AR coating service?

Ik heb gisteren een Ticino vintage pilot (een wat? http://www.sizzlinwatches.com/proddetail.php?prod=ticino_44vintage) aangeschaft, zeer scherp geprijste chronograaf met een mooi goed leesbaar merkloos wijzerplaatje erop. Enige wat er mist is een AR coating en dat vind ik nou wel erg mooi op een dergelijke stijl horloge. Heeft iemand ervaring met glaasjes reflectie vrij laten maken ergens in Europa? Het betreft hier mineraalglas maar dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Of anders iemand die ervaring heeft met een op maat gemaakt gecoat saffierglas los bestellen?

Misschien kan
http://www.horlogeglas.nl/
je helpen.

Succes.

had gehoord dat er soort spray ofzo voor is. niet zo duurzaam voor aan de buitenzijde, maar misschien een otie voor enkelzijdig aan de binnenkant?

denk dat een nieuw AR glas 't makkelijkst is, vast wel te ritselen bij o.a. horlogeglas

ik kan ook wel een stukje vlak museumglas (AR, UV bestendig enz.) snijden, maar dit zal wel niet de bedoeling zijn :smiley:

Als het gaat zoals bij brillenglazen, gaat het zoals dit. Een vriend van me is opticien geweest en ik heb het hem een keer gevraagd mbt de glas dat op de meters van klassieke auto’s zit (is absoluut niet ontspiegeld!)

[b]"Mogelijk is het in principe wel, echter is er één moelijkheid om dit tegen een betaalbare prijs te laten doen.

Ontspiegelen gebeurd in een vacuumketel waar verschillende soorten oxiden onder vacuum verdampt worden en vervolgens neerslaan op het glasoppervlak. Geen punt zou je dus kunnen zeggen, maar het glaasje op zich ligt op/in een soort plateau (van grotere diameter) wat voorzien is van gaten die iets kleiner als dat van het te ontspiegelen glaasje. Deze plateau’s zijn er natuurlijk in diversen diameters die aansluiten bij gangbare brilleglas diameters die meestal niet groter zijn als 75 hooguit 80 mm.

Ik hoop dat het wat duidelijk is voor je, mogelijk zou het dus wel zijn maar echter zeer kostbaar vanwege het feit dat je zo’n plateau zou moeten aanpassen.

Maar vragen bij de bron kun je natuurlijk wel: http://www.enot.nl/?ENOT Amsterdam"[/b]

Menno

thieuster Schreef:

Ontspiegelen gebeurd in een vacuumketel waar
verschillende soorten oxiden onder vacuum verdampt
worden en vervolgens neerslaan op het
glasoppervlak.

Bedankt voor deze info! Bepaald geen spuitbusjes werk dus…

Deze info brengt me op een idee:
Aan een goede opticien vragen of deze een ontspiegeld demo glas heeft.
Vervolgens vragen wat het kost om deze op maat te slijpen.
Blijft natuurlijk de vraag of dit allemaal kan, wat het kost en dat het glas waarschijnlijk een bolling heeft.
Het ligt dan meer voor de hand om bij “Horlogeglas” te beginnen.
In ieder geval veel succes.
Het lijkt me leuk om te horen hoe een en ander afgelopen is!
Gr.
Han

even een domme vraag, maar hoe dik is horlogeglas…of hoe dik kan 't zijn?

ik werk nogal eens met museumglas (voor het inlijsten) en heb uiteraard wel wat glas staan, is wel 2 mm dik en met dubbelzijdige blauwgetinte AR coating (krasbestendig) en met UV bestendigheid van 70%

nu vrees ik dat 2 mm te dik is voor horlogeglas, maar als iemand 't wil proberen, laat 't weten en dan kan je wel wat restantglas meekrijgen.

rond maken en dat soort grappen dat moet je dan wel zelf doen…leuk hobbyproject! :smiley:

@popma
Seiko duikershorloegs hebben meestal glas dat tegen de 3mm dik is!
Sawtooth is een uitschieter met 3,8mm
Sumo 3,4
Atlas 3,5

Een standaard Seiko5 je heeft 1mm dik glas, en de zichtbodem is 1,2 MM dik

robbie409 Schreef:

@popma
Seiko duikershorloegs hebben meestal glas dat
tegen de 3mm dik is!
Sumo 3,4
Atlas 3,5

Een standaard Seiko5 je heeft 1mm dik glas, en de
zichtbodem is 1,2 MM dik

oke, dank!
maar goed, wie de zelf dus wil omprutsen met vlak AR museumglas zoals hierboven omschreven: laat 't even weten

nog even de officiele specs:
2 mm dik
reflectie: <1% (minimale weerkaatsing)
transmissie: 99% (dus 99% helder t.o.v geen glas!)
UV-werend: 70%

Popma Schreef:

robbie409 Schreef:

@popma
tegen de 3mm dik is!
Sumo 3,4
Atlas 3,5

Een standaard Seiko5 je heeft 1mm dik glas, en
de
zichtbodem is 1,2 MM dik

oke, dank!
maar goed, wie de zelf dus wil omprutsen met vlak
AR museumglas zoals hierboven omschreven: laat 't
even weten

nog even de officiele specs:
2 mm dik
reflectie: transmissie: 99% (dus 99% helder t.o.v geen
glas!)
UV-werend: 70%

Je zou dan, lijkt mij, ook nog over een nieuwe pakkingring moeten beschikken.
Zo’n hele operatie valt of staat natuurlijk met een goede afdichting…

@Brutus:

als ie waterdicht moet zal er wel een goeie pakking tussen moeten.
dit aanbod is dan ook voor de low budget knutselaars die wat willen proberen :smiley:
niks moet, alles mag!

Popma Schreef:

@Brutus:

als ie waterdicht moet zal er wel een goeie
pakking tussen moeten.
dit aanbod is dan ook voor de low budget
knutselaars die wat willen proberen :smiley:
niks moet, alles mag!

Je hebt helemaal gelijk; mijn opmerking was dan ook meer bedoeld in de zin van: bezint, eer ge begint.

Ik heb horlogeglas.nl een mail gestuurd, met o.a. een link naar dit topic. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

robbie409 Schreef:

@popma
tegen de 3mm dik is!
Sumo 3,4
Atlas 3,5

Een standaard Seiko5 je heeft 1mm dik glas, en de
zichtbodem is 1,2 MM dik

Een Breitling Avenger Seawolf is een duiker waar geen glas LIJKT in te zitten.
Perfecte dubbele AR coating en . . . het glas is zo maar eventjes 4,8 mm dik ! ::o

Alvast bedankt voor jullie reacties, ben benieuwd wat de mensen van horlogeglas zeggen over dit topic.

Ik ben zelf nogal een fan van een goede AR coating, dit brengt wat mij betreft elk horloge naar een hoger niveau. Vooral de witte wijzers op een zwarte achtergrond bij een duur segment horloge als de IWC pilots vind ik prachtig in combinatie met de AR, heeft dat no glass effect waarbij het lijkt alsof de wijzers uit het klokje komen.