De laatste tijd ben ik voor de warmere dagen op zoek naar een mooie rubberen band voor mijn TAG Heuer Aquaracer (ref. WBP201C.BA0632). Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de lug width blijkbaar 21,5 mm zou zijn. Die maat wordt door vrijwel geen enkel aftermarket strapmerk gemaakt.
Ik heb zelf geprobeerd het op te meten, maar de ene keer kom ik op 21 mm uit, de andere keer op 22 mm en soms zelfs op 21,5 mm.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is de lug width inderdaad 21,5 mm? En als je een aftermarket rubberen band hebt gemonteerd, heb je dan voor 21 mm of 22 mm gekozen? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Foto’s van het horloge zodat jullie kunnen zien welke versie ik heb:
En eventueel origineel rubber bestellen? Heb laatst voor m’n Aquaracer ook een originele [stalen) band gekocht, via Gassan. Dan weet je ook zeker dat ie netjes op de kast aansluit enz.
Heb zelf niet zo’n nauwkeurige schuifmaat thuis om de maat op te meten. Wel evt een foto van mijn TH met rubber band voor idee hoe het origineel staat en aansluit (oude foto uit het blauwe deel)
Deze aanzet maat lijkt mij gewoon extra gedaan zodat je een originele TH band gaat halen… het vervelende is dat ik nu niet weet welke maat band ik moet pakken. Bij 21mm heb ik een kleine speling tussen de kast en de band en ik ben bang dat 22mm niet past… Wat zouden jullie doen?
Het betreft een halve milimeter, wat weinig verschil is.
Ik zou dus 22m nemen, en eerst proberen.
Naar mijn ervaring zijn leren/stoffen banden nooit 100% precies wat betreft breedte. Je kan er grosso modo van uitgaan dat een 22m band niet breder dan 22 zal zijn, maar of dat dan 21.5, of 21.9 betekent, dat kan verschillen.
Dus eerst proberen, is ie te breed, dan kan je eventueel nog een flintertje (e.g. 1-2mm) afsnijden of afschaven langs weerszijden.
Ik heb bij deze kast 22mm rubber/silicone banden gebruikt. Een normale pushpin van 22mm past gewoon. Ik heb ooit een 22mm Barton met quick release pushpin gekocht, maar die moest ik toen plaatsen met een ‘gewone’ 22mm pushpin.
Een universele 22mm rubber band gaat zeker passen, rubber is flexibel dus dat krijg je er makkelijk tussen. Dat is beter dan een 21mm band die iets te smal is. En bij 22mm heb je veel meer keus.
Nadeel is wel dat een universele band niet mooi aansluit op de kast zoals het origineel hoort.
Wat wel mogelijk is dat is de originele zwart rubber band van de WBP201D.
Deze band staat niet als optie bij de WBP201C maar deze moet passen, is dezelfde kast.
De band is met vouwsluiting, op dit zwarte model is de vouwsluiting zwart maar de rubber band is ook los te bestellen met een losse stalen vouwsluiting voor de rubber band. Kost bij elkaar wel €310
Mijn “probleem” is dat ik de originele banden niet zo mooi vind en erg duur. Maar ik denk dat ik een 22mm ga proberen aan de reacties te zien lijkt dat de beste optie.