Anker horloge met vraagtekens

Tijdens het opruimen kwam ik vandaag weer de Anker horloge tegen, dat ik inmiddels ca. 53 jaar in mijn bezit heb.
Ik weet niet meer als wat op de fotos te zien is, van dit horloge.
Ik wil uiteraard wel meer weten o.a.
Welk uurwerk, waarvan de automaat gesloopt is, is dit?
Is dit het originele uurwerk? wijzerplaat staat 25 jewels, op uurwerk 17 jewels.?

Ik zie het nog wel als uitdaging om dit horloge weer te herstellen, ondanks dat de waarde slechts beperkt is.

Wie kan mij informeren?

2 likes

Je kan dit horloge beter zo laten. Het lijkt mij een horloge met Radium en het is al uit de wijzer gevallen.

2 likes

Mist wat schroeven, vervangend uurwerk? Tja, en wat @vouwfietser zegt: zou best wel radium in kunnen zitten. Even meten voor je verder gaat.

Edit: is ook flink toegetakeld door een “uurwerk maker” :grimacing:

1 like

Mijn oom heeft dit horloge, eind jaren zestig “gerepareerd”, geen Idee of hij het uurwerk vervangen heeft, of dat hijalleen de automaat er af gesloopt heeft, kan het hem ook niet meer vragen.

Hoe het horloge eruit ziet, vind ik niet zo boeiend, kan ik misschien idd beter van wijzers en wijzerplaat af blijven.

Het gaat mij meer om het uurwerk, op dit moment loopt het als handopwinder, het zou mooi zijn als ik het automaat gedeelte er weer bij zou kunnen vinden.

Ik lees op de achterkant, 19

Het radium is uit de wijzers gevallen het zit nu dus overal, het gevaar zit juist in het losgeraakt Radium.

2 likes

Uurwerkje lijkt mij een variant hierop:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Judex_127

Of de automaatmodule door de uurwerkfabrikant zelf is geleverd weet ik niet; ziet er nogal als een universele opbouwmodule uit :thinking:

1 like

Ik had precies hetzelfde idee

1 like

Maar wel met zo te zien 4 juwelen en dus totaal 23…

Iets ander aantal lagerstenen inderdaad, maar de meeste uurwerken kon je vroeger in veel versies krijgen wat dat betreft. Hoe kom je overigens aan 23? ik zie er twee extra in dat plaatje, maar dan kom ik hooguit aan 21. :thinking:

1 like

Je hebt gelijk, ik keek niet goed. Als ik het goed zie kom ik nu tot 3?IMG_7077

Wellicht niet meer gevuld met lagersteen in de onderste?

Kan niet goed zien of dat stenen zijn, zouden misschien ook bronzen bussen kunnen zijn. Maar ik vermoed dat die sowieso niet meegeteld zijn in de 19 jewels die op het uurwerk staan vermeld omdat dit een losse opbouwmodule is.

1 like

Tenzij dat zo bedoeld is geweest… niemand die het nu nog kan zeggen ben ik bang.

1 like

Wijzerplaat en uurwerk horen sowieso niet bij elkaar. Frankenwatch en dus eigenlijk geen waarde whatsoever.

En idd, lekker terug leggen waar hij lag en er niet mee kloten ivm radium. Maar ik ben er wel van gecharmeerd. De wijzerplaat dan.

Waarom denk je dat? Wijzerplaatpootjes zitten netjes op hun plek bij de schroeven zo te zien :thinking:

Al weer 'n stuk wijzer geworden.

Ik heb ook al veel Anker automaten bekeken, en nog niet een, lijkt erop.
Wel bijzonder dat dit Judex 127 uurwerk geen automaat kent terwijl dat er wel op gebouwd is

Je kunt aan het extra tandwiel zien waar de automaat op aan moet sluiten.
En het uurwerk past ook netjes in de kast.

2 likes

De verdwenen automaat module zal de andere stenen hebben. Wel apart, beetje volgens de vroege hamer automaten, Meylan module op een bestaand uurwerk.

Edit:
Dit idee
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Glycine_Eugene_Meylan

1 like

Ik bedenk net dat die oude Durowe “Duromat” automaten ook zo apart zijn, lijkt net alsof er een module op een handwind uurwerk is geschroefd, net zoals bij deze. Misschien in die richting zoeken?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Durowe_1172

1 like