Je hebt een Weishi Timegrapher 1900 voor 210/220 euro. Doet bijna alles wat een Witschi van 3000 euro kan, en sommige dingen beter…! Yep, dat kan ik evt. uitleggen.
Volgens mij mis ik iets. Ik heb toch geen App nodig om de afwijking van mijn horloge te meten? Als ik vandaag de klok gelijk zet en na een bepaald aantal dagen kijk hoeveel seconden het horloge afwijkt dan heb ik toch mijn antwoord?
Zie ik iets over het hoofd, bekijk ik de zaken te simplistisch, of…
Edit : dat zag ik dus over het hoofd…het betreft een App waarmee je de afwijking meet waarna je zelf het uurwerk calibreert…is dat het? Voor de horloge sleutelaars onder ons dus…
Toch heb ik het gevoel dat er iets toch nog niet klopt…voor het meten van de afwijking heb je volgens mij nog steeds geen App nodig.
Zal wel aan mij liggen Ps ben gewoon nieuwsgierig hoe of wat…
Een Witschi laat over de luidspreker (die kun je Goddank ook uitzetten ) het daadwerkelijk geluid van het uurwerk horen. Een Weishi laat alleen (kan ook uit) plokplokplokplokplok horen. Het mooie van een Weishi is weer, dat-ie bij een beat-error de twee lijntjes in verschillende kleuren laat zien. Ga je de BE corrigeren, dan zie je of je te ver zit, of net niet ver genoeg. Vooral bij vaste piton-constructies (pre-Incabloc) is dat een absolute zegen; want het corrigeren van de BE is daar sowieso al een beproeving.
Als je enkel wilt weten of je horloge goed gelijk loopt heb je gelijk. Zet je klok gelijk en kijk de volgende dag wat de afwijking is. Voor de hobbyisten onder ons is het leuk dit sneller te kunnen zien. Bijv. d.m.v. een app of beter nog een timegrapher.
Daarnaast kan je met een timegrapher o.a. ook uitlezen wat de amplitude van het horloge is. Dat zegt vaak veel over de staat van het uurwerk, recent onderhoud en gangreserve.
Heeft het horloge zeg een afwijking van 20 sec. per dag dan lees je dat met bovenstaande methode snel uit. Kast open, afregelen, opnieuw uitlezen en deze stappen eventueel herhalen. Op deze manier kost het afregelen geen dagen. Hiervoor hoef je overigens echt geen raketgeleerde te zijn.
Andere mogelijkheid is direct een goed werkend horloge kopen😎
Kun je volstaan met de ingebouwde microfoon van de iPhone of gebruik je een externe? Ik ben mijn oortelefoontjes kwijt, zou een oude microfoon van een cassetterecorder goed genoeg werken? Ik heb geen ervaring met timegrapher appjes maar lees (en zie op youtube) vaak dat het wel eens wat gefrunnik geeft met de oortelefoontjes voordat je een goede uitlezing hebt.
Op zich is het vrij eenvoudig. Het werkt wel het beste met een microfoon van een oortelefoontje. Deze kan je onder het horloge, of naast de kroon leggen.
Ook kan je instelling hoeveel ruis er moet worden uitgehaald. Voor wanneer je bijv. in een drukke wijk woont.
Ik weet helaas niet of die voor alle apps van TimeGrapher zo is. Dit is volgens mij de deluxe uitvoering met alles erop. Dit is ook wel via de iTunes of de Appstore te vinden!