Archief PBs verwijderen

Gewoon de algemene voorwaarden aanpassen, je gaat akkoord met deze beperking en anders geen toegang tot het forum.

We beginnen in Nederland zo langzamerhand een beetje door te draaien met al die regeltjes, geven ons leven bloot op Facebook en Instagram maar willen willens en wetens controle houden over zaken op een gratis forum.

De AVG is geen standaard document, bedrijven stellen deze op adhv de wijze waarop zij klantgegevens verwerken, bewerken dit icm verwerkers, sub-verwerkers etc. etc.

De vraag nu is of HF persoonsgegevens verwerkt en dus dient te voldoen aan de AVG, ik heb mij bedenkingen daar hier iedereen onder een alias zichzelf kenbaar maakt.

Zoals eerder aangegeven ik zou het eea uitsluiten in de algemene voorwaarden.

1 like

Dank voor je reactie. Interessant is het zeker om na te gaan of HF persoonsgegevens verwerkt of anderszins gegevens heeft die direct of indirect zijn ter herleiden tot persoonsgegevens (mailadres).
Ik zit bewust niet op FB en Instagram, dus daar zijn mijn gegevens niet te vinden. Maar ik prefereer dat ik eventuele correspondentie op HF zelf kan beheren. En ik zou daar best voor willen dokken.

2 likes

Ik dacht dat dit forum is gebaseerd op discourse, op hun vraagbaak wordt deze vraag ook vaker gesteld en zo te zien is het niet zo maar mogelijkā€¦:
Omdat een private message (PB) eigenlijk een topic is tussen twee gebruikers.
Daar zit dus eigenlijk al een groot probleem het wil namelijk zeggen dat je de gebruikers rechten moet geven om topics te verwijderen.
Ten tweede betekent dit dat je bij de keuze om een ā€˜private message topicā€™ te verwijderen, je dit dus ook direct voor een andere gebruiker besluit, en dat is natuurlijk ook wat te vrijā€¦

bron:

4 likes

nog een draadje

Dit probleem werd bij invoering van de AVG al onderkend, en er staat dan ook bij het vergeetrecht dat het niet van toepassing is wanneer de verwerking (de publicatie dus) noodzakelijk is voor de uitoefening van het grondrecht van de uitingsvrijheid (artikel 17 lid 3 AVG). Daarmee kan een forumbeheerder dus in principe het weghalen van berichten voorkomen. Een profiel of registratie van een gebruiker valt buiten dat grondrecht en moet dus wƩl worden weggehaald op verzoek.

1 like

Er is een manier om pbā€™s te verwijderen.
Ik hoop dat ik het uit kan leggen.
Als je een bericht dat je met iemand hebt gevoerd opent, zie je onder de openingstekst de namen van de deelnemers. Achter hun namen staat een kruisje. Als je op het kruisje achter je naam drukt, is het bericht weg.
Klik je eerst op het kruisje achter de naam van de ander en dan van jezelf, is het bij beiden weg.
Hopelijk was dit helder.

1 like

Werktā€¦dwz je kunt idd jezelf verwijderen uit het pb draadje. Je kunt zo te zien echter niet de andere persoon verwijderen.

Ik zie geen kruisje.
Edit, ik zie alleen een kruisje bij niet door mezelfgestarte berichten.

Even een algemene opmerking over de AVG-wetgeving. Het is verleidelijk om daar snel mee te schermen als gebruiker (AVG zegt dit dus forum moet dat) maar een organisatie heeft een eigen protocol waarin wordt vastgesteld welke gegevens (noodzakelijkerwijs) verwerkt moeten worden en hoe daarmee wordt omgegaan. Er kan voor worden gekozen om bepaalde elementen uit de AVG niet in acht te nemen, mits dit goed beargumenteerd wordt door de organisatie. In dat kader is de AVG in eerste instantie eerder ā€˜bewustwordingswetgevingā€™ dan dat het bedoeld is om strikt te handhaven.

3 likes

Check.
Daarnaast hebben wij alleen maar de emailadressen en nicknames van gebruikers. Meestal gmail en dan ook nog hoedjevanpapier@gmail
Per saldo gaat het nergens over.
Ik maak mij meer zorgen over gebruikers die hier met (delen van) hun echte naam rondlopenā€¦

Ik moet aanvullen dat dit niet helemaal correct is. Via PMs wordt allerlei persoonlijke informatie gedeeld, van bankgegevens tot adresgegevens. Het forum slaat deze gegevens op (=verwerken). Het forum vraagt er dus niet om, maar wordt er wel mee opgezadeld. De AVG legt deze verantwoordelijkheid vervolgens bij het forum en niet bij de gebruiker.

In het hypothetische geval dat het gebruikersaccount @Jur gehackt wordt, of een ander account met administratierechten, of de database zelf, komt HF er dus zeker niet mee weg door alleen bij de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) gebruikersnaam, wachtwoord en e-mailadres als gelekt te rapporteren. De hele mikmak ligt dan potentieel op straat.

En dan wordt het plots erg belangrijk wat er in het datalekkenprotocol van HF staat over de werkwijze m.b.t. het vaststellen van-, het stoppen van- en het rapporteren van het betreffende datalek.

7 likes

Yup. Daar heb je een punt.
Ik zal mijn wachtwoord in ieder geval even lastiger maken dan het huidige forum1234 :joy:

4 likes

Ik laat de wachtwoorden genereren met ā€˜lastpassā€™ geweldige tool en crossplatform te gebruiken, iOS, Android, PC/windhoos, Macosx

1 like

Sameā€¦super handig.

1 like

Op iPhone (zowel in mobiele als desktopweergave) zie ik geen kruisje(s) achter de namen van personen met wie ik pbā€™s heb uitgewisseld of bij mij zelf.

Doe ik iets verkeerd?

Je kunt jezelf niet verwijderen als jezelf de conversatie begonnen bent.

@discobot help weergeven

Je kan mij oproepen door @discobot help weergeven te schrijven. Maar of je er iets aan zult hebben betwijfel ikā€¦

:confounded:

Was te proberen :rofl: :joy:

1 like