Antieke Staande 'grandfather' klok van James Todd of Bradford

Hallo allemaal,

Na het overlijden van een familielid heb ik het een en ander geërfd, waaronder een antieke klok.

Nu ben ik opzoek naar informatie over deze klok (ik ben vooral nieuwsgierig naar de waarde), maar ik kan helaas niets vinden. De klok komt uit de 18e eeuw en is gemaakt door James Todd, Bradford. Het is een zogenaamde grootvaders klok, met het gewicht aan een touw, van ongeveer 215 cm hoog.

Ben ik hier aan het juiste adres voor meer informatie?

Zo ja, dan zal ik foto’s nog na sturen.

Alvast dank :slight_smile:
Claudia

Je hebt pech. Dit is het horlogeforum, er is vast wel een enkeling hier, die iets weet over staande en hangende klokken, maar het gaat hier eigenlijk alleen maar over horloges, die gedragen kunnen worden, zonder bij de drager een breuk of ander letsel te veroorzaken.
Dan is het zo, dat het door velen hier niet zo gewaardeerd wordt als in de eerste post naar de waarde van een of ander object gevraagd wordt.
In jouw geval is dat niet zo erg, want je hebt alweer pech. Staande en Zaanse klokken, pendules, schippertjes, stoeltjesklokken enz. worden nauwelijks noch gezocht en gekocht, dus de waarde is (met een enkele uitzondering) te verwaarlozen.
En dan is het ook nog zo dat geldt, dat het zonder foto’s onmogelijk is een zinnig woord te zeggen over een object.
Ik denk, dat je het beste naar een veilinghuis kunt gaan om te vragen wat zij er van denken. (Foto’s niet vergeten mee te nemen)
Succes

Edit: als je goochelt vind je bijvoorbeeld deze, die twee maanden geleden onder de geschatte waarde geveild is.
https://www.thomaswatson.com/lot/an-oak-thirty-hour-longcase-clock-james-todd-bradford-the-10--inch-square-brass-dial-with-date-crescent-the-hood-with-flat-top-and-columns-the-trunk-with-simple-long-door-and-panel-base-with-bracket-feet-201cm-87961/

2 likes

Bedankt voor je antwoord.
Ik had hier enkel een account aangemaakt omdat ik hier een eerder topic had gezien uit 2016 over een staande klok. Hierop werden veel serieuze antwoorden gegeven dus ik dacht: ik waag het eens, ook al is dit een horloge forum.
Foto’s had ik nog niet bijgevoegd omdat ik hoopte eerst een kenner tegen te komen.

Ik zal op andere fora mijn zoektocht voortzetten!

Als reactie op de link: die had ik inderdaad al gezien, er zijn op het hele internet wel 2 klokken van james todd te vinden. Verder kan ik nergens informatie over deze maker vinden. Dit maakt mij extra nieuwsgierig…

1 like

Stuur maar eens wat foto’s, normaal gesproken kan ik je wel helpen met een prijs indicatie.

Hoi CharlesUnderwood,

Hierbij wat foto’s.

Jij hebt ook overal verstand van he! :wink:

2 likes

Hahaha, dat valt wel mee hoor.
Het uurwerk kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar ik ga er van uit dat het grotendeels origineel is.
Staand horloge met waarschijnlijk een weekwerk (eigenlijk een acht dagen werk) en datum, midden 18e eeuw.
“Boers model” kast, dus vrij eenvoudige eikenhouten kast zonder inlegwerk of tierlantijnen, goede maat.
Klok ziet verder origineel uit.
In een antiekwinkel zullen ze er 2500-3500 euro voor vragen.

1 like

Vragen misschien, maar als je zo een klok naar de antiekwinkel brengt mag je blij zijn als je er een fractie voor krijgt (zie het bedrag in mijn link)

1 like

Zeker waar Maurits.

Maar mocht ik deze willen verkopen aan een liefhebber, zonder antiekwinkel als tussenpersoon, weet ik in ieder geval binnen welke prijsklasse deze valt.

Ik ken enige eigenaars van veilinghuizen.
Geen van allen accepteert nog klokken voor hun veilingen tenzij ze van een beroemde klokkenmaker zijn.
Gewoon omdat de prijzen te laag en dus voor het veilinghuis niet interessant zijn.

1 like

Inderdaad waar.