Wie kan mij vertellen wat ik hier voor een soort zakhorloge heb? Half maantje met kroon is Duits, met 16 rubis. Châton is het merk?
Chaton is niet het merk, net zo min als Ancre dat is. Het zijn Franse woorden die iets vertellen iets over de constructie van het uurwerk. Een chaton is een busje waar robijntjes in gevat worden. Het horloge is in essentie merkloos.
Wat ik zo kan vinden (ik ben geen expert op het gebied van zakhorloges) duidt erop dat het horloge zo rond 1900 gemaakt is. Over de waarde kan ik nog minder zeggen. Als het horloge van goud of zilver is gemaakt, dan in ieder geval de smeltwaarde van het edelmetaal.
Als je een beetje goed zoekt. dan kun je her en der wel veilingen terugvinden waar dit soort zakhorloges onder de naam “Chaton” aangeboden werden. Ik zag ergens een prijs van 79 euro voorbijkomen. Reken je dus niet rijk.
Wat mij altijd wel intrigeert, is dat mensen kennelijk iets hebben (gekocht) en zich dan pas afvragen wat het eigenlijk is. Maar zoals @HansvR al zegt: de waarde is doorgaans niet hoog.
Beste HansvR,
Bedankt voor uw reactie waar ik wel wat aan heb.
Beste Tinuske,
Wat mij altijd wel intrigeert(duur woord voor verbazing), is dat kennelijk sommige mensen het heel belangrijk vinden om te reageren ookal heeft degene die de vraag stelt er helemaal niks aan.
Misschien bestaan er ook nog andere opties waarom ik dit hier vraag zoals; ik heb het geërfd van mijn opa, ik heb het zakhorloge gevonden, mijn hond heeft hem uitgeroepen of misschien wel gestolen? Als jij iets krijgt waarvan jij niet weet wat het is is het toch heel normaal om dit uit te zoeken?
Als je niet nieuwsgierig bent aangelegd, word je ook nooit slimmer.
Huh? Je bent net een paar uur aangemeld en nu al verbaast het je altijd?
Er bestaan meer van dit soort fora en aub stop met reageren als je niks positiefs te melden hebt bijdehandje want je zet jezelf alleen maar voor schut.
Rustig joh. Slecht voor je hart. Zonder enige achtergrondinfo van je, mag ik me toch gerust enigszins verbazen?
Zoek even rond hier met de zoekterm zakhorloges en je komt een heel eind waarschijnlijk.
In ieder geval zijn deze vaak op de markt gebracht door juweliers zelf en hebben niet per se een merk. Wil je iets weten over het uurwerk dan maak je hem het beste even open.
Verbazen mag altijd, maar ik vond jouw reactie niks toevoegen aan mijn vraag.
In het laatste bericht lees ik dingen waar ik wel wat aan heb, dank hiervoor.
Met zo’n attitude hoef je ook niks van ons te verwachten.
Als hij loopt vijf euro meer dan de smeltwaarde, reken op 20-30 euro. Tot ziens!
Ik heb nooit om de waarde gevraagd, ik wilde meer weten over dit zakhorloge en dan lijkt me “horlogeforum” toch een geschikte plek. Als ik om negatieve reacties had gevraagt was ik wel naar Facebook of iets gegaan waar nog meer van die zure zakken zonder leven, baan en kennis zijn.
Dank nogmaals aan hans en 1 van de 6 reacties van jou Tinuske.
Je geeft ons ook niet veel om mee te werken; twee behoorlijk onscherpe foto’s
Als je nog een paar scherpe foto’s zou kunnen plaatsen, onder andere van het binnenwerk dan hebben we wellicht wat meer aanknopingspunten.
Ik kan je vertellen dat dit een vrij hoge succesrate is in vergelijking tot een heel aantal topics hier😆
Edit: 1 van de 7 nu.
Vermoedelijk een penankergang, maar inderdaad, foto’s van het uurwerk zijn erg handig.
Op dit forum zijn iets vriendelijkere omgangsvormen wel de norm, in tegenstelling tot op “meer van dit soort fora”.
Welkom hier, laten we het verder positief houden.
Wow, dat is een ongelooflijk statement.
Normaal gesproken ga ik nimmer in op dit soort topics, maar voor dit gevalletje wil ik een uitzondering maken.
Allereerst moet ik de vraagsteller gelijk geven als het gaat om het antwoord van @Tinuske in dit topic. Het heeft geen enkele toevoeging gegeven aan de vraag, daarbij vind ik het tevens curieus dat de persoon die zelf ook maar amper lid is iets gaat roepen in het topic wat totaal niets te maken heeft met de vraag alsmede de doelstelling van dit forum, en wel met name horloges en bijbehorende zaken zoals uurwerken.
Dan als volgt, net lid geworden, geen probleem, de vraag is op zich ook geen probleem, wat mij wel verbaasd is de reactie van de vraagsteller, kennelijk op zijn p… getrapt.
Maar om dan ineens uit het niets onzinnige uitspraken in dit topic te smijten over zure zakken, baan en kennis, dat is iets wat ik nu niet direct kan appreciëren.
Op dit forum zijn heel veel leden zeer goed bij kennis met name over zaken die dit forum aangaan en wel horloges en de kennis ervan.
Het is dan jammer dat sommige topics vervuild worden met ongewenste drek-achtige en nodeloze rommel.
Overigens raad ik de vraagsteller aan om zijn geschreven woord in het vervolg zonder fouten te schrijven, “gevraagt” is met een d aan het eind, leer je al in de tweede klas van de lagere school.
Daarbij is facebook misschien wel een beter alternatief als het gaat om elkaar zure zakken te noemen.
Tja, je hebt groot gelijk.
locutus sum
Natuurlijk heb je gelijk, ik had eigenlijk de vraag moeten stellen hoe TS aan het zakhorloge kwam. Mijn eerste antwoord was dan ook niet puur aan TS gericht, maar meer van algemene strekking. De uiterst bondige openingspost triggerde me kennelijk.
Voortaan uitkijken met hetgeen je roept.
Je ziet dan vaak dat er onzinnige teksten ontstaan en sommige leden afschrikken.
Ik zal het voortaan rustig houden, want ik zie al dat men hier valt over foutief getypte woorden zoals gevraagt of gevraagd(ben zelf pas op mijn 12de naar Nederland gekomen). Ik vind het ook niet erg dat u “dat is iets wat ik nu niet direct kan appreciëren” gebruikt in 1 zin, mag wel maar synoniemen betekenen vaak teveel woorden gebruiken in 1 zin terwijl dat niet nodig is. Dit leer je in de derde klas van de lagere school
Nogmaals mijn dank aan Hans voor het verschaffen van informatie.