Zoals ik bij mijn voorstellen in dit forum heb vermeld, ben ik de trotse eigenaar van een Breitling Super Avenger. Super horloge. Nu heb ik een klein probleem ondekt, namelijk de coating van het glas. Voorheen had het glas een soort van blauwe “gloed”, die je kon zien als je het horloge in een bepaalde positie hield. Die is nu voor een groot deel “verdwenen”!! Op een paar plekken is hij nog wel duidelijk zichtbaar, vooral bij de lunnette en op een klein plekje in het midden van het glas. Ik heb al geprobeerd er een foto van te maken, maar dit lukt voor geen meter… Geen idee hoe dit is ontstaan, maar ik ben vorige week naar een healt spa geweest. Daar heb ik in diverse mineraal baden en de sauna gezeten. Ook ben ik onder de “super” zonnebank geweest. Misschien is het daarvan gekomen?
Ik heb er niet zoveel last van, maar ik ben toch benieuwd of er iemand is die mij daarop een antwoord kan geven. Ik hoor veel goede verhalen over QWS, ik denk dat ik daar nog ga informeren of er een nieuw glas in kan, wanneer het horloge daar voor de service beurt komt.
Het kan natuurlijk zomaar zijn dat de coating een andere uitzettingscoëfficient heeft dan het glas. En dan gaat het bij die hitte in de sauna natuurlijk mis.
Ik draag zelf geen Breitling, maar ik meen wel te weten dat die coating er zowel aan de buiten- als de binnenkant op zit. Als je naar de sauna gaat en het horloge dus blootstelt aan hoge temperaturen, dan krijgt de coating aan de buitenkant de volle laag. Als mijn theorie over de verschillende uitzettingscoëfficienten klopt, dan snap je wel waarom die coating bij een dergelijke temperatuur niets anders kan dan loslaten.
De theorie gaat in ieder geval op voor brillenglazen, zo heeft mijn opticien me ooit uitgelegd. Daarom nooit je bril poetsen/afspoelen met heet water!
hmm, irritant. Ik vind zelf het niet zo een heel groot probleem, maar leuk is anders. In de handleiding staat niets over te hoge/lage temperaturen vermeld.
natuurlijk dat moet geen probleem zijn en daarbij in asia is het bloed heet en veel vocht in de luct dus net als in de sauna op sommige dagen . en ook daar moeten ze tegen kunnen en van de zonnebank lijkt me helemaal sterk
kleine tip google eens op ar coating en breitling wie weet is er meer op het net er over te vinden. van een horloge van deze prijs mag je verwachten dat de coating blijft zitten of dat het goed wordt opgelost succes
Heb even wat geneuzeld op internet. Tot zover gelezen, dat er meer mensen zijn met hetzelfde “probleem”. Er wordt alleen niet vermeld, wat de oorzaak van het probleem is. De AR coating zou ook hinderlijke “krassen” opleveren, die niet altijd zichtbaar zijn. Sommige verwijderen de coating met een polijstmiddel voor horloges, Polywatch, ofzoiets. Maar dat durf ik toch niet aan.
Ik heb mijn probleem bij QWS voorgelegd, maar nog niets gehoord. Ik denk dat ik het glas laat vervangen bij de volgende service beurt. Maar omdat het horloge nog geen 2 jaar oud is, zal dat nog even duren.
Zoals ik al eerder vermeldde, vind ik het geen groots probleem. Ik wacht het antwoord van QWS nog even af. Zodra ik daar bericht over krijg zal ik dat hier posten. Ook al mijn andere bevindingen op het wereld wijde web zal ik posten.
Ik denk dat Paul G. bedoelt dat je in de sauna een
plotseling groot temperatuurverschil krijgt
Ja dat snap ik dat paul g dat bedoeld maar moet toch niet mogen of ben je dat niet met me eens? Daar moet in mijn ogen toch wel over nagedacht zijn lijkt me, extreme temp. verschillen moet zo een klokje toch kunnen hebben parachutisten hebben hie ook mee te maken of onder de douche uit ,koud weer de warme woon kamer in het is geen klokje van 100 of 200 euro
Tuurlijk kan het glas vervangen worden, maar als je dan de volgende dag ermee naar de sauna gaat, is de AR-coating wéér naar de mallemoer. En dat heeft niets met de prijs van je horloge te maken, maar met allerlei natuurkundige principes.
Een Mercedes is ook duur, maar als je er hard mee tegen een boom rijdt, is-ie kapot. Dat geldt dus ook voor een Breitling. Geen gekke dingen mee doen. Ik vraag me trouwens sowieso af of je zo’n ding wel moet dragen in de sauna. Ook de kast zet bij dergelijke temperaturen uit, en dat betekent ook wel wat voor de vochtresistentie van je horloge.
En zeg nou niet dat een duur horloge daar tegen moet kunnen, want dat kan het doorgaans niet. Als je dus teruggaat naar de juwelier, zeg er dan maar niet bij dat je met het horloge in de sauna hebt gezeten.