Aparte horloges bij Baselworld

Tijdens de Baselworld beurs in Zwitserland is er niet alleeen plaats voor de gevestigde namen en grote fabrieken, maar ook voor mensen die zelf een horloge hebben gemaakt. Deze unieke exemplaren noem ik nou de krenten in de pap.

Kijk maar eens op deze link

. Persoonlijk vind ik de houten tourbillon op de 2e pagina een echt kunstwerk. Dit horloge van een Russische jongeman zet de traditie voort van de Russische houten horloges (De Russen hadden in de 19e eeuw namelijk tal van houten zakhorloges).

Dan moet je naast vocht en roest
dus ook nog opletten voor houtworm ?

Ik heb zelf een paar jaar geleden een houten klok gemaakt. Tot nu toe nog geen houtworm gezien en de klok loopt nog steeds fantastisch.

http://nl.picturepush.com/public/5850021

Whow… prachtig !!
is dat naar eigen ontwerp, of zijn daar bouwtekeningenen e.d. van ?

b.t.w. dat gaat nog wat worden met 3D printen
van klokken e.d.

Daar zijn bouwtekeningen van. Deze zijn via internet te verkrijgen en komen van een man uit Hawaï.
Dit is zijn website Klikkerdeklik
http://www.lisaboyer.com/Claytonsite/Claytonsite1.htm

Verschillende ontwerpen zijn tegenwoordig ook in DXF-file verkrijgbaar waardoor ze rechtstreeks in een CNC machine ingelezen kunnen worden.
Dat heb ik niet, dus ik heb de hele klok nog met de figuurzaag uitgezaagd.Tot de wijzers aan toe.

Luchtvochtigheid is overigens wel van invloed op de nauwkeurigheid. Maar nu de CV aan staat en de luchtvochtigheid vrijwel constant is loopt mijn Simplicity-klok erg nauwkeurig. Ze loopt binnen de minuut per dag.
Er zijn zelfs enkele zeer gecompliceerde houten uurwerken te maken. Kijk maar eens bij de “Marble Strike” :sunglasses:

“figuurzagen” al die tandwielen?
Ik maak wel een soort van zandloper
met plastic jerrycans en koffiebonen
zou dat ook meetellen ?

Liever lui dan moe ? :smiley:

Na al dat werk is de voldoening groter. :wink:

Carpe tempus Schreef:

“figuurzagen” al die tandwielen?
Ik maak wel een soort van zandloper
met plastic jerrycans en koffiebonen
zou dat ook meetellen ?

:)-D :smiley:
Hahaha helemaal mijn idee (tu)

Maar serieus… Ja vind het er geweldig uitzien en respect voor iemand die de kunde en geduld heeft om dat te maken…
Zelf heb ik twee linkerhanden en zijn ze prima in staat alles te verzieken hoe mooi mijn ogen het zich ook voorstellen…

Pieter.

Er zijn mensen waarvan gezegd wordt “wat zijn ogen zien, maken zijn handen”.
Maar vaak is het " wat zijn handen maken, zien zijn ogen"
En dat is net ietsje anders.:smiley:

Scudo Schreef:

Daar zijn bouwtekeningen van. Deze zijn via
internet te verkrijgen en komen van een man uit
Hawaï.
Dit is zijn website Klikkerdeklik
Verschillende ontwerpen zijn tegenwoordig ook in
DXF-file verkrijgbaar waardoor ze rechtstreeks in
een CNC machine ingelezen kunnen worden.

Oooh Aaaarieeeeeeeeeeeee… :wink:

Idd, wat een aparte en leuke dingen op Basel. Sommige al gezien, maar de houten tourby en 't paardje kende ik nog niet.
Thx4sharing! :)-D