Antieke aanwinst!

Deze week uit Engeland ontvangen een antiek zilveren zakhorloge. Volgens de verkoper stamt hij uit 1891. Op de wijzerplaat staat ’ John Williams Carmathen’. Het uurwerk kwam inclusief sleutel en foudraaltje. De laatste foto is van de verkoper geleend want ik heb de kast zelf nog niet opengemaakt. Ik heb het horloge al een aantal dagen in bezit en bij de eerste keer opwinden op tijd gesteld, sindsdien loopt hij mooi op tijd.

Ik ben erg in mijn nopjes met deze aanwinst.

Groet, Mark

leuk zakhorloge, gefeliciteerd!! de sleutel is om hem op te winden neem ik aan??

Groet Arno.

Heel mooi , Proficiat !
Via Ebay ?
Een verkoper die vaak , en / of , meer via Ebay verkoopt ?
Ik heb ook enkele malen zo iets fraais uit Engeland laten komen .
Veel plezier er mee.
Hartelijke groet ,
Peter Peters

Arno, de sleutel is inderdaad om het uurwerk op te winden. Ik heb er even snel nog wat foto’s van gemaakt. Achter het eerste achterdeksel zit een volgend deksel met gat om de opwindas te bereiken. Dit werkt allemaal feilloos.

Peter, het horloge heb ik via ebay gekocht voor een zeer scherpe prijs! In Engeland wordt wekelijks heel wat leuk spul aangeboden.

Groet, Mark

Mooi horloge Mark. Niet laten vallen, balansassen zijn moeilijk te verkrijgen of in het geheel niet.
Veel plezier er mee.

:smiley: Ik ben met deze en uiteraard ook de rest van de verzameling tegenwoordig ZEER voorzichtig, al hoe wel… Ik heb nog een story binnenkort, maar dat krijgt een nieuw topic!

Groet, Mark

Heel mooi klokje (tu) gefeliciteerd met je aanwinst!
Ik vind het altijd fascinerend dat zo’n oud urwerkje redelijk op tijd loopt.
Het jaartal zou je eens moeten laten checken, ik heb er helaas weinig verstand van, maar als ik in het lijstje kijk van Britse zilvermerken, zie ik bij het ankertje Birmingham, aan de vorm van het schildje met jaarletter S, zou ik denken dat 1816 meer in de buurt komt??

Misschien dat een van de experts met wat meer kijk op deze oude horloges kunnen zeggen welk van de jaartallen overeenkomt met het type uurwerk.

Groet,
Paul

Leuk horloge Mark.
een Engels zakvesthorloge met sleutel , het laatst gemaakte type met vele generaties voorgangers.
over de keuren in dit horloge het volgende.

de letter S met streep staat in dit geval voor 1892 en inderdaad gekeurd in Birmingham (anker),
de letters JR staan voor de zilversmid die de kast heeft gemaakt , de leeuw (Lion Passant) staat voor engels sterling zilver, 925/100

John Williams uit Carmarthen, een plaats zuid west van Birmingham is degene die het horloge verkocht heeft,
dat wil zeggen , hij heeft het niet zelf gemaakt, zoals in vroegere tijden , maar een kant en klaar uurwerk (ebauche)
ingebouwd in een zilveren kast gemaakt door ene JR.
vervolgens heeft Williams er in de oude traditie zijn naam en woonplaats in gegraveerd.

aan het eind van de 19de eeuw werden er nauwelijks nog uurwerken met de hand gemaakt in Engeland, alle uurwerken werden geleverd door 6 fabrikanten van complete uurwerken o.a. de English Watch Company , de Lancashire Watch Company en de Coventry Watch Company.

groet, André

Een van de leukste dinge, uitzoeken hoe en wat!
Mooie aanwinst Mark, en leuk al die extra info!

Hieronder nog even de tekst van de verkoper.

“ANTIQUE SILVER POCKET WATCH, FACE, ONE VERY SMALL HAIRLINE,NAME IS JOHN WILLIAMS CARMARTHEN, CASE, TINY EDGE DING,BOW OKAY,HINGES OKAY,SHUTS TIGHT,50 MM WIDE,WITH SMALL INSCRIPTION, MOVEMENT, WINDING AND TICKING,SEEMS TO BE KEEPING TIME,NAME IS JOHN WILLIAMS CARMARTHEN,NO 50344,CLEAN MOVEMENT,LOOKS TO BE BIRMINGHAM 1892,MAKER J R WITH KEY,CAN NOT GUARANTEE SECOND HAND WATCH,”

Paul, de vorm van het schildje is wel gelijk aan de vorm die afgebeeld staat bij het jaartal 1816, maar door de S loopt wel een diagonaal streepje en dat zou weer betekenen dat dit hoort bij 1892.

André, ook jij weer bedankt voor je informatie en Paul natuurlijk ook(tu).

Groet, Mark

Carmarthen staat niet vermeld in de lijst van Baillie en is dus geen horlogemaker of niet van betekenis.

De hallmarks kloppen volgens het boekje " Bradbury’s book of hallmarks ".