Aparte Aanwinst: Richard "André Salmon"

Een erg apart horloge, een gepersonaliseerd horloge uit, ik denk, de jaren 50, gemaakt voor André Salmon:

André Salmon (1881 -1969) was een Franse dichter, kunstcriticus en schrijver. Hij was één van de “verdedigers” van het kubisme samen met Apollinaire and Maurice Raynal.

André Salmon werd geboren in Parijs. Van 1897 tot en met 1902 verbleef hij in Sint Petersburg, eerst met zijn ouders, later als assistent in de kanselarij van het Franse consulaat.
In 1902 ging hij terug naar Frankrijk om zijn dienstplicht te vervullen maar werd na enkele maanden uit dienst ontslagen vanwege zijn zwakke lichamelijke gesteldheid. In het eerste decennium van de 20ste eeuw mengde hij zich in de literaire kringen van de Parijs Quartier Latin waar hij de jonge en toen nog onbekende dichter Guillaume Apollinaire ontmoette en samen met een groep jonge kunstenaars vormde ze een kunstzinnige groep. In 1904 verhuisde hij naar de Bateau-Lavoir (een huizenblok in Montmartre, Parijs. Zie onderstaande foto.) en woonde daar samen met Picasso, Max Jacob en Apollinaire.

[center][/center]
In 1964 ontving hij de Grand Prix voor dichtkunst van de Franse academie.

In 1969 overleed André Salmon in Sanary-sur-Mer.

Deze kennis heb ik grotendeels gejat en toen vertaald van: http://en.wikipedia.org/wiki/André_Salmon
Nog veel meer info, want de man heeft nog veel meer gedaan, is o.a. te vinden op http://home.hccnet.nl/att.leurs/kbd182.html

Het horloge is gemaakt door Richard, een merk dat vroeger erg goede horloges maakte. De naam André loopt vanaf de ster waar normaal de 9 zit met de klok mee tot aan het stipje tussen de 2 en 3. Ook vanaf de ster op 9 maar dan tegen de klok in loopt de achternaam Salmon, ook weer tot het stipje tussen de 2 en 3. De letters zijn opgelegd.

De kast is helaas niet in erg goede staat maar het uurwerk met bumperautomaat, dat onder een extra stofkapje zit, ziet er nog erg goed uit en loopt goed. Ik ben er nog niet achter wat voor uurwerk het is, iemand een suggestie?

Al met al weer eens iets heel aparts. Gepersonaliseerde horloges zijn een aparte tak van verzamel-sport (waar ik me niet op zal storten), heel begrijpelijk want je hebt iets extra’s te onderzoeken en uiteindelijk leer je er ook weer wat van. Want André Salmon kende ik nog niet!

Er is nog een André Salmon (er zullen er nog wel enkele tientallen zijn trouwens). De Franse ballonvaarder André Salmon:

Misschien is het horloge wel voor hem gemaakt…? Al zal zijn leeftijd misschien niet overeenkomen met dit horloge, ik neem aan dat deze foto uit het vroege begin van de 20ste eeuw stamt, toen ballonvaren (en vliegen) nog iets bijzonders was. Dan moet hij in de jaren 50 toch al aardig oud zijn geweest?

Ik ken alleen Gerrit Salmon. :slight_smile:

Altijd leuk een horloge met een goed verhaal. Wel even mooi restaureren hoor.

Weer een heeel bijzondere aanwinst! (tu)

Geen idee welke Andre Salmon hiermee geeerd wordt, maar het uurwerkje is een A.Schild kaliber 1302 uit de 50-er jaren; prachtig gemaakt trouwens met die cirkelvormige dekoratie.

Wonderlijk dat ze zo’n wijzerplaat in die tijd gewoon konden maken (voor een beperkte oplage, neem ik aan), ik meen dat ik onlangs in een artikel over een Duitse horlogemaker (Jorg Schauer??) eens las dat hij een cijfertje voor een eigen wijzerplaat liet maken, en dat dat ene cijfertje al iets van 5000 euro aan “tooling” moest kosten!! Als je tegenwoordig dus * Andre Salmon * in applique letterjes moet laten maken kost je dat een aardig kapitaal…

Gefeliciteerd met deze aanwinst!

Groet,
Paul

Very Special, indeed !! (tu)

Is een “restauratie” waard, vind ik !

Met Gepersonaliseerde Groeten,

Morse.

Hoe kom je toch altijd aan die aparte aanwinsten? Wel leuk hoor als je er zo’n neus voor hebt. Ik ben dus een beetje jaloers;).

Groeten, Tom Vreeken.

Dat is weer een aparte vondst! De brugdelen van het uurwerk zijn prachtig gefreesd. Deze verdient het om opgeknapt te worden, zou ik zo zeggen.

Een mooie winterklus als je het aandurft.:slight_smile:

Groet, Mark

Marktplaats? C’est simple comme bonjour/toujours.

Mooie hamerautomaat.

Arjay

Geweldig, dit soort horloges en hun verhalen! (tu) Jij hebt hier wel een neus voor, hè? :wink: