ik zie nogweleens de kreet anti magnetisch voorbij komen, maar waarvoor is dit van belang?
wat moet er dan in een horloge anti magnetisch zijn, wat heeft 't voor functie en wat is het verschil van een magnetisch horloge tegen een anti magnetisch horloge?!
en wat is van invloed op een magnetisch horloge?
(denk hierbij dan bijv. aan een kassa balie waar je ook je pinpas niet op mag leggen ofzo)
oftwel: wat is de zin en onzin van een (anti) magnetisch horloge!?
Een sterk magnetisch veld kan de gang van een mechanisch horloge beinvloeden, voornamelijk door invloed op de balans veer. In uitzonderlijke gevallen kan de veer aan zichzelf plakken en daardoor vervormen en voor enorme afwijkingen zorgen.
Een van de oplossingen is natuurlijk de veer uit een niet magnetisch materiaal maken. Rolex dat doet bij de Milgauss met een veer uit het materiaal Parachrom.
Een tweede oplossing is het magnetische veld om het uurwerk leiden. Het magnetische veld gaat liever door zacht ijzer (makkelijk te magnetiseren) dan door staal en andere materialen. Door het uurwerk in een zacht ijzeren binnen kast te plaatsen wordt het afgeschermd. Beetje het idee van de kooi van Faraday bij elektriciteit.
De combinatie van deze twee oplossingen vindt je in de Rolex Milgauss. Waarschijnlijk is de aanpak met ook een week ijzeren binnenkast ongeveer het zelfde bij de IWC Ingenieur en diverse Sinn modellen.
PS. Ik ben geen horlogemaker en kan er dus naast zitten.
Beste Popma,
Intussen zult u veel wijzer zijn geworden over de funeste uitwerking van een sterk magnetisch veld op veeruurwerken met een balans.
De reden dat vooral de calibers van ‘pilot watches’, zoals die van IWC, verpakt waren in een stevige weekijzeren doos was dat vliegtuigmotoren bijna altijd een magneetontsteking hadden in plaats van een accu-ontsteking. Het verschil en het waarom kunt u op het internet vinden. Magneetontstekingen geven tot in de cockpit en daarbuiten een joekel van een magnetisch veld, bovendien zeer wisselend van sterkte, met een wisselfrequentie van heb ik u daar.
Na de oorlog, en misschien zelfs daarvoor, kwamen metaalsoorten ter beschikking waarop het magnetische veld nauwelijks invloed had. Maar ik zou toch niet graag mijn Breitlingetje meegeven aan een Spitfire-piloot op een old-timer luchtshow.
Als zo’n piloot in de tweede wereldoorlog een Messerschmitt in zijn achteruitkijkspiegel zag verschijnen, wist hij hoe laat het was, en werd dat antimagnetisme meteen overbodig.
Ook moderne horloges hebben vaak een extra weekijzeren bescherming, ter aanvulling op de nieuwe anti-magnetische materialen. Zwitserse schoenmakers hebben hiervoor de kreet “Besser zwiegenäht, wie einzelgenäht” uitgevonden. Het is daar een staande uitdrukking van bergbewoners die zeker willen zijn van hun zaak, wellicht ook in Schaffhausen. Een Zwitserse hoogleraar, lang geleden lesgevend in Nederland, vertaalde die zin voor zijn studenten in het Nederlands, waarbij de heren studenten immer beleefd grijnsden, en de dames kuis hun ogen neersloegen.
In moderne lijnvliegtuigen hebben deze voorzieningen geen nut meer, en dienen zij de piloot uitsluitend om vroeger de stewardess te imponeneren, en tegenwoordig, maar ook toen al lees ik in de krant, de stewards.