Sinds kort ben ik begonnen met het aanmaken van een collectie antieke zakhorloges. Al lange tijd ben ik gefascineerd door horloges en uurwerken, maar nu heb ik ook daadwerkelijk een aantal zakhorloges in mijn bezit. Vooral de antieke zakhorloges die rond 1900 gemaakt zijn intrigeren me enorm. De prachtige afwerkingen, de materialen, de sleuteltjes en vooral: de merkjes. Ik heb me inmiddels redelijk ingelezen en weet een aantal dingen te herkennen.
Nu heb ik een prachtig zakhorloge gekocht. De wijzerplaat is erg mooi versierd, en het horloge verkeerd in goede staat. De kast is van zilver, de 800 markering is duidelijk zichtbaar. Echter, de gebruikelijke (Zwitserse) fazant boven en onder de markering mist. Er staat een soort vogel boven de 800, en een kruis er onder.
Kan iemand mij iets vertellen over deze markeringen? Ik heb veel online gezocht, maar heb niets over deze twee kunnen vinden.
Ik kwam de site mikrolisk.de op dit forum tegen, en heb daar dit merkje gevonden. Het is van Bouquet, Buser and Cie., een Deutsche Schablonen-Taschenuhrenfabrik uit de Elzas. Het merkje is geregistreerd op 14-07-1904.
Weet iemand hier meer over?
OT: Er is nergens iets over te vinden (behalve iemand die er een aanbiedt op Uhrforum).
Mij lukt het zelfs niet het merk bij mikrolisk te vinden. Welk zoekbegrip heb je ingegeven?
Nee dat weet ik
Maar emaille wijzerplaten zijn over het algemeen enorm duurzaam. Ik heb er voor de grap wel eens een in de ultrasoon gegooid, gaat prima. Maar dat geldt voor deze dus waarschijnlijk niet.