Beste Forumleden,
Ik ben in het bezit van een soort Wedgewood klokje met een omgebouwde zakhorloge in.
Wedgewood is een Engels porcelijn.
Het is een klok met een snek.
Er is een as afgebroken aan de veer (volgens MANU). Zijn er onder jullie uurwerkmakers die dergelijke asjes nog kunnen maken of willen herstellen? Jullie kunnen altijd contact via PB met mij opnemen.
Over de maker vh zakhorloge vind ik ook heel weinig terug.
“BOURGUIN LE JEUNE” Genève 1865
Weet er iemand iets meer over deze uurwerkmaker?
Enkel op de site van “Van Putten & Son” uit Rotterdam hebben ze ook zo’n zakhorloge.
Kent er iemand onder jullie die firma?
Na contact met Van Putten zegden zij dergelijke uurwerken te kunnen herstellen.
Ik moet er wel eerst mee naar Rotterdam komen om een bestek te laten maken, hetgeen begrijpelijk is.
Is het de moeite om iets dergelijks te laten herstellen?
Ze hebben destijds niet het zakhorloge van opa waarvan de kast ooit verkocht/omgesmolten was weer een nieuw leven gegeven? Kwam destijds wel vaker voor.
Ik heb dit klokje in een antiekzaak gekocht, eerder voor het mooie porcelijn dan voor het uurwerk.
Jaaaa, Manu je hebt gelijk…als het om het mechanisch gedeelte gaat ben je beter :).
Berend, uw link naar een vorige topic: zeer gelijkend.
Het doet mij inzien en denken dat men vroeger ook al dezelfde mechanieken gebruikte en er zijn naam in graveerde. Ze passen nu ook nog altijd die technieken toe…made where???
Het is messchien beter dat we dat niet meer herstellen zoals ze op de vorige topic aangaven.
Van Putten & Son, Rotterdam…heeft daar iemand een referentie naar?
In het boek van C.H. Baillie “Watchmakers of the world” vind ik het volgende :
BOURQUIN Le Jeune ; SWITSERLAND, mid and late 18c.
Er is van deze horloger een uurwerk in het Science Museum S. Kensington, Watch witch fly-back hour hand ,Ilbert collection.
Zijn toch wel zeldzame klokjes met zulke werkjes in.
Het is ook belangrijk dat deze horloger vermeld is in de Baillie en geeft zeker een meerwaarde.
met Van Putten & Son te Rotterdam heb ik gunstige ervaring: transistorklokje van mijn Volvo laten repareren, nogal een priegelwerkje. Loopt alweer jaren.