enigzins gefascineerd door deze minutieuze techniek, zou ik mij verder graag ook een willen "leren"hoe deze horloges werken.
Ik zou hiervoor de beschikking kunnen hebben over een zak horloge van “Juillard & Morel”. Nu kan ik redelijk goed terug lezen dat de familie Juillard een gerenomeerd horloge merk heeft voort gebracht. Maar de koppeling aan Morel kan ik niet echt terug vinden. En omdat ik het lastig vind om dit horloge te beoordelen zou ik graag jullie oordeel willen horen.
Kan iemand een periode noemen waar dit horloge uit zou moeten komen?
En is de techniek van dit horloge de moeite waard om te renoveren?
Het horloge doet het het momenteel niet, zijn onderdelen voor antieke horloges überhaupt nog in de handel?
Mooi zakhorloge. Ik gok dat het er een is met een springdeksel?(geen foto van de voorkant?)
Waarom ie niet loopt, zou ik zo niet durven zeggen. Heb kan zijn dat een schonmaaktbeurtje n het verversen van de smeermiddelen wonderen doen. Het kan ook dat er een ander, niet zichtbaar, gebrek is. Onderdelen zijn meestal niet meer verkrijgbaar, maar meestal worden oude horlogeuurwerken gebruikt om onderdelen uit te halen(heb er zelf ook honderden).
bedankt voor de info, ik zal eens wat smeermiddel aanschaffen en kijken of hem aan de praat krijg. Heeft iemand enig idee waar ik in of in de buurt van Rotterdam terecht kan voor smeermiddlen en een oliegever?
Helaas, was het maar zo makkelijk. (moet toegeven, zo dacht ik in het begin ook…)
Je zult het uurwerk moeten demonteren, reinigen, liefst in een schoonmaakmachine, daarna in elkaar zetten en smeren met oliën en vetten. Je heb verschillende olien nodig voor de balans, anker, veer, tandwieltrein, centraalrad, veerton as, etc.
Daarnaast heb je inderdaad oliegevers nodig, deze kosten 2 euro per stuk, dus de benodigde 4 stuks kosten je 8 euro. De smeermiddelen daarintegen kosten zo’n 20-25 euro per flesje van 1cc(genoeg voor honderden horloges). De kosten om alle benodigde smeermiddelen aan te schaffen zijn minstens 150 euro, en dan nog niet gesproken over pincetten, schroevendraaiers, uurwerkhouders, stolpjes, schooonmaakmachine en schoonmaakvloeistoffen.
Als je enkel wat olie geef, dan worden de oude smeermiddelen weer enigsinds vloeibaar, maar ze hebben dan ene polijstende werking. In de oude olien zit ook vuil, wat dan weer bij de lagers terechtkomt. Je maakt de situatie er eigenlijk alleen maar erger mee.
Als je zeker weet dat het enkel een kwestie van smeren is en er geen andere gebreken zijn, dan kan je hier ook wel langskomen. Dan doe ik de service, maar kan je meekijken en leg ik je uit wat ik doe.
IK zou nooit gaan olie geven bij een uurwerk wat niet door mijzelf is schoongemaakt. Op de “verborgen” plaatsen in een uurwerk kan je niet zien hoe de staat is van de lagersteentjes en de tappen i.v.m. de olie (dekstenen anker ankerrad veer en veerton). Mijn advies is schoonmaken, controleren, want bij een gemonteerd uurwerk is ook moeilijk te zien of de tappen zijn ingesleten.
Bedankt voor de tips,
ik heb het horloge inmiddels deels uit elkaar weten halen en weer terug in elkaar gezet en er zit weer een beetje beweging in.
En ik moet zeggen dat een schoonmaakbeurt zeker nodig zal zijn. Ik denk dat ik toch maar eens een keer zo’n ultrasoon badje ga halen.
Hoe ik ga olieën daar moet ik dan nog even over na denken.
Nog twee vraagjes;
Hoe kan ik zien dat de lager-steentjes zijn versleten?
wat voor schoonmaakmiddel raden jullie aan?