HSP
29 april 2021 om 19:02
1
Beste mensen,
Ik ben nieuw hier en heb het forum gevonden via Google.
Bijgesloten 2 horloges zijn in het bezit van mijn oma welke over het zilveren exemplaar niets weet en denkt dat het goud kleurige exemplaar uit de jaren 20 stamt.
Wie kan ons van informatie voorzien,
Op internet loop ik vast.
Alvast dank,
Groet van Hans
3 likes
Hoi Hans,
Welkom op dit mooie forum!
Helaas kan ik je niet helpen met deze mooie horloges, maar er gaan ongetwijfeld ook mensen reageren die er wel verstand van hebben.
Ik hoop dat je blijft langskomen als je antwoord op je vragen hebt gehad!
Groetjes
Bastiaan
2 likes
Onderste is echt heel erg mooi! Kun je de uurwerken laten zien? Er zitten altijd inkepinkjes. Wees wel vreselijk voorzichtig dat je niet uitschiet; noch over de kast, noch in het uurwerk zelf…!
Misschien heeft @Koen even tijd voor een snelle inschatting. Die heeft nu een notificatie gekregen.
2 likes
HSP
29 april 2021 om 19:19
5
Beste Peter, dank voor je leuke reactie.
Inderdaad, een erg mooie Hollandse opzet met die molen.
De goudkleurige krijg ik wel geopend maar kan ik het uurwerk niet zien.
De zilveren zit “vast”, en ik ben bang dat ik hem stuk maak als ik hem open ga maken.
Groet Hans
1 like
Dat binnenste deksel kan ook open. Meestal zit het inkepinkje ervan ongeveer op dezelfde plek als bij het buitenste deksel.
Het zilveren horloge lijkt van het Zwitserse merk Phenix te zijn als ik het logo vergelijk met de mikrolisk database:
http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280&suchwort=Phenix&searchMode=exact&searchWhere=all#sucheMarker
Gezien het kleine knopje naast de kroon om de tijd te verzetten schat ik dat het dateert uit omstreeks 1890-1910.
3 likes
Mooie kwaliteit uurwerk erin, met gesteende lagers (16 stuks, staat vermeld)
De kast van dit horloge is van massief 14 karaat goud.
Op basis van de stijl van de wijzerplaat zou ik dit horloge eerder jaren 30 schatten dan jaren 20.
1 like
HSP
29 april 2021 om 19:40
9
Een mooi stukje vakwerk idd.
En het loopt nog, ook wel heel gaaf als je bedenkt dat het zo’n 90 jaar oud is.
Dank voor de info tot zo ver.
1 like
Dit is vermoedelijk de fabricant van het zilverkleurige horloge en dan spreek ik (ongraag) @wbcoupe tegen
Met de datering ben ik het wel eens
In het gouden horloge zit een Unitas werk (231 o.i.d.)
1 like
Je mag mij best tegenspreken, maar volgens mij zei ik ook Phenix
En met dat uurwerk ben ik het ook eens lijkt mij inderdaad een unitas 231 of familie:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Unitas_231
2 likes
HSP
29 april 2021 om 19:57
12
Ik Krijg de achterkant jammer genoeg niet geopend en ben bang dat ik het beschadigen zal als ik met meer “geweld” het zal openmaken.
1 like
Ik heb helemaal verkeerd gekeken wat je schreef dus ik neem alles terug en geef je groot gelijk
Ik zou niet tegelijkertijd de kamerdebatten en het horlogeforum moeten bezoeken …
1 like
Maurits:
helemaal verkeerd
Maurits:
kamerdebatten
Dat past toch prima bij elkaar?
2 likes
Geen punt, ik ben ook kampioen lezen wat er niet staat
Hier een enigszins vergelijkbare; ook al iemand die hem niet open kon krijgen. Bekend verschijnsel blijkbaar
Hi all,
My mom gave me a old watch today, it still runs. I did some internet research and found someone who said the logo was Waltham, someone else thought it was Phenix. (Swiss)
Which brand is it? What year was it made? I tried, but it won't...
1 like