Tijdens het opruimen kwam ik vandaag weer de Anker horloge tegen, dat ik inmiddels ca. 53 jaar in mijn bezit heb.
Ik weet niet meer als wat op de fotos te zien is, van dit horloge.
Ik wil uiteraard wel meer weten o.a.
Welk uurwerk, waarvan de automaat gesloopt is, is dit?
Is dit het originele uurwerk? wijzerplaat staat 25 jewels, op uurwerk 17 jewels.?
Ik zie het nog wel als uitdaging om dit horloge weer te herstellen, ondanks dat de waarde slechts beperkt is.
Mijn oom heeft dit horloge, eind jaren zestig “gerepareerd”, geen Idee of hij het uurwerk vervangen heeft, of dat hijalleen de automaat er af gesloopt heeft, kan het hem ook niet meer vragen.
Hoe het horloge eruit ziet, vind ik niet zo boeiend, kan ik misschien idd beter van wijzers en wijzerplaat af blijven.
Het gaat mij meer om het uurwerk, op dit moment loopt het als handopwinder, het zou mooi zijn als ik het automaat gedeelte er weer bij zou kunnen vinden.
Iets ander aantal lagerstenen inderdaad, maar de meeste uurwerken kon je vroeger in veel versies krijgen wat dat betreft. Hoe kom je overigens aan 23? ik zie er twee extra in dat plaatje, maar dan kom ik hooguit aan 21.
Kan niet goed zien of dat stenen zijn, zouden misschien ook bronzen bussen kunnen zijn. Maar ik vermoed dat die sowieso niet meegeteld zijn in de 19 jewels die op het uurwerk staan vermeld omdat dit een losse opbouwmodule is.
Ik heb ook al veel Anker automaten bekeken, en nog niet een, lijkt erop.
Wel bijzonder dat dit Judex 127 uurwerk geen automaat kent terwijl dat er wel op gebouwd is