Ik ben een leek op het gebied van horloges, maar nu probeer ik meer informatie (waarde en achtergrond) te verkrijgen over een Anuma horloge wat ik in mijn bezit heb. Het is een zakhorloge wat omgebouwd is tot polshorloge weet ik inmiddels, maar veel meer ook niet.
Het uurwerk en chronograaf werken uitstekend. In het deksel zit een zilvermerk 0935
Aangezien hij omgebouwd is zal hij van rond 1920 zijn,merk is een verzonenn merk en niet gelieerd aan een bekende maker of iets dergelijks.Deze horloges doen rond de €100
Waarom denk je dat hij omgebouwd is? Ziet er wel origineel uit zo met die mooie beugels voor de band. De opwindkroon is wel ooit vervangen. Als het een zakhorloge zou zijn geweest zit de kroon verkeerd. Moet dan op 12 uur zitten. Twee mogelijkheden denk ik. Of hij is origineel zo gemaakt of het is een uurwerk uit een savonet zakhorloge waar deze kast speciaal voor is gemaakt. In beide gevallen een mooi stuk!
0935 betekent 93,5% zilvergehalte.
Oude zakhorloge chronograven bezitten meestal geen drukkers, je moet op de kroon drukken om de chronograaf te bedienen.
Dit horloge lijkt me een enkeldrukker, de chronograaf wordt alleen met de drukker bediend en lijkt me ook niet zo groot als ik de verhoudingen van het bandje en horloge bekijk, ik gok op 38-40mm, dat is geen zakhorlogemaat.
Ik denk dat Ko gelijk heeft, en dat dit horloge niet omgebouwd maar origineel is.
P.S. Ik vond deze in het horlogeforum archief. http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,8308
Ik denk inderdaad een vroege Valjoux. Een Valjoux 71 om precies te zijn.
Ik ben het met de anderen eens die zeggen dat het origineel bij dit horloge hoort en niet uit een zakhorloge vandaan komt.
Hallo allemaal,
heel erg bedankt voor jullie reacties, ik leer hier veel van.
Het horloge is inderdaad niet zo groot, ongeveer 4 cm, ik zal de exacte maat later doorgeven.
De kroon, ronde knopje, is om te tijd in te stellen en het mechanisme op te winden. Het vierkante knopje daarboven is om de chronograaf te starten en resetten.
Als leek heb ik het eerste commentaar overgenomen wat iemand mij gegeven heeft en die zei me dat dit waarschijnlijk een omgebouwd zakhorloge was.
Wat Diashock bedoelde is dat er in de kroon zelf nog
een pusher zat om de chrono te bedienen
Ben toch wel benieuwd naar het uurwerkje…
Overigens zou ik 'm eerst een servicebeurtje laten
geven als je de geschiedenis niet kent want je kan
het uurwerk goed beschadigen met ingedroogde olie
en vuil…
Leuk hoor, en als het inderdaad 40mm is dan heb je ook nog een relatief groot en daarmee draagbaar horloge. Mono pusher chrono’s zijn al leuk maar jij ook nog een hele vroege. Hou er wel rekening mee dat dit uurwerk geen schokbescherming heeft en dus relatief kwetsbaar. De porseleinen wijzerplaat ziet er werkelijk schitterend uit. Het uurwerk moet wel even een keer gereinigd worden en het zilver kun je zelf super glanzend oppoetsen. Het is dan misschien geen A-merk, maar het is absoluut een fantastische vintage waar ik heel zuinig mee zou zijn.
Een bekende op dit forum (ik noem geen namen maar het begint met Paul en eindigt met K.) zegt het volgende:
“ik kan maar een beetje meer info toevoegen:
het uurwerkje is een Valjoux 22-GH, een zeer bekend en heel erg fraai kaliber (werd al vanaf 1915 gemaakt), het is in principe een iets grotere uitvoering van de Valjoux 22 (de 22 is een 14 lijns, de 22-GH is een 15-lijns uitvoering)
Het horloge lijkt me (zo op het oog) een origineel polshorloge, ook al gezien het feit dat het een chrono bedieningsknop op 2-uur heeft) misschien kan je het jaar herleiden uit het zilvermerkje (?? hier heb ik niet zoveel verstand van) anders zou ik het bouwjaar rond 1925 schatten, misschien wat vroeger.”
Mijn dank is wederom groot.
Wat ik er zelf nog aan toe kan voegen is dat het uurwerk een doorsnede heeft van 38 mm, de wijzerplaat is 33mm.