Arabische cijfers

Wie o wie, vraag ik mij af, heeft die arabische cijfers op wijzerplaten van zakhorloges bedacht?

Zelfs Patek bedient zich hiervan…

Iemand een idee?

Een paar voorbeelden:

Ik weet niet goed wat je bedoelt. Dit zijn toch de Arabische cijfers die we gewoon zijn te gebruiken? Of bedoel je het lettertype?

Mijn Omega heeft Romeinse cijfers :slight_smile:

Grt Melvin

Ha nee, ja, ik bedoel… :slight_smile:

Het lijkt erop of de meesten gebruik maken van dezelfde schuine cijfers en dezelfde stijl (zie de voorbeelden)

btw gaaf exemplaar ! :slight_smile:

Een “font” noemen ze dat toch? Fonts-lettertypes.

Goede vraag. Ze zullen toen wel een aantal lettertypes hebben kunnen kiezen en deze vonden ze de mooiste :slight_smile: Op een gegeven moment werd het de standaard en tegenwoordig kiezen ze voor nostalgische redenen nog steeds hetzelfde lettertype.
Althans…deze draai geef ik er aan :wink:

yups

Thnx :)-D

mmm
ik vind ze eigenlijk niet zo mooi…

Ik doe gewoon lekker beide :wink:

you and me both! :)-D Mooie klok

lol
gaaf!:slight_smile:

En ik geen van beide:D

sjips ja haha da kan ook natuurlijk :slight_smile:
leuke ook!!

Mijn Omega is gewoon strak :wink:

ah mooi!

er is al eens eerder over gediscussieerd
maar ik vraag me nogsteeds af waarom bij romeinse
cijferplaten de 4 wordt aangegeven met IIII i.p.v IV
optisch vinnik die IIII best wel lelijk

grtz Gerard

Ik vind juist die schuine Arabische cijfers het mooiste.

Misschien een populair cijfer type in die tijd, is in ieder geval fijn om naar te kijken :slight_smile:

Ik dacht dat dergelijke cijfers altijd Breguet numerals (Breguet nummers/nummering?) werden genoemd. Waarschijnlijk bedacht door A.L. Breguet om daarna overgenomen te worden door andere merken?

Een van de redenen achter die IIII in plaats van IV was dat er zo meer balans ontstaat: op deze manier zijn er vier cijfers met alleen I (I, II, III en dus IIII), vier met een V (V t/m VIII) en nog vier met een X (IX t/m XII). Daarnaast zijn er nog een hoop andere mogelijke redenen, waaronder de symmetrie van XIII en IIII (veel streepjes) of iets met Jupiter (IVPITER, of zoiets): http://www.ubr.com/clocks/frequently-asked-questions-faq/faq-roman-iiii-vs-iv-on-clock-dials.aspx. Redelijk vergezocht soms :slight_smile:

(edit: typfoutjes)