Archeologische vondst

Ik was bezig met een Dugena 1032 van @singlehoesjes en vond daar een leuk stukje horloge geschiedenis.
Aan het urenrad viel mij iets op, bij nadere inspectie bleek dat een oude reparatie.

Het urenrad is kapot geweest, ik zou in dat geval een onderdeel bestellen of een donoruurwerk zoeken.
Vroeger werd dat gewoon gerepareerd! Er was een tandje van het urenrad gebroken. Daar is een nieuw stukje messing in gesoldeerd en op maat gevijld.
Erg leuk om te zien en knap werk, lang geleden.

54 likes

Dat noemden ze vroeger: “Een tandje bijzetten”
Leuke vondst :+1:

12 likes

Mooie vondst van een mooi stukje ambachtswerk!
Ik zie op mijn werk dat het steeds meer uitwisselen of vervangen is, in plaats van repareren. Soms wel jammer. Reparatie zoals hier is natuurlijk constructief ook niet altijd beter, maar wel een mooie uitdaging voor de echte techneut. En in ieder geval een (tijdelijke) oplossing voor wanneer vervanging gewoon niet (meer) voorhanden is. De “vervangers” moeten dan nee verkopen.

1 like

Leuk om te zien. Hoop dit zelf nog eens te leren/oefenen. Lijkt me wel te doen met het nodige geduld, toch?

Kan me nog lessen hard solderen herinneren van de Belgische technische school. Lijkt me vergelijkbaar maar dan met een veel kleiner vlammetje?

1 like

Ik ben nog niet zo handig met solderen maar wil dit graag leren. Kan je uitleggen hoe je dit aanpakt, welke materialen en gereedschap?
En waar je op moet letten.

1 like

Ben nou wel benieuwd naar jouw werk, foto?

1 like

Haha. De provinciale in Maasmechelen. Alle “boefjes” die wat te losbandig waren voor het vrije Nederlandse systeem, werden hier aan de grens na verloop van tijd naar België gestuurd :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Klopt. Volg de opleiding tot uurwerkhersteller in Hasselt, bij Syntra.

Edit; dus ik neem aan dat met wat silver soldeer pasta (te koop bij materialen winkels voor juwelieren) en een kleine vlam het moet lukken?

Lastigste lijkt me om de verhitting precies goed te krijgen met deze kleine onderdelen. Niet te warm zodat het radarwerk niet buigt en warm genoeg voor de soldering.

Tips voor materiaal?

2 likes

Aa een duidelijk voorbeeld. Ben nieuwsgierig! Dank :slight_smile:

Juist. Prutswerk.

en dan klinken en afwerken.

1 like

Dat klinkt als vakwerk. Lijkt me prachtig om dit te kunnen.

Dat aanbod neem ik graag aan. Dank!

1 like

Langs het zwaluwstaartje in het tandwiel vijl je schuine kantjes. Dan klem je daar je passtukje in dat iets dikker is dan het tandwiel ( die dikte bereik je door het messing voor het bewerken eerst te hameren, hierdoor wordt het messing ook nog iets gehard). Vervolgens fels je de randjes van het passtukje aan weerszijde in de schuine kantjes. Eigenlijk kan er met het tandwiel niets misgaan. Probeer het met een oud tandwiel van een sloopuurwerk, succes!
Doe dit alleen bij raderen waar niet veel kracht op komt te staan, zoals een uurrad b.v.!

1 like