Apple Watch vs Swiss watch industry

Altijd interessant die vergelijking

4 likes

Nee.

3 likes

Van mij hoef je het niet perse te kijken hoor
:wink:

Waarom niet?

1 like

Reageer je op mij? Ik bedoel daarmee: ik dwing niemand om hetgeen ik hiermee te gaan kijken.

Waarom doe je dat niet Kasper, vraag jezelf dat eens af.

1 like

Ik zie dat de Japanse horlogeindustrie buiten de statistiekjes wordt gelaten. Ook zie ik geen Duitsers, ik zie geen micro-brands. Kortom, ik zie 80% van de industrie niet terug komen. Dat je over 20 jaar geen horloge meer kunt kopen is, ja, gewoon niet bijster plausibel. :slight_smile:

Verder is het een goeie video. Een erg goeie video. Sterker nog, ik vind dat hij de geschiedenis van de horlogerie vanaf minuut drie erg goed doet. Da’s een poepje objectiever dan veel andere video’s die ik horloge-fanaten over het onderwerp heb zien doen. :+1:

Maar dat ie Hamilton en Omega in de 500-1500 Euro categorie gooit, daar is hij van het padje af. En hij gaat er aan voorbij dat mensen vierkante blokjes niet mooi vinden. Dat zijn er nogal wat. Dat hij een horloge van 5000 als “craftsmanship” neer zet, daar verliest hij me ook. Kortom: Hij snapt de horlogewereld niet.

Maar wat mij meer interesseert: Gaat er een backlash komen tegen de always-on notificatie-zuil cultuur die in bepaalde delen van de VS bon ton is geworden.

Evengoed: Goeie video, dank voor het delen.

6 likes

Die cultuur is hier op bepaalde plekken en in bepaalde sectoren ook al voelbaar.

Ik herinner me de aanschaf van m’n Apple Watch nog goed. Het zal 2017 geweest zijn, ik zat tot aan m’n nek in het werk op een of andere aanbesteding en ik dacht: als ik nu eens al m’n mails en meetings ook via m’n horloge kan zien langskomen, dan kan ik eens vergaderen zonder heel de tijd op m’n scherm te kijken.

Het werkte allemaal prima maar ik werd er gek van, en binnen de maand kreeg ik enkel nog melding als m’n vrouw me iets stuurde. Ik ben in ieder geval blij dat ik uit de greep van de always available cultuur ben gebleven.

Het was wel de gateway drug naar het klassieke horloge. Als jongere was ik daar altijd fan van en had ik er altijd een om maar daar was ik om een of andere reden mee gestopt. Nu is de Apple Watch mijn horloge als ik eens probeer te sporten.

5 likes

Je mag dat rustig ook dichter bij huis zoeken hoor. Héél veel dichterbij! Ik heb mezelf lang geleden losgekoppeld van de always-on hype en dat schaduwleven op de (a)sociale media. Ben daarnaast óók nog eens hardhollend weggevlucht vanuit de randstad naar het platteland. Geloof me, dat doet wat met je bolletje in de meest positieve vorm denkbaar.

Terug on-topic; een video die veel zegt over een enorme groep mensen die niet in “ons” wereldje zitten. Mij interesseert het allemaal niet wat anderen vinden. Ik ben gek op mechanische horloges, omdat ze dat doen wat ik wil; de tijd aangeven. Plus, ik zie ze als een sierraad! Smart watches?! Pfff, alleen maar overbodige prikkels die leiden/lijden (vul aan met punt naar wens) tot niets dan onrust in je bol.

Dus, aan mijn pols geen computers die mij constant verbinden met de digitale wereld, maar gewoon lekker een ‘ouderwetsche’ verzameling van metalen radertjes die tezamen tijd vertellen.

9 likes

Ik vind de vergelijking smart watch vs Zwitserse luxe horloges sowieso een hele gekke. De enige overeenkomst is dat ze beide om een pols kunnen en je de tijd kan aflezen, daarmee houdt het wel een beetje op.

Niemand, maar dan ook echt niemand, gaat twijfelen tussen de aanschaf een smart watch van 400-500 euro een een A. Lange & Sohne van 30k. Dat is net zoiets als twijfelen tussen een Citroen C1 en Ferrari F50 of een ingelijste poster bij de IKEA en een schilderij van Banksy. :upside_down_face:

Wel denk ik dat quartz horloges en instap Zwitsers stevige concurrentie hebben van smart watches. Niks voor niks gaan horlogemerken als Timex en Tissot ook het connected / smart terrein op, terwijl andere toegankelijke merken dat niet doen (denk aan Seiko) maar juist hun prijzen aan het opschroeven zijn.

3 likes

Apples en peren vergelijken :innocent: De eppol watch is een smartwatch. Dat is iets anders dan een horloge.

3 likes

Ik geef je gelijk. Desondanks snoepen die smart dingen wel wat van die Zwitserse markt.

Daar geloof ik helemaal niets van.
Een horlogeliefhebber koopt een horloge (Zwitsers of niet, quartz of mechanisch).
Een Apple Watch is overwegend voor mensen die niets om horloges geven en m gewoon hebben voor de sport en notificaties. En meer en meer voor de gezondheid (in de toekomst je zuurstof en suiker meten en wie weet wat nog meer).
Ik heb heb ook een Apple watch. Ik draag m tijdens het wandelen om m’n rechterpols, en op links zit een mechanisch horloge.
Apple is naar mijn bescheiden mening ook helemaal niet bezig met het thema “horloge” maar meer met een smartding vermomd als horloge. Want op de horloge markt alleen zouden ze het nooit gaan winnen.

Het is niet zo zwart wit als het allemaal lijkt. En het is 2021. Het kan niet voor altijd 1950 blijven.

Just my 2 cts.

3 likes

Kasper, er werd gerefereerd naar jou in een van mijn topics, dat zowel ik als jij er een handje van hebben zogenaamd ‘nutteloze’ topics etc aan te maken, discussies uitlokken & achterover gaan zitten om te genieten van de aandacht.

Maar ik vind het een leuk filmpje, heb het met plezier gekeken.

1 like
3 likes

Leuk filmpje wel. Al denk ik dat hij het wel erg zwart-wit stelt. Volgens mij is er in de categorie 500-1500 dollar ook genoeg vraag naar mechanische horloges. Dat zal niet helemaal verdwijnen als gevolg van de smartwatch.

1 like

Dit soort YouTube kanalen kijken vanuit een heel ander standpunt en zitten niet in de horloge bubbel dus weten niet (precies) wat er gaande is.

1 like

:rofl:

Ik lees graag de reacties. Ik wil best mijn mening geven hoor. Is dit dan echt een nutteloze discussie?

1 like

Volgens mij is het echt appels met peren vergelijken. De Apple watch is maar een gadget/gimmick en een mechanisch Zwitsers horloge is een hele andere categorie met hele andere clientĂšle. De gemiddelde Apple watch koper twijfelt niet van zal ik de Apple watch kopen of zou ik toch voor een Rolex GMT Master II of een Patek Philippe Calatrava gaan? Hetzelfde als een Hyundai Kona rijder niet bepaald in de league was/is voor een Porsche 911 GT3 of een Aston Martin DB11. Compare apple with apples guys.

Leuk dat Apple veel gadgets voor om de pols verkoopt, maar op horloge gebied is het volstrekt een irrelevant merk. Volgens mij is de Zwitserse horloge industrie de laatste jaren alleen maar beter en beter aan het gaan. En is de vraag naar mechanische horloges en vintage horloges nog nooit zo hoog geweest

De gekte om Rolex, AP en Patek Philippe is daar een klein voorbeeld van


2 likes