Anti-reflectiecoating

Ik kreeg het volgende bericht:

De SEIKO Sportura is voorzien van een anti-reflectiecoating welke er na 1 jaar begon af te komen. Het begon met een klein plekje, tot uiteindelijk ongeveer 50% er van af was.

Is dit een bekend probleem?

Dat de hele laag los laat, heb ik nog nooit gehoord. Wel heb ik vaak een discussie gezien over vermeende krassen op het saffier glas. Dit bleken geen krassen op het glas zelf te zijn, maar wel “krasjes” in de AR-laag. Vooral bij de Planet Ocean van Omega schijnt dit voor veel twijfel te zorgen. (Maar hetzelfde zal gelden voor alle andre horloges met een AR laag aan de buitenkant)

gr,
Hans Mennink

Ik zou hier gewwon mee naar de dealer gaan en ik vewacht dat seiko het glas gewoon vervangt
Als ik het goed heb zit hiet een Hardlex glas op een gehard toplaagje
Welk ref nummer is het ?

Heb dit ook bij mijn 756. 1 miniscuul haarkrasje wat je onder een bepaald hoek een klein beetje ziet.
Bij de u1, u2, ux hebben ze dit opgelost door een speciale coating die net zo hard is als saffierglas

Zo zie je maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Als ik fotos zie van een horloge met anti-reflectiecoating begrijp ik niet waarom je dan toch een weerspiegeling ziet in de foto zelf. Ik zie vaak op websites fotos van horloge`s waar je duidelijk een weerspiegeling in het glas ziet, maar volgens de specificaties zit er ontspiegeld saffierglas op.
RaRa hoe kan dit ?

Groet Peter

Als ik fotos zie van een horloge met anti-reflectiecoating begrijp ik niet waarom je dan toch een weerspiegeling ziet in de foto zelf. Ik zie vaak op websites fotos van horloge`s waar je duidelijk een weerspiegeling in het glas ziet, maar volgens de specificaties zit er ontspiegeld saffierglas op.
RaRa hoe kan dit ?

Je hebt horloges met enkele AR-coating, dat is alleen aan de binnenkant. Daar heb je altijd nog iets weerspiegeling aan de buitenkant. Maar dus geen probleem met krasjes in de AR-coating.

Bij een dubbele AR-coating, dus ook aan de buitenkant, zie je normaal geen weerspiegeling. Ook wel een beetje afhankelijk van de foto.
Maar hier heb je dus wel weer het kras probleem.

Hieronder een foto van een Sinn 142 met dubbelzijdig ontspiegeld glas en een foto van een Speedmaster met AR coating alleen aan de binnenkant. Zie het verschil…

Wat een geweldige foto van die Sinn Lucien! Mooi horloge ook he, da’s toch met Lemania 5100?