AnOrdain Only

Als de model 2 er met brushed case was geweest had ik die genomen. Voor mij was de afweging: of de model 2 met secondewijzer, of de model 1 met brushed case. De eerste bleek er te komen (en heb ik, met wat geduld, nu om mijn pols). De tweede zou er niet komen (en dat klopt dus).

1 like

Model 1 bedoel je denk ik?

Ze lijken open te staan voor verzoeken, ik hoop stiekem dat een deels gebrushte model 1 kast bespreekbaar is als ik eenmaal aan de beurt ben. Als ze nu een kast op willen sturen, wil ik de rest best zelf proberen te organiseren. :slightly_smiling_face:

Je hebt helemaal gelijk. Model 1 natuurlijk.

Ze staan zeker open voor verzoeken. Anders was ik ook niet aan een teal model 2 gekomen met de oude plaat en de nieuwe secondewijzer. Met die plaat had ik mazzel omdat ze eerder een maatwerk teal model 2 hadden gemaakt en daar was nog een plaat van over. Anders was het niet gelukt denk ik.

Maar ze hebben toen niet voorgesteld dat ik ook een gebrushte model 1 kon krijgen. Niet geschoten is altijd mis. Ze zijn heel toegankelijk.

1 like

En nu ook nieuwe prijzen (prijzen in euro’s tegen huidige wisselkoers):

• Model 1, small, SW210: £1600,- + VAT -> €2279,-
  • Model 1, medium, SW210: £1650,- + VAT -> €2350,-
  • Model 1, medium, SW200: £1700,- + VAT -> €2422,-
  • Model 1, medium, LJP G100: £1950,- + VAT -> €2778,-
  • Model 1, large, SW210: £1850,- + VAT -> €2635,-
  • Model 1, large, SW200: £1900,- + VAT -> €2707,-
  • Model 1, large, LJP G100: £2150,- + VAT -> €3063,-

Dit alles is met een normale, uniforme emaille wijzerplaat. Ga je voor de fumé wijzerplaat (alleen leverbaar als medium) dan betaal je een toeslag:

• Model 1, fumé, SW210: £2450,- + VAT -> €3490,-
  • Model 1, fumé , SW200: £2500,- + VAT -> €3561,-
  • Model 1, fumé, LJP G100: £2750,- + VAT -> €3917,-

Wat voor verbeteringen kunnen we voor deze bizarre prijsstijgingen verwachten? 0.0, niks, nada. Ik ben blij dat de wachtlijst 2 jaar is, dan kan ik hier nog eens even goed over nadenken.

1 like

En voor model 2?

1 like

£1700,- + VAT (€2422,-) en £1850,- + VAT (€2635,-) voor respectievelijk medium en large.

1 like

Met deze prijsverhogingen gaan de wachtlijsten snel omlaag denk ik…

1 like

Ik heb vorig jaar 950 betaald + VAT (die overigens veel minder was dan de 21% die ik had verwacht) voor mijn model 2. Of een prijs te hoog of te laag is, is natuurlijk lastig te zeggen. Als ik kijk naar het bedrag wat ik ooit voor een Ochs und Junior heb neergelegd (zelfde kleinschaligheid, relatief standaard uurwerk), dan is dit ook met deze prijzen nog een koopje. Maar vergelijk je het met een Nomos Club, dan is het weer relatief duur met de huidige prijzen.
Ik denk dat de lange wachtlijsten wel een indicatie zijn dat de prijzen aan de lage kant waren voor wat je er voor krijgt. Begreep ook dat er iinmiddels een kleine 20 man/vrouw gevoed moeten worden. Als je productie dan niet omhoog kan, dan moet de prijs omhoog.

Nog even een nieuwe foto erbij van mijn eigen model 2.

En eentje van de achterkant. Zal binnenkort een keer een NA schrijven.

3 likes

Hier nog even de uitleg over de prijzen op de website van Anordain. Volgens mij best transparant (maar ik ben een fan).

2 likes

Het is wel opmerkelijk dat de prijs met een factor 1.8(!) vermenigvuldigd wordt, zonder dat daar échte verbeteringen tegenover staan.

Die had ik gezien inderdaad. Ik denk dan: zodra er een noodzaak is om een prijsstijging zo gedetailleerd op hun website te verantwoorden, zat het ze zelf gevoelsmatig blijkbaar ook al niet helemaal lekker. Dat en/of transparantie. In elk geval rechtvaardigt het (voor mij) de 80% hogere prijs echt niet.

Met dat referentiekader is het wel een andere overweging. Oprechte vraag: Als je nu nog £850,- zou moeten bij lappen zónder een upgrade, is hij dan nog steeds even begeerlijk? Ze zitten daarmee in het territorium van gevestigde merken met inhouse uurwerken, kasten met een combinatie van strak afgewerkte geborstelde en gepolijste oppervlakken, uitgebreide lume en stalen banden. Terwijl anOrdain exact 1 USP heeft (een hele goede, maar toch) en verder vrij standaard is.

Zo, dat moest eruit. :upside_down_face:

Prijs bij dit soort luxe producten is altijd lastig. Als een horloge voor 10k in de winkel ligt en de productiekosten liggen op een kwart of nog minder daarvan, dan nemen velen dat voor lief. Zet je dat voor deze horloges zo neer, dan mag een horloge van 2000 verkoop niet meer kosten (all-in) dan 500 euro. Ik denk dat de uitleg op de website duidelijk maakt dat dat niet kan.

Of ik er nog eens 850 bij zou willen leggen is lastig te beoordelen. Ik heb toen wel serieus een model 1 overwogen en die was toen 1200 pond ex VAT. Die is nu 1600. Dat verschil vind ik redelijk.

Ik snap in die zin ook niet helemaal waarom de model 2 nu duurder is dan de model 1…

Worden ze duur? Jazeker. Maar met de wachtlijsten die er zijn ruiken ze gewoon hun kans.
Ze mogen dus best de prijs wat optrekken zodat de echt geïnteresseerden over blijven, maar dan zijn er ook wel enkele puntjes te verbeteren:

1. Scherpere kast afwerking
  2. Betere AR coating

Over het uurwerk beginnen vind ik niet fair. Een deftig Selitaatje erin is best ok. Voor zover ik weet houden ze het nog steeds op een solid caseback dus die pretentie hebben ze in ieder geval al niet. :slightly_smiling_face:

Voor het geld krijg je wel een uniek design horlogekast, met daarin een juweeltje van een handgemaakte wijzerplaat die niet van deze wereld is :star_struck:. Letterlijk nog geen seconde spijt gehad van dit horloge, hoewel ik daar wel wat schrik voor had.

Tonnen plezier beleef ik er aan. :partying_face:

9 likes

Helemaal eens. Ik was in eerste instantie wel wat verbaasd over de prijsstijging van de model 2. Maar als je leest hoe bewerkelijk het nieuwe proces is om de wijzers te maken, dan moet dat natuurlijk wel ergens vandaan komen.

De balans vinden tussen wat het kost en wat men er voor wil betalen is lastig. Ik denk wel dat de marges hier lager liggen dan bij vele andere merken.

Geniet er van. Doe ik ook van de mijne.

1 like

Niet veel animo hier.

7 likes

De kleur van de wijzerplaat blijft toch lastig te vatten in een foto. Soms bijna helblauw, dan weer bijna groen. Vaak er tussenin.

3 likes

Nog eens een plaatje er in gooien

14 likes

Die fumé plaat doet het goed in het zonnetje! :sunny:

1 like

Absoluut. zeker bij een staalblauwe lucht, dan heb je geen reflecties door de middelmatige ar.

1 like

Die lees ik vaker, hoewel het op statische foto’s op het net moeilijk te spotten is.

Waarschijnlijk is het met het Schotse weer minder een probleem. :slight_smile:

1 like

Waarschijnlijk omdat ik het tot in den treure herhaal. :upside_down_face: Maar zonder zwans, echt een leuk horloge. Plan is om nog 1 horloge bij te halen, en het dan met 2 stuks te doen waarbij ik dan gewoon wat meer met bandjes speel. lijkt me zo bevrijdend.

Ik verbaas me zelf ook hoe mooi de verkoop fotos zijn. Maar in de studio kan veel. Ik merk dat ik de mooiste foto’s maak in mijn auto met zwarte hemelbekleding

1 like