Archimede Pilot contra IWC

Ik ben vrij nieuw in horlogeland. Ik ben rond aan het kijken naar een pilot’s watch, omdat ik ze erg mooi vind. Wat ik me nu afvraag. Wat rechtvaardigt nu precies het enorme prijsverschil tussen de archimedes pilot watch (zie de posting over de inkoopactie) en de IWC Pilot Watch.

Ik weet dat de IWC beschermd is tegen decompressie en magnetisme. En misschien dat de Archimede mineraalglas heeft ipv saphierglas. Ook de IWC maakt gebruik (weliswaar gemodificeerd) van een ETA loopwerk. Maar de adviesprijs van de IWC is 2.850.

Het moet toch meer zijn dan alleen een gevoelskwestie dat je een echte IWC hebt.

Ik weet zelf ook niet veel van dit soort dingen, maar kan misschien wel het e.e.a. uitleggen. Om te beginnen de Archimede. Ik denk dat je de foto’s al een beetje gezien hebt in het andere inkoopactie-topic, ze zien er in ieder geval mooi uit. Het horloge heeft een kant en klaar ETA 2824 uurwerk, wat echt een prima uurwerk is. Daar is dus niks op aan te merken. Het glas voorop is saffier en achterop mineraal, ook zeker niet slecht. Er zit een goede lederen band op waar ook niks op aan te merken is.
Als je gaat kijken naar het verhaal achter het merk Archimede ben je snel klaar, ze bestaan 80 jaar maar ze hebben geen prachtige geschiedenis zoals IWC.
http://www.archimede-uhren.de/EN/About_Archimede.htm
, dat is bij IWC heel anders, die hebben namelijk een hele rijke geschiedenis en hebben nogal wat modellen door de jaren heen (vanaf 1868!) op de markt gezet waarop veel huidige modellen zijn gebaseerd van hun eigen merk maar ook andere merken waaronder misschien Archimede. Als je de lijn van Archimede bekijkt zie je dat hun duikmodel op die van Omega lijkt, hun pilotenmodel op die van IWC lijkt en hun rally model op de Omega railmaster lijkt. Nu zeg ik niet dat ze dat gejat hebben, maar misschien wel er op gebaseerd. Echt hele orginele modelen zullen ze daarom niet hebben. Is dat erg? Nee, tuurlijk niet. Moet je per se iets om de geschiedenis van een horloge merk geven? Voor mijn part zijn ze gisteren in een schuurtje begonnen, het maakt me niet zo heel veel uit. Het is wel leuk dat ontken ik niet, maar om dat mee te laten tellen in de prijs is voor mij op deze leeftijd (17) totaal niet interessant. Misschien komt dat nog en misschien komt dat ook omdat er een grote groep is die gewoon een mooi horloge willen voor een betaalbaar bedrag. Over het uurwerk en de afwerking van de IWC hoef ik het niet te hebben, die zijn gewoon hardstikke goed en het uurwerk is flink onder handen genomen. Hoe groot het gedeelte van de prijs is dat je betaald voor het daadwerkelijk vakmanschap en het materiaal e.d. weet ik niet, maar dat zal niet het volledige bedrag zijn. Kortom, een beetje voor het merk betaal je wel maar als ik het geld had had ik dat er makkelijk voor over. Het is de feeling die je er bij krijgt, de gevoelskwestie die je al aangeeft, die telt ook mee. Ik wil wel even benadrukken dat ik een IWC overpriced vind of iets dergelijks, want als ik het geld had lag 'ie morgen bij mij thuis.

Waar het bij Archimede op neer komt is dat ze een value for money concept hebben, waarbij je gewoon een mooi horloge krijgt met een prima uurwerk. Er zit alleen geen geschiedenis bij, de modellen heel erg op andere (klassieke) modellen gebaseert en de uurwerken zijn basic. Het is altijd maar afwegen wat je mee wil laten tellen in de prijs.

groeten,

Coen

Je kan wel gewoon zeggen dat ze het beste van elkaar afkijken

of dat nou met horloges, mode, auto’s etc is, het gebeurd overal

Je betaald bij IWC enerzijds natuurlijk voor een stukje “emotie” en historisch besef. Daarnaast betaal je gewoon voor de extra kwaliteit die in het horloge wordt gestopt. IWC bewerkt intensief het standaard ETA uurwerk dat vervolgens met de hand weer wordt geassembleerd, geolied en gereguleerd. Ook de kast wordt het de hand gepolijst en afgewerkt. Al met al zitten er gewoon meer werkuren in de IWC dan in de Archimede en als je beide horloges naast elkaar zou leggen en van binnen en buiten zou bekijken dan valt de kwaliteit van het uurwerk en de afwerking van IWC ongetwijfeld meteen in het oog.

tja, vandaag de IWC gekocht. Ik heb in korte tijd drie dure horloges gekocht, en dit is echt voorlopig de laatste. Ik verwacht nog een vintage omega via internet, en dan is het schluss voorlopig. Ik zal die omega nog wel laten zien als ik hem heb, want het is een mooie, en hij komt van een prachtige site, die ik dan zal vermelden. Maar nu eerst, de IWC. De foto is overigens van de IWC site.

Gefeliciteerd! Een prachtig en stijlvol horloge met een indrukwekkende historie erachter…

Norbert

leuke aanwinst…(tu)

Mooie nieuwe aanwinst, Marijn (tu)

"Quote: Ik heb in korte tijd drie dure horloges gekocht, en dit is echt voorlopig de laatste. Ik verwacht nog een vintage omega via internet, en dan is het schluss voorlopig. "

Ja, ja…dat horen we eens vaker…(:D(:smiley:

Mooie aanwinst. Van harte gefeliciteerd en veel plezier ervan. :slight_smile:

mooie iwc.

Mooie klok! Veel plezier ermee. Erg benieuwd naar je Omega.

Zoals al gezegd, mooi horloge!