Die zijn 36mm toch?
Als het de grotere diameter is zou het wellicht een 5402BA zijn.
Dan heb je wel echt een speciaaltje in handen.
Dit is idd een 14790BA of een 14486BA/4100BA met serviceband. Deze krijg je echt nog wel redelijk strak met een goede polijstbeurt.
Die hebben geen secondewijzer.
Ik heb nog nooit zoân afgeboerde AP-bezel gezien.
Ter inspiratie:
Deze werd door AP afgedaan als slopertje. Deze gast heeft er toch nog wat van kunnen maken
Zijn die niet ook 36mm?
Dit is ook een 36 mm
Noop
Oke dan niet. Dit is een midsize RO en geen jumbo
Hij is dus wel in je bezit?
Noop. Dus kan het ook niet nameten nu.
Ik probeer altijd te begrijpen hoe het mogelijk is dat er toch best veel Royal Oaks op de markt zijn met schroeven die verkeerd staan. Kapot gepolijst, kan ik nog enigszins snappen, OK eigenlijk niet, maar jammer maar OK.
Maar die schroeven⊠dat is echt het enige waar je op moet letten bij een service, het enige. Hoe dan? Dat is altijd het grootste en meest duidelijke teken van incompetentie, waarmee je eigenlijk al weet dat het horloge afgeschreven kan worden. Als je die schroeven niet goed kan zetten, wat voor ellende heb je dan wel niet binnen aangericht, want diegene heeft nog nooit een Royal Oak gezien ![]()
En de eigenaar kraait er niet naar na retour van service, dat is ook onbegrijpelijk.
Ja dat lijken de enige opties qua model. Sowieso is het een midsize 36mm.
Alleen was de 14790BA MK1 dacht ik in champagne en alleen MK3 met Offshore style markers in wit. Misschien toch de 14486BA inderdaad. Maar ja, zoals je zegt, misschien andere band, misschien ook wel andere dial. Er is zoveel mis met dit horloge.
Deze horloges zijn door een hele periode gegaan waar ze niet super begeerlijk waren, maar gewoon oude gouden horloges. Sommige exemplaren zijn duidelijk alledaags, als horloge (zijn ze ook), gebruikt op een bepaald moment in hun leven en allicht door de horlogemaker op het dorpsplein onderhouden.
Jammer voor de waarde op vandaag, maar meer hoef je âr niet achter te zoeken. Denk ik.
Ik denk dat âde ellende die binnen wordt aangerichtâ helaas vaak het topje van de ijsberg is. Het gaat naar mijn mening om iets vrij onbegrijpelijks. Namelijk dat men bereid is om veel voor een gehyped horloge te betalen maar dat zodra er service om de hoek komt kijken men ermee naar een beunhaas gaat (zie de ronde bezel en de verkeerd ingelegde schroeven)
Bij AP zal dat niet gebeuren maar daar hangt een prijskaartje aan.
Ik denk dus dat de beunhazerij in deze gevallen van ver voor de hype dateert.
Hoe weet je dat?
Ik âweetâ dat niet, maar dat lijkt me een veel aannemelijker verklaring als ik dit soort geleefde iconen zie, dan dat iemand die al zijn geld moet samenscharrelen voor dat ene amper bereikbare icoon zijn geinvesteerde kapitaal zou vernietigen door er niet zeer omzichtig mee om te springen.
Als je je dit niveau horloges eigenlijk niet kan veroorloven, ga je niet besparen op onderhoud. Je gaat net alles doen om de waarde ervan zo hoog mogelijk te houden.
Besparen op onderhoud doe je in 2003 als je in 1997 een oud gouden horloge van een onbekend merk geërfd hebt van je opa en het ding stilaan toch écht wel niet meer accuraat loopt.