Anker, probleem

Ik ben nu al maanden bezig om het anker in dit uurwerk te plaatsen. Het gaat om een FHF 96 ST. Meestal geeft dit gedeelte van de montage geen probleem maar deze keer dus wel. Heeft iemand tips, behalalve dat k#€%tding het raam uitgooien?

1 like

Heb je goed gekeken of de tap niet gebroken is?

3 likes

Hum. Van alle onderdelen is dat eentje waar ik me niet kan herinneren ooit last mee gehad te hebben :sweat_smile:

Wat lukt er niet mee? Ik zet die in de onderste steen, brug er losjes op, en dan met fijn pincet of oliegever beetje frutselen aan de omhoog stekende arm tot die z’n tap goed valt in het bovenste juweel.

2 likes

Ik heb er nooit moeite mee gehad. Gaat meestal bijna vanzelf. Maar nu krijg ik hem maar niet in het lagertje. Prutsen met een oliegever: dat ga ik proberen. Tnx

2 likes

Ja, die is niet gebroken. De tap die in het lagertje moet is vrij lang. Schiet steeds weg als ik erbij in de buurt kom.

1 like

Da Fucq! :sweat_smile: Er moet meer aan de hand zijn…

Ik doe hetzelfde als Lennert, anker in de onderste steen en dan de brug er losjes op. Schroefje er in dat de brug niet vast zit, maar ook niet losjes.

Dan wind ik het uurwerk twee slagen op. Ik hou de brug vast met een schroevendraaier en wiebel dan met een oliegever tot de bovenste tap in de juweel valt…

Succes!

2 likes

Vanwaar het opwinden? Ik doe het namelijk ongeveer hetzelfde maar zonder opwinden.

1 like

Je wilt toch weten of tie ‘swingt’?
Ik doe het ook zo…

2 likes

Ja maar dat swingen (dus het opwinden) test ik pas als het anker goed op zn plaats zit.

3 likes

Ja, na het vastschroeven nog een keer. Maar ik gebruik een sateprikker om de brug vast te houden.

2 likes

Zoveel horlogemakers… zoveel manieren…

4 likes

Een schroevendraaier op de kloof geeft sowieso schade. Penhoutje hier.

2 likes

Recentelijk twee van deze gedaan en er ligt er nog eentje te wachten (had onderdelen nodig).
Ik doe het gelijk aan de rest. Onderste tap in het lager, kloof er losjes bovenop, dan het schroefje losjes erin en wiebel de staart van het anker met een oud oliegevertje wat op en neer tot de kloof op zijn plek valt. Schroefje verder lichtjes verder draaien maar nog niet vast. Paar slagen de kroon opwinden en controleren of het anker vrij heen en weer tikt. Zo ja, vastdraaien en klaar.

4 likes

Same here, plastic in mijn geval.

Ik gebruik deze. Werkt prima :+1:

3 likes

Ik ook :smile:, fijn ding.

Nog een tip aan @PetraO, gebruik een microscoop :smile:. Ik ken persoonlijk een horlogemaker met een elmasolvex RM en geen microscoop. En nee, die heeft die cleaner niet hoeven kopen voor certificering. Ik vond dat apart om te zien aangezien een chinese microscoop geweldig zijn werk doet en echt niet duur is :thinking:.

Het radarwerk en anker uitlijnen gaat zo eenvoudig als je dit puur visueel kan doen. Kans dat je wat beschadigd is ook kleiner. Zoals ik hier lees leggen veel de kloof erop en gaan drukken en bewegen tot de bovenste tap door de steen gaat. Ik ben in de veronderstelling dat dat beschadigingen kan opleveren. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen kijk op dit soort dingen en daar is niks mis mee :slightly_smiling_face:

Niet in de gaffel hoop ik waar de plateau steen doorheen gaat? Staal op messing… dat is link :disappointed_relieved:

5 likes

Ik sluit mij hierbij aan. Geen idee hoe hoog het risico is, maar die platine die valt normaliter vanzelf op zijn plek. Geen extra druk nodig.

Wanneer beide tappen goed uitgelijnd zijn zet ik inderdaad heel licht druk op de platine wanneer ik de schroeven aandraai om zeker te zijn dat de tap er niet uit kan schieten.

Opwinden op voorhand doe ik ook niet. Ik wil zien of het anker vrij kan bewegen (als het waren door de zwaartekracht naar beneden valt). Dan weet ik dat ik goed gepend heb, de lagerstenen goed schoon waren en de tap nog glas genoeg om geen extra weerstand te krijgen.

Beter pak je het anker voor de gaffel vast met een bronzen spiraaltang of je tikt hem aan de buitenkant van de gaffel van links naar rechts met een penhout, spiraaltang, peek stokje of whatever. Zo heb je tenminste geen kans om het veiligheidsmes of de gaffel te beschadigen.

Maar misschien overdrijf ik en ben ik te voorzichtig. Dat kan.

5 likes

Ik sta er precies hetzelfde in dus misschien overdrijven we samen wel een beetje :slightly_smiling_face:

1 like

Nee hoor niet overdreven, tapje valt bijna vanzelf in de steen, geen druk nodig.

1 like