Het is nog niet uitgesloten, dat het de warmte van de sauna is geweest. Ik ben die avond in allerlei “relaxerende” baden geweest. Allemaal met verschillende mineralen. Ik ben ook nog in een zeer zout bad geweest.
zout is alleen lastig als je hem niet afspoeld met warm water .
Een coating staat er juist om bekend dat het zo hard is kijk bv velgen van een motor speciale coating op cnc draaibank bijtels om scherp te blijven
Klopt als een bus, als het kunststof betreft. Wat er tegenwoordig voor 99% verkocht wordt omdat het nu eenmaal lichter en steviger is dan mineraal in de bril.
Bij kunststof is de ontspiegeling gevoeliger voor grote temperatuurschommelingen omdat het materiaal poreuzer is dan mineraal en dus minder goed hecht. Pak er maar een EM beeld van mineraal en kunststof bij; kunststof is een heuvellandschap en mineraal een heel stuk gladder. Dat is dus de reden dat men in de wat warmere gebieden op deze planeet mineraal blijft gebruiken omdat als ze dan anders een warenhuis instappen met airco de AR er van afspringt. Blijft het feit dat de sauna wel erg extreem is hoewel mineraal aardig wat kan hebben.
Het kan ook iets anders zijn namelijk verontreiniging in de fabriek zelf. De AR-laag wordt er namelijk in de fabriek in vacuum opgedampt en slechts enkele stofdeeltjes zijn al genoeg om na een jaar of twee (of sneller) AR loslating te veroorzaken. Normaal gesproken krijg je, bij juist gebruik, pas na een jaar of vijf of later problemen met de AR. Wat niets uitmaakt omdat je sterkte dan toch weer aangepast moet worden. En brillenglazen worden gepoetst en zijn buiten in weer en wind, je horloge denk/hoop ik niet.
Dan kan het ook nog aan de gebruikte AR liggen, er zijn nu eenmaal verschillende types en fabrikanten proberen deze ook steeds door te ontwikkelen. Dus kan het best zo zijn dat deze specifieke AR eigenlijk helemaal niet zo best is.
Ik zou in ieder geval langsgaan en niets over de sauna zeggen, maar dat je hebt gemerkt dat de AR loslaat en dat je daar iets aan gedaan wilt hebben. Als ze het doen zoals ik het met glazen doe, gaat het naar de fabrikant en dan wordt er bekeken waar het aan ligt en in 9 van de 10 gevallen wordt het kosteloos vervangen. Er spelen zoals eerder gezegd is gewoon te veel variabelen die invloed hebben, zeker is dat die sauna en thermale baden niet hebben geholpen.
Bedankt voor je deskundige reactie! Volgende keer als weer 's een keer gezond wil doen, dan doe ik wel een ander horloge om… Ik ga in ieder geval bij de dealer langs.
Yep, een Seiko duiker of Citizen kopen voor die gelegenheden. 
Die Citizen heb ik al 
Weet jij hoe het zit met de garantie? Ik heb alle papieren, het enige wat ontbreekt is de BON!!! Door de verhuizing is deze zoekgeraakt 
Is de garantiekaart voldoende?
Christiaan Schreef:
Die Citizen heb ik al
Weet jij hoe het zit met de garantie? Ik heb alle
papieren, het enige wat ontbreekt is de BON!!!
Door de verhuizing is deze zoekgeraaktIs de garantiekaart voldoende?
Ik denk dat de garantiekaart voldoende is, daar staat toch de naam van de verkoper in geperforeerd ?
wilco Schreef:
zout is alleen lastig als je hem niet afspoeld met
warm water .
Een coating staat er juist om bekend dat het zo
hard is kijk bv velgen van een motor speciale
coating op cnc draaibank bijtels om scherp te
blijven
De coating op beide zijden van het glas zit er niet op om het glas extra hard te maken, maar om het te ontspiegelen. Die laag is er middels verdamping opgebracht en is stukken zachter dan het glas zelf. Je kunt dus wel krassen krijgen in de coating, maar (vrijwel) niet op het glas zelf.
De temperatuur wisselingen van een sauna 90 graden naar een dompelbad van 5 graden zijn in combinatie met zout, andere stoffen en afdrogen met een handdoek misschien iets te veel geweest voor je horloge.
Zelf ook een keer het glas van mijn Super Avenger moeten laten vervangen bij een dealer waar ik hem niet gekocht had dat is geen probleem. De kosten waren 2 jaar geleden 320 Euro. Ondanks dat het horloge slechts één maand oud was viel het niet onder de garantie, omdat het glas in aanraking was geweest met een agressieve stof. Dit had ik niet verteld, maar hadden ze bij Breitling zelf vastgesteld.
Of je nu wel of niet met een horloge in die prijsklasse in de sauna moet kunnen is geen argument. Je gaat ook niet met je Patek van 200.000 Euro in de sauna zitten. Het is sowieso slecht voor de oliën en pakkingen in het horloge.
Bedankt voor je reactie!
Is al wat meer duidelijkheid voor mij. Vond jij het hinderlijk dat de coating eraf was? En was je je Avenger lang kwijt voor de reparatie?
Groeten,
Christiaan
Als de gehele coating er van één kant af is zie je er niet veel van. Bij mij was het slechts enkele spetters en dan valt het extra hard op. Je zou kunnen overwegen om de coating er dus zelf af te halen als deze aan de buitenkant is beschadigd. Volgens mij duurde de reparatie 2 weken.
Thanx,
Ik heb bijna geen coating meer over, heb jij een idee hoe ik de restjes er van af zou kunnen halen? Ik laat het glas wel vervangen bij de grote “beurt” over een jaar.
Met licht schurende middelen is deze coating eraf te halen. Ik meen me te herinneren dat hier weleens een berichtje over is geweest op het forum (effe zoeke dus).
Het poetsen rond de riders is wel wat lastig, omdat deze er niet af kunnen, maar met wat geduld moet het wel lukken.
Ik ga maar es ff zoeken!
Maaruh rond de riders… Ik kan toch de ring draaien? 
Ik hou je op de hoogte!
Pffff inderdaad, lekker suf van me (
Christiaan Schreef:
Ik ga maar es ff zoeken!
Maaruh rond de riders… Ik kan toch de ring
draaien?Ik hou je op de hoogte!
Jürgen Schreef:
De coating op beide zijden van het glas zit er
niet op om het glas extra hard te maken, maar om
het te ontspiegelen. Die laag is er middels
verdamping opgebracht en is stukken zachter dan
het glas zelf. Je kunt dus wel krassen krijgen in
de coating, maar (vrijwel) niet op het glas zelf.De temperatuur wisselingen van een sauna 90 graden
naar een dompelbad van 5 graden zijn in combinatie
met zout, andere stoffen en afdrogen met een
handdoek misschien iets te veel geweest voor je
horloge.Zelf ook een keer het glas van mijn Super Avenger
moeten laten vervangen bij een dealer waar ik hem
niet gekocht had dat is geen probleem. De kosten
waren 2 jaar geleden 320 Euro. Ondanks dat het
horloge slechts één maand oud was viel het niet
onder de garantie, omdat het glas in aanraking was
geweest met een agressieve stof. Dit had ik niet
verteld, maar hadden ze bij Breitling zelf
vastgesteld.Of je nu wel of niet met een horloge in die
prijsklasse in de sauna moet kunnen is geen
argument. Je gaat ook niet met je Patek van
200.000 Euro in de sauna zitten. Het is sowieso
slecht voor de oliën en pakkingen in het horloge.
een coating op zich zelf staat bekend dat het hard is ik beweer ok niet dat het het glas beschermd of harder maakt het is de manier van aanbrengen .
een horloge is een gebruiksvoorwerp en moet in mijn ogen ergens tegen kunnen
als de coating los laat is er in mijn ogen iets niet goed slecht getest of bedacht
Geachte,
Iemand suggesties om het laatste beetje, niet hinderlijke, restje ervan af te krijgen? Ik heb het forum, tot pagina 60 terug gelezen en uiteraard de zoek-functie gebruikt. Maar kon eigenlijk niets bruikbaars terug vinden, behalve leuke topics! Wel op een ander forum iets gelezen over, die display-polish voor telefoons. Maar ik wacht eerst een paar, hopelijk, bruikbare tips af.
Geluk!
Volgens de kenners die last hebben van de AR is flink wrijven met een katoenen doek afdoende. Als alles weg lijkt te zijn verschijnen er na een tijdje toch weer wat plekken en dan moet de behandeling opnieuw. Dan is alles weg.
AR is erg vervelend. Het is het zwakste onderdeel van de klok.
Als je het weghaalt is het enige nadeel dat het glas weer gaat spiegelen onder bepaalde hoeken.
Suc6 enne… beter een keertje te weinig gewreven dan teveel he?
Hoewel je op het saffier weinig kan uitrichten hoor.
Jur
S-A met bijna al coating er nog op 

bedankt voor je reactie. ik ga het maar es proberen.
mooie foto heb je daar! is ie van jou? ik heb nog lang getwijfeld tussen een zwarte en een witte plaat, maar uiteindelijk een witte gekozen.