AP Only (Deel 2)

Aah ik bedoelde ook top of the line binnen het segment, niet binnen het merk :blush: Neemt niet weg dat een Royal Oak qua case en bracelet design (en soms dial ook nog) veel complexer en specialer is dan menig perpetual calendar van boven de ton. Dus het hangt van de definitie af. Ik denk dat binnen AP zelfs een gouden of ceramic Jumbo bijvoorbeeld als hun top model wordt gezien.

1 like

Ik denk dat ze bij AP zelf grande complications (QP/splitseconds chrono/minute repeater) als top of the line zien.

1 like

Met de Patek ben ik toen echt over de zeik geweest ja. Datumfunctie deed het niet goed, teruggestuurd onder garantie. Kwam terug en de datum werkte als nog niet goed. Kreeg ik de opmerking dat het binnen de restwaarden van Patek valt omdat ze hem anders niet zouden goedkeuren door hun quality control. Datum zat scheef dus ik zei, stuur maar weer terug.

Kwam hij eindelijk terug, zat er een kras op de wijzerplaat. De verkoper zei dat dat wederom binnen de foutmarge van Patek viel en dat de datum eindelijk goed stond.

Toen maar mijn vaste verkoper een bericht gestuurd dat ik mijn geld terug wilde en ik het horloge niet meer hoefde. Die deed toen goed zijn best en kreeg een geheel perfecte Patek terug.

Dat relativeerde wel erg veel ja. Toen maar weer Rolex gaan verzamelen :grin:

3 likes

Reken je dus een godsvermogen af voor die horloges om ze eindelijk acht maanden later pas te kunnen dragen. Was ook een hele aparte ervaring.

Wat was er precies niet goed aan de datumfunctie? Niet goed uitgelijnd of versprong hij om bv 23.30 uur? En dan ook nog die kras op de wijzerplaat. Hoe is het mogelijk!!

Hij lijnde niet goed uit. Was een bekend probleem met het uurwerk. “Dan zie je de datum goed als je schuin op je pols kijkt” nee vriend, die is kapot haha

2 likes

Of je hebt echt twee keer super pech gehad of jij bent een van de weinige kopers die (terecht) perfectie verlangt bij dit soort dure horloges of een combinatie van beiden. Sowieso is dat de reden waarom AP en PP zoveel duurder zijn, dat je perfectie van ze kan verwachten en als ze dat dan niet leveren, dat is geen fijn gevoel. Je gaat namelijk veel meer op details letten dan bij een veel goedkoper horloge.

Bij Rolex gebeurt het helaas ook, maar daar is de afwerking in zijn algemeen al veel simpeler natuurlijk (hands, markers en dials zijn over het algemeen ergggg simpel).

1 like

Huh? Wat is t verschil tussen de hands? En de indices? Dial simpel?

4 likes

Deze opmerking deed me lachen. Heb je Horomariobro (ofzo) op instagram wel eens gezien? Zeker zijn voorbeelden van PP geven aan dat je daar zeker niet hoeft te zijn voor perfectie. Grand Seiko levert voor veel minder wel perfectie. AP voorbeelden herinner ik me zo niet van hem.

99% van de Rolexen hebben of een simpele dial in een kleur (vaak zwart) of met een sunburst en zonder 3D effect of patroon. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is de 1% :wink:

En wat betreft de hands en markers, de Datejust is een mooi voorbeeld van super simpel en saai :smile: Rechthoekige blokjes and that’s it. Ik heb er zelf ook een en ik zou liever wat meer vorm of afwerking willen zien daarin. Ook de Daytona heeft hele simpele hands en markers die helemaal niet mooi afgewerkt zijn.

Maar daarom kost een stalen Rolex ook maar max 10k en niet boven de 20k.

Dat ze het niet leveren betekent niet dat je het niet mag verwachten voor dat geld :blush: Waarom zou je anders zoveel geld betalen? Alleen voor de naam? Ik ben sowieso meer fan van Lange in dat segment.

Ik heb geen idee waar je t over hebt hoor. Wijzers beide van witgoud met lume daytona heeft juist minder simpele wijzers. Indices ook niet heel apart bij AP en PP. En Rolex heeft zoveel aparte dials (MOP/eisenkiesel/fluted/gemset/enz), dat ik niet denk dat je kunt spreken van 1%.

Maar goed, is ook geen wedstrijd verder, ben liefhebber van beide, AP én Rolex.

1 like

Het gaat mij om de vorm en de afwerking. De hands en markers zijn gewoon recht toe recht aan, nothing special. Er zit weinig design in, gewoon puur functioneel. Het zijn ook hoofdzakelijk tool watches natuurlijk (al geldt dat minder voor de Datejust en Day Date). Als je veel high end horloges in het echt hebt gezien dan valt dat gewoon op.

afbeelding

6 likes

Ok, daar schort het dan wss aan mijnerzijds

2 likes

Het is ook maar een mening, maar voor mij shinen de Rolex dials, hands en markers niet zoals de >20k merken (en Grand Seiko ook maar even meegenomen dan) en ik vind de designs erg simpel. Maar de modellen an sich vind ik wel allemaal cool natuurlijk. Daarom vind ik het jammer dat dat onderdeel gewoon minder is.

Ik vind dit OK designed markers en hands voor 10k, maar zeker niet voor >20k.

2 likes

Niet eens, ik verlangde dat het horloge volledig functioneel was en dat de horlogemakers geen krassen op de horloges zouden zetten :grin:

2 likes

Laat die van jou gerust nog eens zien hier! It’s growing on me.

1 like

Dit soort shit in zo’n segment… Zucht

De tripple calendar? Die is (volgens wis) mooier irl dan op de foto!

Jij hebt er toch een? Of vergis ik me?

1 like