Archimede Pilot contra IWC

Ik ben vrij nieuw in horlogeland. Ik ben rond aan het kijken naar een pilot’s watch, omdat ik ze erg mooi vind. Wat ik me nu afvraag. Wat rechtvaardigt nu precies het enorme prijsverschil tussen de archimedes pilot watch (zie de posting over de inkoopactie) en de IWC Pilot Watch.

Ik weet dat de IWC beschermd is tegen decompressie en magnetisme. En misschien dat de Archimede mineraalglas heeft ipv saphierglas. Ook de IWC maakt gebruik (weliswaar gemodificeerd) van een ETA loopwerk. Maar de adviesprijs van de IWC is 2.850.

Het moet toch meer zijn dan alleen een gevoelskwestie dat je een echte IWC hebt.

Ik weet zelf ook niet veel van dit soort dingen, maar kan misschien wel het e.e.a. uitleggen. Om te beginnen de Archimede. Ik denk dat je de foto’s al een beetje gezien hebt in het andere inkoopactie-topic, ze zien er in ieder geval mooi uit. Het horloge heeft een kant en klaar ETA 2824 uurwerk, wat echt een prima uurwerk is. Daar is dus niks op aan te merken. Het glas voorop is saffier en achterop mineraal, ook zeker niet slecht. Er zit een goede lederen band op waar ook niks op aan te merken is.
Als je gaat kijken naar het verhaal achter het merk Archimede ben je snel klaar, ze bestaan 80 jaar maar ze hebben geen prachtige geschiedenis zoals IWC.
http://www.archimede-uhren.de/EN/About_Archimede.htm