Antiek zakhorloge “van Eeckhout, Middelburg)

Ja, om de horloge achter deksel niet de hele tijd tegen de beschermkast te laten kratsen en goed vast zit.

2 likes

@W_G:
Superblij met dit filmpje, dankjewel!
Ik zal het strakjes even proberen of ik het klokwerkje mbv dit filmpje aan de praat krijg.

Een sleutel om het uurwerk op te winden. Een sleutel om de wijzers te verzetten. Een sleutel om de spiraal te verstellen, resp. Kalibreren. De spiraal kan je langer en korter afstellen met de sleutel, werkt vrijwel hetzelfde als het verstellen van een kompas.

2 likes

Heel voorzichtig met opwinden. De snek is oud en vermoedelijk zwak. De kans dat de ketting breekt is heel groot. Probeer het met 2 draai bewegingen.

2 likes

Ik woon vlakbij Middelburg, nu heb ik recht op dit horloge toch? :smirk:

1 like

Museum stukje! is m.i. 17e eeuws

van Eeckhout was de Ketelaars van Middelburg :innocent:

2 likes

Dankjewel voor de reactie.
Ik heb hier zo weinig verstand van en ben een beetje bang dat ik het kapot draai, dus twijfel nog even….misschien verstandiger om dit uit handen te geven.
Wel erg leuk om te weten waar de 3 sleuteltjes voor dienen.

@hendrik:
Ik weet er nog zo weinig van.
Heb ik hier echt een museumstuk in handen?
Ben zo benieuwd en hoop op meer informatie omtrent het horloge te ontvangen.
Tips omtrent informatiewinning ( geschiedenis, maker, jaartal, taxatie, hoe en waar) ook erg welkom! :wink:

1 like

Je zou eventueel naar Jan Stins kunnen bellen in Middelburg.

Dit is een zeer kundige horloge en klokkenmaker die ook lesgeeft op de vakschool. Deze weet wellicht meer over juweliers uit zn eigen stad

Ook weet hij veel van zakhorloges

2 likes

Dank voor de tip!
Ik zal Jan Stins zeker benaderen, ben erg benieuwd!

1 like

Zeker bellen!

Zelf ook geholpen toen met een snek uit 1855

1 like

Antwoord van Jan Stins:

Beste Malika,

Dit is inderdaad wel bijzonder. Van den Eeckhout heeft het planetarium in Middelburg gebouwd in opdracht van Mr. V.d. Perre. Dit planetarium heb ik een aantal jaren geleden geheel gerestaureerd en staat in het Zeeuws archief.

Ik zou het op zich erg interessant vinden om het horloge te zien.

De kans dat hij dit horloge zelf heeft gemaakt acht ik overigens vrij klein. Heel vaak werd dit ingekocht in Engeland en van de naam van de opdrachtgever voorzien. De wijzerplaat en de balanskloof zijn naar Hollands model, maar dat zie je vaker bij deze horloges. Qua dikte van het uurwerk schat ik hem rond 1760 à 1770.

Ik hoop, dat u er eens mee langs kunt komen.

Met vriendelijke groet,

Jan Stins

Uurwerkmaker-/Instrumentmaker

Damplein 7

NL-4331 GC Middelburg

15 likes

Gaaf zeg!

Fijn dat ik een goede tip had :smiley:

2 likes

Zeker Martijn, dankjewel!
Ook heel bijzonder dat Jan Stins onlangs het Planetarium heeft gerestaureerd welke Eeckhout destijds heeft gemaakt.

1 like

Dit zijn leuke ontwikkelingen, ik ben benieuwd naar het vervolg :+1:

1 like

Leuk verhaal om te volgen dit hoor! Mooi dat met alle kennis hier de juiste informatie beschikbaar is en anders de juiste mensen wel gevonden worden.

2 likes

Ik hou jullie zeker op de hoogte!!! :slight_smile: :grinning:

4 likes

Fijn dat je hier wat informatie hebt kunnen krijgen Malika! Zoals ik op Marktplaats al aangaf: je hebt echt een prachtig horloge! Kunst!

2 likes

Prachtig stukje geschiedenis!

1770-1780 is 18de eeuw😜

2 likes