App om afkomst en ‘echtheid’ van je horloge te controleren

Ik las net dat er een app op komst is waarmee je de afkomst en ‘echtheid’ van je horloge zou kunnen controleren via je smartphone…
‘Origyn’
Of dat allemaal echt werkt…
Als het zo is in elk geval interessant

3 likes

Ik ken een gast uit kanaleneiland, als je hem je serienummer ff doorappt kijkt hij ook ofie echt is…

:eyes:

15 likes

ik neem aan dat je het artikel nog niet helemaal hebt gelezen…
Het zijn in elk geval niet de eersten de besten die hieraan meewerken.

Met telefoon camera en speakers als input? Ik twijfel daaraan. Shit in is shit out.

1 like

Shazam wel eens gebruikt, met het heel eenvoudige microfoontje van je telefoon? Of de fotoherkenning van instagram…
Ik zeg hier niet dat dit gaat werken en dat het waterdicht zal zijn maar ik ben toch eens benieuwd naar de uitkomst.
Als ik zie dat onder meer de man van Hyt zijn naam hierop plakt ga ik ervan uit dat ze het menen.
Al is het maar als een van de hulpmiddelen om namaak te ‘counteren’.

Might work, ik weet het niet.
Maar dan moet je het dus wel uit je hoofd laten om je horloge even lichtjes te laten polijsten door de juwelier? Of zou dat nog gewoon kunnen?

En er wordt een foto getoond met de tekst ‘100% authenticated’.
Betekent dat dat die app ook de melding ‘65% authenticated’ kan geven? Want dan heb je er dus precies niks aan.

3 likes

In science we trust :sweat_smile: :laughing:
Ik zie in een heel andere branche vaak de resultaten van AI en je zou soms versteld staan…

2 likes

Als horlogemakers in sommige gevallen al moeite hebben om het met een loep te constateren lijkt het me dat ze alleen de obvious fakes eruit kunnen halen maar niet de goeie. En daar gaat het nu juist om. Niet de fakes die wij er hier ook allemaal herkennen.

5 likes

Oh zeker maar ik vraag me toch af wat AI en ML gaan doen in dit geval. Een referentiemodel kan alleen een door de fabrikant aangeleverd model zijn welke wordt ingescand. Dus de referentie (master) is geregeld. Je vergelijkt foto’s met master en bij afwijkingen kan je oordelen dat het (misschien) een fake is. Klopt schroefje X, balans Y, kloppen de afmetingen, kleuren etc. Daar komt geen AI of ML aan te pas denk ik. En met dat vergelijken kunnen ze heel ver gaan inderdaad. 30 jaar geleden testen wij al automatisch binnenlagen (destijds micrometerniveau) van printplaten met behulp van een master en later met een digitale referentie.

Interessant!

3 likes

Zeker weten dat dit niet dezelfde mensen zijn als die een tijd geleden Palm Invest hadden ?

Nee, ik geloof het niet, kan je bete de politie app gebruiken om te zien of de serienummer gesignaleerd staan

de verschillen tussen echt en nep kunnen bijzonder klein zijn, als ik alle verhalen mag geloven, ik denk ook niet dat een telefooncamera de nuanceverschillen in afwerking en materiaal weet op te pikken, zeker met vintage modellen, die vaak een vergaarbak zijn van service- en aftermarket onderdelen, lijkt het me heel ver gezocht

ik zie vooralsnog alleen een fancy plaatje van die app, waar meer tijd in design lijkt te zitten dan in de code, maar we zullen zien (of niet, maar dan weten we genoeg)

1 like

Ik geloof het niet.

Wat ik overigens wel grappig vind is dat de verkoop van nep horloges vertaald kan worden in ‘verlies’ voor de echte merken.
Mensen kopen nep horloges in de eerste plaats ondat ze ‘echt’ niet kunnen veroorloven.

1 like

Probleem is dat de meeste dure horloges die gestolen worden naar het buitenland gaan. Dus dan houdt het spoor wel zo’n beetje op bij de grens

Klopt, maar meer dan je best doen kan je niet. En daarom weer: “Buy the seller”

Goed nieuws voor de fabrikanten van Hi-End replicas. Die kunnen nu zien of er nog iets verbeterd moet worden om een perfecte look-alike te worden :wink:

1 like

Why??
Bij jou in t dorp zijn anders ook genoeg van dat soort.
Kan je zelfs en wie weet slimmer je horloge even achterlaten voor een grondige check?
Of top service , op laten halen.
Dag en nacht, thuis zijn is zelfs niet nodig.

Super handy .

1 like

Ik kom uit Oss, alleen maar lieverdjes daar :joy:

2 likes

Ik denk theoretisch dat het best mogelijk is.
Maar of ik denk dat deze specifieke app dat ook waar gaat maken? Nee.

S ook.

(Oss wist ik, vandaar mijn reactie :wink:)

1 like

Enige wat ik zie is een hoop data verzameling. Hopen dat iedereen straks massaal gegevens gaat invoeren en dat noemen ze dan AI en ML :joy: