Als jonge verzamelaar nog weinig/geen fouten begaan, maar die gaat er hoe dan ook komen. Ben daarom benieuwd naar jullie verhalen! Wellicht kan ik er nog wat van leren
Tja weer eens raad en zaken waar je zou
voor moeten opletten.
Deze hobby is volgens mij een persoonlijk proces waar je al doende leert.
Het vergaren van info is een deel van het plezier dat ik uit mijn hobby haal.
En natuurlijk kost deze hobby ook geld en wil je de kosten liever beperken, maar daarbij is het soms moeilijk om bepaalde driften onder controle te houden.
Mijn fout in de hobby:
Van alles wat denken te willen/nodig te hebben. Een chronograaf, een duiker, een sport, dress, verschillende kleuren, goud, verschillende complicaties, ect.
Snapte in het begin niet waarom iemand 5 duikers had met een zwarte plaat (nog steeds een beetje veel van het zelfde). Maar uiteindelijk zie ik ook in mijn eigen collectie de overeenkomsten steeds weer terug komen. En vind ik vaak dezelfde soort gelijkende horloges mooi. Alsnog mogen ze niet te veel op elkaar lijken, maar de verschillen in details kunnen het verschil maken en voor een andere beleving zorgen.
Dat hoor je vaak… is nooit mijn ambitie geweest ondanks dat ik dat nu ongeveer wel heb.
Ik heb eigenlijk uitsluitend horloges met zwarte plaat, en een zenith el primero. Alle andere horloges met gekleurde platen zijn er ook weer snel uit gegaan…
Leuke stuk.
Heb zelf regelmatig een zogenaamde frankenwatch gekocht. Vooral met vintage Omega. Vaak een verkeerde kast om het horloge, dus binnenwerk in een gelijkende kast gezet. Niet dat ik dat heel erg vond hoor. Ik kocht de horloges omdat ik ze mooi vond. En dan wordt er door sommigen hier nog wel eens negatief of bijdehand over gedaan maar dat gaat er bij mij links in en rechts weer uit. Als ik het horloge maar mooi vind.
En onlangs een GUB Glashütte gekocht waarbij de wijzerplaat opnieuw is beschilderd. Heel stom dat ik dat bij aankoop niet zag omdat het lettertype (cijfers) van een 60’s GUB in een specifieke vorm staat. Desalniettemin ben ik er wel blij mee hoor, en het stoort me ook niet eens want het is erg netjes gedaan.
Mistake #4 is very much a product of our times. Many watch enthusiasts find each other online through forums and social media. This is so prevalent that these platforms are now seriously influencing behavior. It seems that every single watch collector on Instagram now owns a Cartier Santos and a Tudor diver. Oh, and a Rolex 16570 “Polar.”
Ja goed punt, ik herken dat wel - dat je een duiker wilt omdat je die nog niet hebt, maar het vervolgens weinig/niet draagt omdat het gewoon niet je voorkeur heeft…