Appels of Peren?

Na alle discussie rond Union ben ik gisteren maar eens afgereisd naar Aken om eens een paar modelletjes van Union vast te pakken - “kick the tires” zoals de Amerikanen zeggen.

Wel, ik ben niet teleurgesteld. Het model met gangreserve zoals hctpdg dat heeft is bijzonder fraai en meet de voor mij perfecte diameter van 40mm.

Het enige model dat ze niet hadden, maar dat ik graag had gezien was de versie ZONDER gangreserve, die meet overigens 37 mm.

Nu is mijn dilemma het volgende:

Ik ben op zoek naar een simpel klokje in staal of WG met zilverkleurige wijzerplaat, zonder poespas (terwijl ik fan ben van de power reserve complicatie).
Ik sta nu te dubben tussen twee horloges die zeer lastig met elkaar te vergelijken zijn. Lastige beslissing;

  1. Union
    Mooi horloge, redelijk goed afgewerkt, wordt schaars/lastiger te krijgen. Grote nadeel is de maat: 37mm terwijl ik eigenlijk iets van 40 mm zoek

    Grote voordeel dat deze klok “slechts” zo’n 1600 EU kost - niet veel voor een uurwerk uit de fabriek van Glashutte !!

  2. Vacheron Constantin.
    Ik zei 't al - lastig te vergelijken.


    Dit nieuwe model in WG meet de voor mij perfecte 40mm en is ook lekker plat.
    Afwerking natuurlijk fantastisch. Dit is meer een kunstwerk dan de Union maarre… de prijs is er ook naar.
    Mocht 't de VC worden, dan zal er eerst wat in de verkoop moeten, zoals een nier en een lever en zal er ook nog even doorgespaard moeten worden.

M’n hart zegt me dat ik geen compromis moet sluiten en door moet sparen voor mijn droomklok: de VC.
M’n hoofd zegt me dat deze wel bizar duur is voor een simpele klok met drie wijzers, zelfs als deze van goud is.

Wat te doen ? Voorlopig maar even niks, kan het geld maar een keer uitgeven.
Goede raad iemand ?!?

Groet
Mark

Persoonlijk zeg ik meteen de VC, maar ik kan me wel bij je aansluiten dat de prijs enorm hoog is. Toch zou ik zelf blijven sparen voor de VC

Volg je hart zou ik zeggen, als je het kunt betalen. Bovendien, een VC houdt een groot deel van zijn waarde, het geld is niet verdwenen of zo.

En wat is die VC mooi.

marijn Schreef:

Volg je hart zou ik zeggen, als je het kunt
betalen. Bovendien, een VC houdt een groot deel
van zijn waarde, het geld is niet verdwenen of zo.

En wat is die VC mooi.

Ben ik het helemaal mee eens!!

Mijn beste,

Wat een verschrikkelijk moeilijke keuze.

Voorop staat dat voor mij de ‘Union’ een prachtig horloge is. Het (design) lijnenspel van de wijzerplaat gaat harmonieus in elkaar over. Misschien dat de kroon in verhouding tot de kast iets te grof is maar in zijn geheel gezien (van de technische kant weet ik te weinig af om je hierover een goed advies te geven) denk ik dat je met dit horloge een prima prijs kwaliteit verhouding hebt.
De ’Patrimony’ van ’VacheronConstantin’ is een heel ander verhaal. De kwaliteit zal uitstekend zijn en dat zal in de toekomst de waarde van dit horloge zeker op een geruststellend niveau houden. Het horloge heeft een adembenemende schoonheid. Esthetisch zeer subtiel, een horloge zoals jij het graag zou willen hebben, een horloge “pur sang” dus en 40 mm.
Maar ja die prijs!!

Concreto:
Je hart ligt denk ik meer bij de ‘VacheronConstantin’ doch je verstand nijgt naar de ‘Union’.
Je moet dus bij jezelf te raden gaan of je de financiele ruimte hebt om je hart te volgen. Maak een meerjarenbegroting en kijk dan of je na aankoop van de ‘VacheronConstantin’ nog voldoende ruimte hebt om het leven te lijden dat je tot dusverre hebt geleidt. Kom je met jezelf (en eventuele mede-huisgenoten) in de knoei dan moet je het geduld hebben om te sparen. Kan je dit niet ga dan gewoon voor de ‘Union’, want zoals ik al betoogde, is dit een fantastisch horloge.
Succes met de uiteindelijke keuze. :wink:

Orlologio Signaturis Temporis

Absoluut de Vacheron. Het klasseverschil laat zich duidelijk zien, je hart ligt bij de VC, de Union zal ALTIJD een compromis blijven, de VC is groter, én hij is mooier!!
Jur

Om het verhaal compleet te maken: in eerste instantie was deze ook nog in de running:

Ik denk echter dat, ALS ik zo’n berg geld uitgeef voor een simpel 3-wijzer horloge voor de rest van m’n leven, dat hij van een van de vier grote merken moet zijn - da’s niet helemaal rationeel, ben de eerste die dat toegeeft, maar dat voel ik nu eenmaal zo. Voor de volledigheid: met de grote vier bedoel ik
Patek Philippe (zou dan een Calatrava worden, maar die is wat te klein)
Audemars Piguet (nog niet echt een serieuze kandidaat gevonden in hun lijn)
Vacheron Constantin (de Patrimony !!)
A Lange & Sohne (en wel: de Richard Lange…)

groet
Mark

Is dit niet iets? (ieg een rustige wijzerplaat van een mooi merk):

Groet,
Steven

Als je nu niet het horloge van de twee koopt dat je het liefste wilt hebben, heb je ze later allebei. Want die VC komt er toch wel. Moet je je alleen afvragen of je dat wilt?

Maar mag ik een derde model voorstellen? Ik doe het toch. 39 mm, ook uit Glashutte, wijzers zijn dan wel goud maar je kunt 'm vast met wg of staal bestellen:

Die is bijna net zo mooi als mijn Union (Soleure) :smiley:

De VC, die Union heeft naar mijn idee een te drukke plaat door het zwart

Die Moser is ook fantastisch hoor. Prachtig witgouden horloge. Ben benieuwd waarom deze voor jou afgevallen is.

Uiteraard heb ik een zwak voor Union… maar als je wat sjieker wilt, kijk ook eens naar de mooie broer, de Glashuette Original Senator automatik. Twee wijzers en verder niets, maar mooooooi!
http://www.glashuette-original.com/

hans cp

MarkV, als die VC jouw droomklok is, dan moet je met minder gewoon geen genoegen nemen. Bijt je in dat horloge vast en spaar nog een tijdje door. Je zult er geen spijt van krijgen!

MarkV…koop die Union en je blijft rondlopen altijd met het gevoel dat het een compromis was. Geef jezelf nog wat tijd en koop die VC, zoals iedereen hier schrijft.

Bezit van de zaak is vaak eind van het vermaak zoals mijn wijlen vader altijd zei. Als je nog wat tijd voor de VC moet doorsparen kun je ook nog eens langer er van genieten als deze levensles klopt (en dat doet ie volgens mij in de regel redelijk…).

Succes!!

Dat klinkt verstandig… Ik zal de financien eens op een rijtje gaan zetten. Hoe mooi de VC en de Union ook zijn, het is natuurlijk “maar” een hobby…

Groet
Mark

Zeer zeker de moeite waard - ik heb al eens op het punt gestaan om de versie met ss band aan te schaffen, maar heb daar uiteindelijk toch vanaf gezien.
Misschien omdat ik de Reserve de Marche al heb ?

We komen nu op wel heel subjectief terrein, maar ergens denk ik dat - voor het geld - de Union een betere deal is dan de JLC Master Control: toch 2-3 keer zo duur geloof ik.

Eerlijk weten ? Ik heb 'ns een email naar Moser gestuurd. Mijn email werd door iemand bij Moser doorgestuurd naar een dealer waar ik eventueel zou kijken.
Tenminste, dat was de bedoeling. Ik denk dat degene bij Moser op “reply” in plaats van “forward” heeft geklikt, want het mailtje kwam bij mij terecht. Hoewel niet onbeschoft getuigde het mailtje niet van enorm veel respect voor de potentiele klant (ik dus…)
Enne - dit soort uitgaven zijn nu eenmaal niet geheel rationeel, dus uiteindelijk ging 't toch knagen. Natuurlijk kans dat VC en Union (en de halve industrie…) hun klanten intern met niet veel meer respect behandelen, maar die mails zijn totnogtoe in ieder geval niet bij MIJ terecht gekomen.

Groet
Mark

Heel goed, Henrik! Ik had deze ook al gezien.
En eerlijk is eerlijk, het is een fraai model EN in slechts een frutje onder 40mm.

De gouden wijzers in combinatie met de stalen kast is echter een dealbreaker. Hij is er ook in zwarte wijzerplaat, maar ik ben op zoek naar zilverkleurige wijzerplaat.
Verder moet ik nog even wennen aan het lettertype voor 3-6-9-12.
Oh, en tenslotte: officiele prijs is 4900 EU, daar heb ik dus drie Unions voor (oke, voor de prijs van de VC heb ik NOG meer Unions…).
Had ik al gezegd dat Union en Glashutte uurwerken uit dezelfde fabriek komen :slight_smile: ??

Tja, of een horloge nu duur of goedkoop is, is een ding. Of het waar naar z’n geld is, is een ander aspect. Ik denk dat de Union veel betere “value for money” is dan de Glashutte. Maarre… te klein :slight_smile:

Groet
Mark

Een van de “musts” is een centrale seconde wijzer. Da’s een van de redenen waarom ik zo’n fan ben van deze, met lekker fel gekleurde seconde wijzer:

Groet
Mark

Dat is een goed argument !!

Ik ben overigens een extreem langzame koper. Mijn laatste aankoop (mijn vrouw zou trots moeten zijn, maar weet niet of dat ook zo is :slight_smile: ) dateert alweer van een jaar geleden !

Inderdaad lekker veel voorpret en als je zeker van je zaak bent, blijft 't plezier na aanschaf ook lekker lang duren…

Groet
Mark