Aparte wijzerplaat.

Ik zag dit horloge met deze aparte wijzerplaat.
Weet iemand waar de buitenste cijfer ring voor dient ?

Das een tachymeter, voor meten van snelheid.

Je ziet ze ook in de bezel van bijvoorbeeld een speedmaster

Dan draait de chronowijzer in ieder geval al tegenwijzerzin

Oh wacht je bedoelt het optellen bij het eerste plaatje… Had ik gemist.

Dan blijkt het een telemeter:

Het verschil tussen een tachymeter en een telemeter
Hoewel ze er hetzelfde uitzien, meten ze iets heel anders:
De Telemeter (deze afbeelding): Deze wordt gebruikt om de afstand tot een gebeurtenis te meten die je zowel ziet als hoort (zoals bliksem en donder, of het vuren van artillerie en de inslag).
Hoe het werkt: Je start de wijzer zodra je de flits ziet en stopt hem zodra je de knal hoort.
Waarom hij optelt: De geluidssnelheid is constant (ongeveer 343 meter per seconde). Hoe langer het duurt voordat je het geluid hoort, hoe verder de bron weg is. Daarom loopt de schaal op: na 3 seconden is de afstand groter dan na 1 seconde.
De Tachymeter (standaard): Deze meet snelheid. Zoals eerder uitgelegd, gaat deze uit van een vaste afstand. Omdat meer tijd een lagere snelheid betekent, telt die schaal af.
Wat betekenen de getallen op dit horloge?
Op dit specifieke horloge uit bestand ae31092d-f7bf-48fc-8d84-06716e26c6bb zie je getallen tot boven de 300. In de tijd dat dit soort horloges veel werden gebruikt (vaak militair), werd deze schaal vaak gebruikt om de afstand tot vijandelijke artillerie te bepalen in meters of yards.
Als de secondewijzer bijvoorbeeld naar de 100 op de buitenste ring wijst op het moment dat je de knal hoort, betekent dit dat de bron zich op ongeveer 100 eenheden (waarschijnlijk honderdtallen meters) afstand bevindt.

1 like

Jip. Dat is hem volgens mij.

1 like

Een goede radiumbom zo te zien.

2 likes

En penanker zo te zien (meestal met die schroefjes op de wijzerplaat)

Kijk je uit! :radioactive: