AP Only (Deel 2)

Is anders niet echt te zien aan al die fantasieloze Rolex collecties hier op hf.
Tenzij ‘speciaal’ wordt gemeten in euro’s boven list

2 likes

Niet helemaal eens hoor. Schitterende Daytona’s, Day-Dates Yachtmasters.

Kwalitatief niets mis mee en er zijn modellen die ik ook begeer. Ik heb er trouwens ook een. maar Rolex is qua design doorgaans al vrij neutraal (of saai) natuurlijk, en om er dan 3 of nog meer in een collectie te hebben vind ik wel wat fantasieloos. Toont weinig karakter

Maar de keuze van die mensen heeft denk ik voor een aanzienlijk deel te maken met het feit dat Rolex bij elk model z’n technische zaakjes geweldig op orde heeft: waterdichtheid, schokbestendigheid, gewoon ontzettend stevig gebouwd. Veel mannen hechten daar (heel) veel waarde aan.

Specialer kan samenhangen met complicatie. Of met (edel)metaal. Je begint meestal niet met een Day-Date, maar met een DateJust. En eerder met een sub dan met een Skydweller.

Met AP is t denk ik net zo. Beginnen met time only RO. Als je er dan meerdere zou willen, kijk je toch naar “specialere”? Daar hangt dan idd ook snel een ander prijskaartje aan.

5 likes

Ik snap wat je bedoelt en je hebt gelijk maar voor de prijs van een day-date kan je heel wat gecompliceerdere edelmetalen horloges in véél kleinere oplages van letterlijk 1000 andere merken kopen. Alleen doet dus letterlijk niemand dat hier, is mijn punt.

Het feit dat de meest ‘speciale’ stap die mensen hier maken is van een datejust naar een day-date (letterlijk hetzelfde horloge maar dan in goud en met een extra dagschijf), toont juist mijn hele punt aan. Totaal fantasieloos.

Zonder dat ik af wil doen aan hoe goed en lekker een day-date kan zijn.

1 like

Dubbel.

Ik snap je punt, een hoop Rolex horloges die nog in de winkel liggen hebben vind ik zelf ook geen echte collectie.

Echter, een kan je voor rond de 100k of zelf de helft daarvan echt wel een mooie unieke collectie samen stellen van enkel Rolex horloges.

Zoveel “speciale” en “zeldzame” modellen, uitvoeringen die niet gewaardeerd zijn maar wel degelijk verzamelbaar zijn.

Denk aan:

Rolex Submariner 168000, met een productie run van maar 9 maanden (!!!)

Rolex GMT-Master 16760 fat lady (probeer dat maar eens te vinden in de originele staat…)

Rolex explorer 2 16550 polar dial met de witgouden indexen en wijzers. Een mooie zal een panna cotta achtige dial hebben.

Zo zijn er nog wel een aantal modellen die zeker de moeite voor een verzamelaar waard zijn maar zoals alles, beauty is in the eye of the beholder.

8 likes

:100::+1:

Zoeken dat je een ons weegt, opzoek naar die ene die er zeker is na lang slapen in een kluis, of pas wakker is dat maakt de hobby spannend.
Daarna ophalen evt in italy, Duitsland, Belgie etc
Wel compleet met beide taqs anders gaat t feetsje niet door…echte puristen zijn niet zo makkelijk​:rofl::100:

2 likes

Omdat menig persoon geen weet heeft van deze referentie.

2 likes

Omdat het voor de doorsnee ‘liefhebber’ gewoon een rechttoe rechtaan Rolex Sub is

6 likes

Transitie model

2 likes

Dit is gvd AP only he

5 likes

Eens hoor, er zijn veel kleine verschillen die een horloge verzamelwaardig kunnen maken. Voor een deel is dat geneuzel in de marge en marketing van handelaren en voor een deel voegt het echt iets toe. De voorbeelden die jij noemt zijn wel de laatste categorie. Helaas zwerven er van het type dat jij hier omschrijft ook maar een handjevol op het forum.

Vintage Rolex is al weer een heel andere propositie dan een verzameling klinische keramische bezels.

3 likes

Ja die hype is over. Over naar Rolex

1 like

:wave:t3:

1 like

Mooi lijstje - van de 5140 dan graag de emaille plaat. En de Pallweber wat groot in 45mm. Maar allemaal weinig courant. Veel mensen moeten verkopen om te kopen, dus beginnen ze er niet aan. En dan zit je vast aan Rolex.

1 like

Ik denk dat er ook een hoop leden zijn die niet hun volledige collectie laten zien op HF. Er zullen stiekem echt wel klappers op het forum zitten.

3 likes

:point_up_2:

3 likes

En terecht. Elke skere snelbinder kan een profiel aanmaken en meelezen.

2 likes

@JantjeContant @JohnWick @lasteraar @Lucky-Luke zitten jullie niet in het verkeerde draadje te harken? Meer rlx presence creëren is echt niet nodig.