Antiek zakhorloge - merkjes rondom zilver-markering

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik begonnen met het aanmaken van een collectie antieke zakhorloges. Al lange tijd ben ik gefascineerd door horloges en uurwerken, maar nu heb ik ook daadwerkelijk een aantal zakhorloges in mijn bezit. Vooral de antieke zakhorloges die rond 1900 gemaakt zijn intrigeren me enorm. De prachtige afwerkingen, de materialen, de sleuteltjes en vooral: de merkjes. Ik heb me inmiddels redelijk ingelezen en weet een aantal dingen te herkennen.

Nu heb ik een prachtig zakhorloge gekocht. De wijzerplaat is erg mooi versierd, en het horloge verkeerd in goede staat. De kast is van zilver, de 800 markering is duidelijk zichtbaar. Echter, de gebruikelijke (Zwitserse) fazant boven en onder de markering mist. Er staat een soort vogel boven de 800, en een kruis er onder.
Kan iemand mij iets vertellen over deze markeringen? Ik heb veel online gezocht, maar heb niets over deze twee kunnen vinden.

Alvast bedankt!

3 likes

1 like

Ik kwam de site mikrolisk.de op dit forum tegen, en heb daar dit merkje gevonden. Het is van Bouquet, Buser and Cie., een Deutsche Schablonen-Taschenuhrenfabrik uit de Elzas. Het merkje is geregistreerd op 14-07-1904.
Weet iemand hier meer over?

Klein detail: het is een Auerhoen.

OT: Er is nergens iets over te vinden (behalve iemand die er een aanbiedt op Uhrforum).
Mij lukt het zelfs niet het merk bij mikrolisk te vinden. Welk zoekbegrip heb je ingegeven?

2 likes

De Auerhoen, bedankt!

Ik vond hem uiteindelijk via “vogel”;

Ik gok dat het dus geen Zwitsers horloge is maar Duits, er staan wel Duitse merktekens in :thinking:

Heb je ook nog een plaatje van het uurwerk? Dat vind ik toch altijd het meest interessante :smile:
Gefeliciteerd met deze aanwinst :+1:

1 like

Ja dat ligt inderdaad wel voor de hand. Toch al weer een stapje verder! Onderstaand wat aanvullende foto’s!

1 like

Cilindergang uurwerkje, dat waren de goedkopere uurwerken in die tijd. Maar verder niks mis mee natuurlijk :sunglasses:
Die emaille wijzerplaat is nog heel netjes :+1:

1 like

Zeker nog heel netjes en zeker als je weet dat de 24 uurs schaal een water decal is.
Meestal zijn deze gescheurd of in ieder geval craquelé.

2 likes

Bedankt, ben er ook erg blij mee!:grin::ok_hand:t2:

Kijk, dat wist ik dan weer niet; zo leer ik ook nog wat op een zaterdagmiddag :sweat_smile:
Die is dus ook niet al te best waterbestendig neem ik aan. :thinking:

Heel zo’n horloge is niet waterbestendig :wink:

Het is trouwens denk ik meer een laktransfer, nu ik er over nadenk. Zoals je vroeger op oude brommers en motoren ook had.

Balen, ik had hem juist voor het duiken gekocht😀

2 likes

Nee dat weet ik :sweat_smile:
Maar emaille wijzerplaten zijn over het algemeen enorm duurzaam. Ik heb er voor de grap wel eens een in de ultrasoon gegooid, gaat prima. Maar dat geldt voor deze dus waarschijnlijk niet.

1 like

Ik heb ook een zakhorloge met zo’n “sticker”, maar die is zich al een beetje aan het los werken van de wijzerplaat.

3 likes

Inderdaad ja :hushed: :thinking: