Antiek zakhorloge?

In de antiek winkel heb ik een zakhorloge op de kop getikt. Echter ben ik onbekend op het gebied van (zak)horloges en ben ik enorm nieuwsgierig of hij daadwerkelijk zo antiek is als hij eruit ziet! Er is geen merknaam oid tevinden, niet op de wijzerplaat en ook niet op het binnenwerk. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Vr. groet,

Martine

1 like

Ik zou zeggen een “geweerstalen” kast (heel hard staal dat goed kan roesten) met een uurwerk uit 1910 of zo? Volgens mij een ankergang en dat is toch weer wat beter dan de cylindergang uurwerken die je zoveel ziet.

Inderdaad een “gunsteel” kast. Iets dat je niet heel erg vaak tegenkomt. De meeste kasten zijn van zilver of Argentan. De duurdere zakhorloges hadden goud of rolled gold.

Mooi ankergang uurwerk. Soms staat er een logo ergens onder het balanswieltje, maar dat hoeft niet. Veel van die zakhorloges zijn merkloos. Er zijn honderden fabrieken en fabriekjes geweest van zakhorloges. Sommige fabrieken maakten alleen maar asjes en tandwieltjes bijv.
Andere fabrieken alleen maar kasten of wijzerplaten.

Dit horloge kan wel uit de periodee 1910-1935 stammen. Dat is moeilijk te bepalen omdat ze een zeer lange periode ongeveer hetzelfde gemaakt zijn. Horlogemakers zijn een volk van tradities.