Aangezien ik uiteindelijk toch voor een AIRMAN van Stowa ga en niet voor de Antea heb ik maar besloten een lookalike van de antea aan te schaffen.
Aangezien de centjes voor de Stowa nog niet helemaal binnen zijn heb ik eerst de Herc maar eens aangeschaft. Na 5 dagen kwam het pakketje vanuit hongkong aan.
Nette service van Herc inclusief trackingnr etc.
Ik moet eerlijk zeggen het voelt zeker niet als een top horloge aan maar ach wat wil je voor 59,99 dollar inc verzenden.
Al met al best een leuk automatisch klokje voor weinig.
Dubbel dubbel… het blijft natuurlijk een beetje (veel) een rip-off van het orgineel maar het is wel een prachtig horloge! En ach, voor nog geen zestig euro…
Veel plezier met het dragen.
Vind je de Antea te duur of ook de Airman?
Wat betreft de Antea vind ik het erg jammer dat de creme versie niet met blauwe wijzers verkrijgbaar is. Ander had ik die waarschijnlijk wel gekocht.
De Airman vind ik persoonlijk zijn geld wel waard.
Ik vind hem leuk. Ik heb er zelf een tijd over getwijfeld, en er is maar één reden waarom ik hem niet heb gekocht, en dat is het in mijn ogen te kleine uurwerk formaat, waardoor de kleine seconde te dicht in het midden staat. Maar dat is een persoonlijke allergie
In elk geval veel plezier ermee, en laat over een tijdje nog eens weten hoe hij zich houdt. Ik ben nl. benieuwd naar de kwaliteit van Herc.
Ik heb dus ook hetzelfde probleem, hoe kan je een automatisch uurwerk maken met versieringen , dan nog een kast eromheen en bandje voor dat geld?.
Er moeten toch mensenhanden aan te pas zijn gekomen of?
Inderdaad… dus hoezo rip of ;). Ik heb ook zo’n Herc. Valt ook mij absoluut niet tegen voor dat geld en incl. houten doosje (terwijl ik voor sommige duurdere merken wel eens teleurgesteld ben geweest in de prijs-kwaliteitverhouding). Zolang zo’n klokje een eigen merk is, vind ik het look-a-like of rip-off punt geen probleem; zoals al vele malen eerder bediscusieerd: verschillende bekende merken pikken van elkaar techniek en design zaken. Oot geweten dat een aantal hele dure merken nu vindingen van Seiko toepast (uiteraard onder een eigen code/naam)?
Vind hem wel fraai, en dat voor 60 dollar! Dat Herc logo staat me alleen een beetje tegen, is erg aanwezig. Wat is het diameter van het horloge?
Hoe ze zo goedkoop gemaakt kunnen worden moet toch niet zo lastig te raden zijn. Productie vindt plaats in landen waar arbeidskrachten (al dan niet minderjarig) voor een schijntje 16 uur per dag dit soort horloges in elkaar klussen. Zet dat af tegen tegen de lonen voor vakmensen in Zwitserland, tel daar de premium voor marketing, positionering en winstmage bij op en je hebt de essentie van het prijsverschil met gerenomeerde merken te pakken.
Toch blijf ik het prijsverschil halucinant hoog vinden.
Ene niemand verplicht de zwitsers aan reclame en marketing te doen toch. Ik zag nog nergens reclame van herc, alpha en wat dan nog.
Dus de reclame zal wel lonend zijn voor een bedrijf en de kosten zullen wel gerecupereerd worden zeker. Tenslotte als je bedenk hoeveel uurwerken er gemaakt worden op jaarbasis dan kan ik me niet inbeelden dat ze stuk voor stuk manueel in mekaar worden gezet.
Mss kunnen diegene die al es een merk bezochten hierover inlichten?
Hoeveel uurwerken kan iemand manueel per dag in mekaar vijzen?
Toch blijf ik het prijsverschil halucinant hoog
vinden.
[knip]
Tenslotte als je bedenk hoeveel
uurwerken er gemaakt worden op jaarbasis dan kan
ik me niet inbeelden dat ze stuk voor stuk manueel
in mekaar worden gezet.
Mss kunnen diegene die al es een merk bezochten
hierover inlichten?
Hoeveel uurwerken kan iemand manueel per dag in
mekaar vijzen?
Seiko kan toch ook de 5jes maken voor eenzelfde bedrag? Volgens mij komt daar geen mens meer aan te pas. Ook in China wordt al enorm geautomatiseerd. Misschien nog wel meer en moderner dan hier. Het opbouwen, configureren, bedienen en onderhouden van al die apparatuur is ook wederom duidelijk goedkoper.
Daarnaast denk ik inderdaad dat bepaalde merken gewoon enorm overpriced zijn.
Dat het logo aanwezig is vind ik wel meevallen.
Ik vind alleen het logo niet zo heel mooi.
Laten we wel wezen, echt vergelijken met een Antea kunnen we het denk ik niet.
Maar wat ze voor 60 dollar kunnen maken blijf ik bijzonder vinden.
Het uurwerk loopt voor zover ik het tot nu toe heb kunnen nagaan ook nog eens bijzonder precies. Heeft iemand van jullie enig idee welk uurwerk hier nou inzit?
En dan imago niet te vergeten. Laast las ik dat het 75000 euro kost om de constellation vlieger van Breilting een uurtje te laten vliegen. Weet je meteen ook dat er een aantal klokjes verkocht moeten worden om dat grapje te bekostigen.
Enfin we zullen het nooit helemaal weten zeker waar het prijsverschil te rechtvaardigen is.
Dus als je al die follies bij mekaar telt dan moet er enorm winst gemaakt worden op uurwerken toch-)
Vergeet trouwens niet dat er in de 60 euro ook verzendkosten zitten en dan nog zal er winst gemaakt worden op de Herc
Seiko kan toch ook de 5jes maken voor eenzelfde
bedrag? Volgens mij komt daar geen mens meer aan
te pas. Ook in China wordt al enorm
geautomatiseerd. Misschien nog wel meer en
moderner dan hier. Het opbouwen, configureren,
bedienen en onderhouden van al die apparatuur is
ook wederom duidelijk goedkoper.
Mijn ervaringen in ondermeer China zijn toch anders. Hoewel er uiteraard gebruik wordt gemaakt van (deels) geautomatiseerde productie zijn voor veel handelingen arbeiders nog steeds goedkoper dan machines. Ontleen deze kennis enkel aan de fabrieken die ik heb bezocht en de ervaringen van een tweetal in China woonachtige vrienden die in productie en handel zitten. Japan (Seiko) is wat dat betreft een stuk moderner (en welvarender). Neemt niet weg dat ik het eens ben met het feit dat het gat met zwitserse merken wel bijzonder groot is. Uiteraard moet je voor rechtvaardiging van Zwitserse prijzen niet kijken naar kostprijs, dat doe je bij de aanschaf van een Bentley ook niet. Gaat puur om positionering en daarmee merkbeleving; tegen welke prijs wordt mijn merk als exclusief ervaren en zijn consumenten bereidt te kopen in die mate dat ik maximale omzet genereren. Een Bentley verliest zijn aanzien als hij nog maar 20k zou kosten, bovendien moeten ze er dan ineens veel meer verkopen om winstgevend te zijn.
Hoewel het best een aardig horloge is voor de prijs, vind ik het -afgezien van de wijzerplaat - totaal niet op de Stowa Antea lijken.
De vorm van de kast is veel te afgerond en de lugs zijn ook totaal anders.
Juist die strakke cylindervorm van de kast en de rechte lugs zijn kenmerkend voor de Antea.
Overigens: ergens in de discussie wordt weer verondersteld dat Stowa Nomos geïmiteerd heeft. Dat is andersom, al heeft Nomos, ergens in de 80er jaren de rechten op het model laten vastleggen (ingepikt). Jörg Schauer heeft de wijzerplaatindeling van de Antea modellen moeten aanpassen.