen lijkt me…

1 like

Voor zover ik begrepen heb zijn alleen de poortjes/metaaldetectors een risico. Als je je horloge (verplicht) afdoet en door het Röntgen apparaat laat gaan is er niets aan de hand.

1 like

Je merkt het vanzelf als ie veel te snel loopt.

1 like

Ja, dat is waar, maar mocht je het vervolgens zelf willen testen dan zou dat met zo’n app kunnen….

1 like

Dank voor de tip. Die apps kende ik niet, ik ga eens zoeken. Dat is als watch nerd natuurlijk gewoon leuk om te hebben, gemagnetiseerd of niet!

1 like

Ik denk dat ik het zo maar eens ga proberen. Lijkt me een redelijke oplossing. En als het demagnetiseren makkelijk is dan moet dat wel los lopen. Dank allemaal voor de reacties!

Volgens mij raakt ruimbagage vaker kwijt :sweat_smile:

IMG_0331

Dit zijn IPhone apps die ik wel eens gebruik. (Die Timegrapher moet je denk ik niet te serieus nemen. Er komt voor het echt opmeten wel meer kijken dan een telefoon microfoon)

2 likes

Tot nu toe heb ik dat nooit gehad maar het is inderdaad wel een risico….

Ik ook niet. Wel eens kwijt en weer gevonden, of op een vlucht later, maar nog niet helemaal kwijt gelukkig. Maar het gebeurt wel. Dus ik heb liever m’n waardevolle spulletjes in m’n handbagage. In jouw geval zou ik dat ook doen, onder meer omdat vintage toch ook wat schok gevoeliger is. En zoals gezegd magnetiseren de scanners waar de handbagage door gaat niet.

1 like

Voor een indicatie is het voldoende.

1 like

De discussie over hand -of ruimbagage is in mijn situatie snel opgelost. Ik vlieg met alleen handbagage en om nou een hele koffer mee te nemen voor een horloge is een beetje te extra

2 likes

Zelf gebruik ik deze app als timegrapher. Werkt heel redelijk. Ook als ik ze daarna op een echte timegrapher leg, komt dat heel aardig overeen

1 like