Impact van vliegen op nauwkeurigheid horloge?

Sinds een aantal weken hou ik met de watchcheck app bij wat de nauwkeurigheid van mijn horloges zijn. Voor mij geen halszaak maar leuke dagelijkse quality-time voor mij en mijn watch…:wink:
Mijn Sinn 104 heeft normaliter een afwijking van zo’n 4-5 sec p/dag.
Maar nu stapte ik gisteravond op het vliegtuig voor een vlucht van zo’n 2 uur (Stockholm) en toen ik vanmorgen keek was de afwijking 12 seconden. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar zou dat met de vlucht te maken kunnen hebben?

Ja.

Tenminste, de verkoper bij Gassan merkte zaterdag nog op dat de meeste mensen die terug komen met een relatief nieuw horloge die te snel loopt, het 9 van de 10 keer door vliegen komt en met name de magnetische poortjes op het vliegveld.

Mijn gok is dat hij gedemagnetiseerd moet worden. Misschien heb je net even ergens tegenaan geleund waar een flinke magneet achter zat.

1 like

AHA! Dat zou heel goed kunnen.

Mijn gok is dat hij gedemagnetiseerd moet worden

Is dat iets wat een local AD ook zou kunnen doen? Mijn andere Sinn is in Frankfurt voor een service beurt en die ben ik meteen zo’n 4 maanden kwijt…

1 like

Yup. Met een demagnetiseerapparaatje van Aliexpress kun je het zelf nog, maar dan moet je even een paar weken wachten.

Een grote AD heeft wel zo’n apparaatje in huis liggen :+1:

1 like

Mijn dank, kan ik wat mee! Ik ga aan de slag…

1 like

Gebruiken ze die smoes nog steeds?

1 like

Vloog naar Turkije dit jaar. Opeens een afwijking van een uur…

25 likes

Ja, dat zijn sterke magneten daar in die poortjes op Ankara International Airport.

3 likes

Zo’n Sinn zou juist toch ook wel anti magnetisch moeten zijn? Zo makkelijk raakt zo’n horloge nou ook weer niet gemagnetiseerd.

1 like

Sodeju. Helemaal overheen gelezen. Goed punt. Maar goed. Misschien gaat een niet anti-magnetisch uurwerk wel 30 seconden per etmaal uit de pas van een controlepoortje. Dan zou +12 voor de Sinn niet vreemd zijn. Ik zal het eens testen als ik weer naar de rechtbank moet.

Haha, dat is een klant van mij. Jammer hè? Stelletje sensatiezoekers. :upside_down_face:

:cat:

Dan blijf ik erbij dat hij gemagnetiseerd is. Zo gefixt!

1 like

Of het de magnetisme is en van welke bron staat nog niet vast, maar laten we de invloed van de snelheid en hoogte op het verloop van de tijd even in perspectief brengen:

Assume you’re flying at 10,668 meters for 8 hours at roughly 1,007 kph, from true south to true north, where your friend is sitting at sea level; when you arrive, your watch will be running about 0.00504 seconds faster than theirs.
Die oorzaak is in mijn ogen te verwaarlozen :nerd_face:

edit, nog even de bron:

1 like

Ah, dankjewel. Zat ook niet echt aan de relativiteitstheorie te denken :thinking:, maar aan iest als drukverschil oid. Had zelf niet aan magnetisme gedacht.

1 like

Let op.

Het Deutsches Institut für Normung heeft er een waarde aangehangen (DIN8309). De precieze spec boeit me niet, maar hier komt het op neer:

Anti-magnetic (non-magnetic) watches are those that are able to run with minimal deviation when exposed to a certain level of magnetic field

Van de Sinn site zelf:

Nivarox balance springs are made of a temperature-compensating material which, in certain unfavourable circumstances, becomes magnetised. Irregularities in the rate of the movement are therefore the result of a magnetised balance spring, i.e. a defect in the watch’s clock-pulse generator. When it comes to magnetic field sensitivity, the modern balance spring is far superior to the older steel springs with regard to sensitivity to magnetic fields, because Nivarox springs are non-magnetic as required by DIN 8309. However, in the case of a relatively low magnetic field exposure of 4,800 A/m or 6 mT – roughly one quarter of the pole strength of a common house-hold magnet – this permits an accuracy error of ± 30 seconds per day. Compliance with chronometer standards is thus impossible.If the spring is exposed to stronger magnetic fields, the oscillation of the balance will change permanently.

Oke, nog een keer goed opletten.

Ook van de Sinn site:

In order to produce this Magnetic Field Protection, we use a closed, magnetically soft case interior that includes the dial, the movement holding ring and the case back.

Bij mijn weten (en deels studie mbt MRI) heb je toch echt een kooi van Faraday nodig om magnetisme helemaal buiten te houden. Zoals bijvoorbeeld in de Rolex Milgauss. Die heeft een kooi van Faraday (koper), daarom is die case ook zo dik. Dat blokt het helemaal.

Dat is dus gebeurd, aangezien dat in de DIN norm beschreven staat.

Als ik door het praatje van Sinn lees zijn ze niet helemaal niet anti-magnetisch, maar beperken ze het.

Maar verbeter me graag als ik het fout heb. Ik vind zulke dingen leuk om te leren.

Het probleem met gemagnetiseerde uurwerken is volgens mij dat de buitenste twee windingen van de balansveer aan elkaar gaan “kleven” Als dat gebeurt wordt de veer effectief korter. Alleen heb je het dan al gauw over 10 % van de lengte van de veer, en daardoor over pak hem beet 5% afwijking in eigenfrequentie. Dat is geen seconden per dag, maar een uur per dag.
Afwijkingen van een paar seconden komen volgens mij niet door magnetisme en ga je met demagnetiseren ook niet oplossen.

6 likes

haha dude :smile:

Nou, ik zat net settings van een MRI scan (van mezelf, voor studieonderzoek) erbij te zoeken. Maar die zijn gescand op een 0.5T en 3T MRI. Dus inderdaad helemaal buiten houden kan niet, als de max 100mT is.

Je hebt gelijk.

Dit klinkt…behoorlijk logisch. Ik ga hier niets meer toe kunnen voegen hoor ik al.

1 like

Dankjewel mannen, zo veel geleerd en te leren…:mortar_board:

2 likes

De impact van vliegen op je voorraam zijn in droge tijden wel enorm gebleken.
Buiten dat de voorkant van mijn auto nu two-tone is heb ik toch minder nauwkeurige lijnen op de weg door de impact van vliegen.

Heeft aliexpress hier ook iets voor of toch naar de AD met deze afwijking?

3 likes

"Antimagnetisch nach DIN 8309"
Dat bedoel je? Yep dus! :sunglasses:

Oh wacht, dat was al in de veronderstelling meegenomen. Ik ga nog even verder lezen.

In het blauwe gedeelte staat sinds kort een de-magnetiseer apparaat te koop:nerd_face: