Antwoord Steinhart: wat vinden jullie ervan?

Geachte leden,

Omdat ik al een tijdje gecharmeerd was van een Steinhart Ocean 1 Vintage heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag wat de service-interval van dit uurwerk is. Tevens de prijs van een service gevraagd. Als antwoord kreeg ik de volgende mail:

Dear Peter,
as long as the watch watch is ok and keeps good time, there is no regular service interval. If you have problems within the 2 years warrenty time there is no charge at all and afterwards it depends on what the problem is with your watch, but you can always address to us and we will take care of your watch.
Viele Grüße,
Best regards,
Sabine Geißler
Steinhart Watches
Kobelweg 12 1/4
DE - 86156 Augsburg
Tel. +49-821-5433800
Fax +49-821-5433801
geissler@steinhartwatches.de
www.steinhartwatches.de

Wat denken jullie van dit antwoord?

Lijkt me toch heel netjes en duidelijk? En voor een service van een ETA kan je overal terecht.

Waarom vraag je onze mening over het antwoord?

Niets mis mee. Een stuk geloofwaardiger dan stellen dat een horloge eens in de X jaar een servicebeurt moet hebben!

We hebben hier wel vaker discussies over het servicen van horloges.
De vraag is wat voor jou de waarde van het uurwerk, danwel horloge is. Feit is dat het uurwerk slijt als je het gebruikt. Zoek maar eens op service interval en eta 2824 op google. Eén van de pagina’s die je dan tegenkomt is deze: http://home.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-432276/ Hier laat men zien wat het gevolg is van gebrek aan service.

Wat misschien een belangrijker vraag is of het ‘uit kan’ een horloge te servicen. Als je het puur economisch bekijkt, is dat puur een kwestie van waarde van uurwerk, danwel horloge, en de verkrijgbaarheid er van. De waarde van een in een Steinhart gebruikte 2824 is, hooguit 50 euro. Dus je kunt het beter 10-15 jaar dragen en dan óf het hele horloge weggooien, of er een nieuwe 2824 of vervanger inzetten.
Alleen maakt ETA het steeds moeilijker en duurder om een 2824 los te kopen. Stel nu dat een vervaningsuurwerk 200 euro gaat kosten, over 5 jaar. Dan wordt service wat aantrekkelijker.

Zogauw we het over onvervangbare klassiekers hebben, gaat dit hele verhaal natuurlijk niet op.

Eigenlijk vind ik het antwoord van Steinhart niet netjes. Want ze ontwijken de vraag gewoon.

Groeten,

Martin

Lijkt me een eerlijk antwoord.
Ik hoor goede dingen omtrent de service van de firma.

Bedankt voor jullie reacties.

De reden dat ik de vraag stelde was omdat ik vaak lees en hoor dat je een automaat om de 5 jaar moet laten servicen. Zoals MartinB ook schrijft vind ik dat ze het antwoord een beetje ontwijken. Ik lees overigens niets dan goeds over Seinhart.

Ik heb overigens zojuist de Seiko SNZF17K2 ontvangen (via Gerrit Nanne). Is ook een topklok.

Volgens mij is het toch niet echt ontwijken van de vraag toch? hij stelt dat servicen niet nodig is. Dus een antwoord op je vraag lijkt mij…Ik vind het wel een correct antwoord.

Verder betreft Steinhart’s service:
Ik heb eind december bij hun een horloge besteld (betaling via paypal) - tot en met vandaag niks meer van vernomen. Dus ik maar even een mailtje gestuurd met daarin de vraag waar mijn horloge blijft. Kreeg ik een mailtje terug dat ze mijn betaling nooit hebben ontvangen en dus mijn order maar hebben gecanceled…Vervolgens heb ik het betalingsbewijs maar gemailed naar de lieftallige dame aldaar. 5 minuten later een mailtje met daarin de verontschuldingen (geld bleek op een andere rekening terecht te zijn gekomen / of onder vermelding van verkeerd mailadres).Gaat niet helemaal vlekkeloos dus…

Al met al, Morgen gaat het klokkie op de post en hoop deze zsm te ontvangen…

mmdekker Schreef:

Volgens mij is het toch niet echt ontwijken van de
vraag toch? hij stelt dat servicen niet nodig is.
Dus een antwoord op je vraag lijkt mij…Ik vind
het wel een correct antwoord.

Als Steinhart stelt dat servicen niet nodig is, hebben ze een uniek mechanisch uurwerk :slight_smile: Wat ze eigenlijk zeggen is dat servicen pas nodig is als je problemen hebt. Maar dan wordt het restaureren, en dan kun je hem beter weggooien, IMHO.

Dit is trouwens helemaal geen rare optie, ik heb diverse mechanische horloges die geen historische, emotionele of grote geldelijke waarde hebben. Deze zal ik inderdaad dragen totdat ze problemen geven, en dan zijn ze kapot, en zal ik ze niet laten repareren.

groeten,

Martin

MartinB Schreef:

We hebben hier wel vaker discussies over het
servicen van horloges.
De vraag is wat voor jou de waarde van het
uurwerk, danwel horloge is. Feit is dat het
uurwerk slijt als je het gebruikt. Zoek maar eens
op service interval en eta 2824 op google. Eén van
de pagina’s die je dan tegenkomt is deze:
http://home.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-43
2276/ Hier laat men zien wat het gevolg is van
gebrek aan service.

Al je het artikel in die link leest ga je twijfelen om nog ooit een duur mechanisch horloge te kopen.

“run to failure” heet dit in maintenance & reliability termen (gebruiken tot 't kapot gaat).

Vergelijk 't met een auto; olie verversen doe je 1x per zoveel kilometer (“time-based maintenance”), andere onderdelen zoals lampjes vervang je als ze kapot zijn…

Ik ben met horloges ook geneigd om de “run to failure” theorie aan te hangen, Niet omdat ik ze dan daarna weg gooi, maar omdat ook een service beurt op zich weer een klein risico met zich meebrengt. Ooit iets terug gekregen na service waar ineens iets anders mis mee was ?

Kortom; ik kan me prima vinden in het keurige antwoord van Steinhart.

Groet
Mark

p-daddy Schreef:

MartinB Schreef:


We hebben hier wel vaker discussies over het
servicen van horloges.
De vraag is wat voor jou de waarde van het
uurwerk, danwel horloge is. Feit is dat het
uurwerk slijt als je het gebruikt. Zoek maar
eens
op service interval en eta 2824 op google. Eén
van
de pagina’s die je dan tegenkomt is deze:

http://home.watchprosite.com/show-nblog.post/ti-43

2276/ Hier laat men zien wat het gevolg is van
gebrek aan service.

Al je het artikel in die link leest ga je
twijfelen om nog ooit een duur mechanisch horloge
te kopen.

Met het aanschaffen van een auto wordt ook altijd gesteld dat de aanschaf 1 ding is maar het onderhouden 2.
Als ik die analoog doortrek is er hoop! Een paar keer een hoop gedoe gehad met de merkendealer (VW), zowel in mijn woonplaats (Alkmaar) als in den Helder, slecht gemaakt/onderhouden en een absurde rekening. Nu ga ik al een paar jaar naar een niet merk gebonden garage. Deze levert uitstekend werk en de kosten bedragen nog geen derde van wat de VW dealer rekent.
Horloges? ga voor onderhoud naar een “vrije” horloge maker (in mijn geval W&V), uitstekend werk en betaalbaar.
De moraal? Gewoon kopen die dure klok en verder de zogenaamde "service"van het merk met korrel (een pak) zout nemen en laten voor wat het is (veel te duur)