Anker Automatic

Beste Horloge liefhebbers,

Heb het volgende horloge in mijn bezit waar ik niets over weet en niets over kan vinden !

Merk Anker
Voor de rest staat erop Automatic, 25jewels en incabloc ???
Volgens mij is het een gouden horloge !

HELP !!!

Het gaat hier om een erfstuk v mijn Opa en ik zou er graag iets meer over willen weten !

1 like

Foto’s doen wonderen… 25 jewels doet in elk geval vermoeden dat er wel een behoorlijk goed uurwerk in zit. Incabloc is een schokbestendige lagering van de balans-as… 't balansasje zit gelagerd in lagertjes die onder veerdruk iets kunnen verschuiven, zodat de as niet beschadigd bij schokken…

Een handopwinder heeft 17 steentjes. Een automaat heeft er x meer, in dit geval 6 steentjes. Dus van het aotomaat gedeelte worden drie raderen gelager d.m.v. steentjes. Het “merk” Anker is gewoon een handelsmerk net zoals Prisma, die fabrieken zijn nergens te vinden!

Groeten Martin Meijer.

Dat is niet altijd waar. De 30T2 van mijn Omega handopwinder heeft 15 jewels, toch wordt het gezien als één van de meest betrouwbare uurwerken van Omega.
Ik meen dat alle steentjes boven de 21 stuks niet echt een functie hebben. 31 jewels staat natuurlijk wel gaaf, maar het heeft geen meerwaarde.
Ik bedoel ermee te zeggen dat meer jewels niet meteen betekent dat het heel goed is en minder jewels niet zo goed.

mvg Melvin

Plaats eens een paar foto’s. Liefs 1 van het binnenwerk er bij.

Ongezien kan ik je vertellen dat waarde = goudwaarde en de goudprijs staat erg laag op dit moment dus zou hem maar netjes wegleggen. Het merk Anker is geen “echt” merk maar een plakmerk en er zijn werkelijk 100.000en horloges met anker/Ancre erop uitgebracht en meeste zijn niets bijzonders. Er is geen pijl op te trekken wat er in zit, kan van goedkope penanker tot een leuke Eta, Felsa of AS in zitten,omdat het een automaat is zit er waarschijnlijk een Eta in.

gekkehuus Schreef:

Ongezien kan ik je vertellen dat waarde =
goudwaarde en de goudprijs staat erg laag op dit
moment dus zou hem maar netjes wegleggen. Het merk
Anker is geen “echt” merk maar een plakmerk en er
zijn werkelijk 100.000en horloges met anker/Ancre
erop uitgebracht en meeste zijn niets bijzonders.
Er is geen pijl op te trekken wat er in zit, kan
van goedkope penanker tot een leuke Eta, Felsa of
AS in zitten,omdat het een automaat is zit er
waarschijnlijk een Eta in.

Volgens mij is Anker een Duits horlogemerk, net zoals hier Pontiac, Prisma etc. Ancre is een aanduiding die je op meerdere horloges ziet staan.
Anker is een “leuk” merk, maar is i.d.d. niet interessant genoeg om een meerwaarde te genereren boven de goudwaarde.

Ok ik dacht dat anker en ancre beide "verzonnen"waren maar Anker is wel een echte horlogefabriek dus?

Ik weet wel wat er veel van zijn want ik kom ze overal tegen.

Wat ik uit een ander topic begreep is dat “Moritz Ancre” een “plakmerk” van een Rotterdamse Juwelier was… hoe het met “Anker” zit, zou ik zo niet weten…

Ik ben ondertussen iets wijzer geworden. Moritz was inderdaad een plakmerk van een Rotterdamse juwelier.
Gekopieerd van internet: Ancre is not a manufacturer or retailer name. It is simply a French word which refers to a mechanical detail about the watch movement, that it is equipped with a lever escapement.
Dat is een veelgebruikt echappement met een ontsnappingsrad en een anker: ankergang dus.

Grtz Melvin

gekkehuus Schreef:

Ok ik dacht dat anker en ancre beide
"verzonnen"waren maar Anker is wel een echte
horlogefabriek dus?

Ik weet wel wat er veel van zijn want ik kom ze
overal tegen.

Of Anker een eigen fabriek had, durf ik niet te zeggen, maar het was wel een redelijk bekend Duits horlogemerk.
In die tijd werd er ook veel in Zwitserland samengesteld/gemaakt voor de zg. “Merken”.

Er schijnt in het voormalige Oost Duitsland / Glashütte een wekkerfabriek te zijn “Meister Anker” die nu support krijgt
van Swatch om nieuwe modelletjes solar en funk polshorloges op de plank te krijgen.
vooral tekoop via postorder.
de oude modellen hebben geloof ik vaak een binnenwerk van “Ruhla”

Carpe tempus Schreef:

Er schijnt in het voormalige Oost Duitsland /
Glashütte een wekkerfabriek te zijn “Meister
Anker” die nu support krijgt
van Swatch om nieuwe modelletjes solar en funk
polshorloges op de plank te krijgen.
vooral tekoop via postorder.
de oude modellen hebben geloof ik vaak een
binnenwerk van “Ruhla”

Dan hebben we het dus over een andere fabriek.
De Anker-horloges hebben zeker geen Ruhla binnenwerk, maar een betere kwaliteit.