Antiek zakhorloge

Wie weet iets meer over dit antieke zakhorloge? Zou uit laat 19e eeuw of begin 20e eeuw moeten stammen.


Merk en type London/Gibson ?
Ik verneem graag.

Met vriendelijke groet,
Hans

1 like

Leuk, een oudje, je kunt het uurwerk omklappen door een lipje bij zes uur te pakken en op te tillen. Een foto van het uurwerk zou iets meer kunnen vertellen. Ik roep zakhorlogekenner @koen vast even op.

Ik denk dat ie veel ouder is. Wellicht 18e eeuw zelfs of begin 19e eeuw.

Ik zal proberen om later nog wat nieuwe fotos te plaatsen ook van het uurwerk. Is het merk Gibson correct? Ik wil de wijzers niet forceren namelijk.

Dit horloge heeft vermoedelijk een snek spillegang uurwerk, denk eind 1700 begin 1800.
In Engeland werden in die periode voornamelijk beetle en poke wijzers gebruikt, Die werden handmatig gemaakt.
Deze wijzers zijn volgens mij niet de oorspronkelijke wijzers die er op hebben gezeten. Dit model wijzers werden meer gebruikt op Franse uurwerken.
Op de achterkant van het uurwerk zal mogelijk meer informatie ingegraveerd zijn.over de maker en de periode.
De meeste Engelse horlogemakers worden vermeld in boekwerken waarin is terug te vinden wanneer ze actief waren en de locatie waar hun activiteiten plaats vonden.

Op deze foto is goed te zien hoe de beetle en poke wijzers eruit zien .
beetle en poke

2 likes

Bedankt voor de extra info. We zullen voorzichtig nog wat meer info van achterkant en uurwerk proberen te krijgen zonder schade toe te brengen. Ik kom weer in de lucht👍

Het uurwerk zelf krijgen we niet makkelijk open.

Onder de 6 aanduiding op de wijzerplaat zit een klein zichtbaar pinnetje, daarop naar binnen drukken en het uurwerk kan dan naar buiten scharnieren.
Het scharnierpunt zit boven de 12 positie, dat is goed te zien.

Het papiertje is van een horlogemaker die ooit aan het uurwerk heeft gewerkt.
De tekst is van de laatste datum dat er aan is gewerkt. door een horlogemaker

1 like

We hebben m op. Bijgaand meer fotos van binnen.

1 like

Ik hoop dat er nu nog een beter zicht op het uuurwerk. We hebben m open gekregen en zijn verrast over de zeer elegante binnenkant!