Ik ben een leek op het gebied van horloges, maar nu probeer ik meer informatie (waarde en achtergrond) te verkrijgen over een Anuma horloge wat ik in mijn bezit heb. Het is een zakhorloge wat omgebouwd is tot polshorloge weet ik inmiddels, maar veel meer ook niet.
Het uurwerk en chronograaf werken uitstekend. In het deksel zit een zilvermerk 0935
Aangezien hij omgebouwd is zal hij van rond 1920 zijn,merk is een verzonenn merk en niet gelieerd aan een bekende maker of iets dergelijks.Deze horloges doen rond de €100
Waarom denk je dat hij omgebouwd is? Ziet er wel origineel uit zo met die mooie beugels voor de band. De opwindkroon is wel ooit vervangen. Als het een zakhorloge zou zijn geweest zit de kroon verkeerd. Moet dan op 12 uur zitten. Twee mogelijkheden denk ik. Of hij is origineel zo gemaakt of het is een uurwerk uit een savonet zakhorloge waar deze kast speciaal voor is gemaakt. In beide gevallen een mooi stuk!
0935 betekent 93,5% zilvergehalte.
Oude zakhorloge chronograven bezitten meestal geen drukkers, je moet op de kroon drukken om de chronograaf te bedienen.
Dit horloge lijkt me een enkeldrukker, de chronograaf wordt alleen met de drukker bediend en lijkt me ook niet zo groot als ik de verhoudingen van het bandje en horloge bekijk, ik gok op 38-40mm, dat is geen zakhorlogemaat.
Ik denk dat Ko gelijk heeft, en dat dit horloge niet omgebouwd maar origineel is.
P.S. Ik vond deze in het horlogeforum archief. http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,8308
Ik denk inderdaad een vroege Valjoux. Een Valjoux 71 om precies te zijn.
Ik ben het met de anderen eens die zeggen dat het origineel bij dit horloge hoort en niet uit een zakhorloge vandaan komt.
Hallo allemaal,
heel erg bedankt voor jullie reacties, ik leer hier veel van.
Het horloge is inderdaad niet zo groot, ongeveer 4 cm, ik zal de exacte maat later doorgeven.