Archimede(s) zakhorloge

Ik heb een oud zakhorloge liggen waarbij op de wijzerplaat staat ‘Archimedes’. Is er iemand die dit merk kent? Geschiedenis hierover kan vinden?

Op het uurwerk zelf staat ‘Archimede’ en ik kom een Duitse horlogefabrikant tegen die vandaag de dag onder die naam horloges maakt. http://www.archimede-uhren.de/

Hoe kan ik hier overigens foto’s uploaden?

Hallo Marjolein,

Op de startpagina van het Horloggeforum staat onderaan een link naar hoe je foto’s kunt plaatsen. Uploaden van foto’s naar bijvoorbeeld http://photobucket.com/ gaat zeer eenvoudig.
Na uploaden kun je de link van elke foto apart naar het invoerveld van het forum kopieren.

Groet,
Inca

Dank,

Bij deze dan foto’s

Leuk zakhorloge. (tu)
Volgens mij heb ik zo’n horloge wel eens gezien op Marktplaats.
Ik heb even gezocht op het Duitse Pocketwatch forum en heb wat gevonden.
Archimedes was een naam die gevoerd werd door een firma Favre Freres. ( gebroeders Favre ).
De firmanaam werd later veranderd in Ketterer Freres.
Hier een advertentie uit 1918.

Groeten, Chris.

Dank u zeer,

In het horloge staat de naam G.H. Heinen gegraveerd en de plaats IJzerloo.
G.H. Heinen heeft een eigen wikipedia pagina en was ondernemer, fotograaf, decoratie- en kunstschilder geboren te Aalten. Dit ligt naast IJzerloo.

Ik kom zelf uit aalten, en het leuke is dat deze familie Heinen klokkenmakers in de familie heeft gehad.

vanaf 1800 zijn er al klokkenmakers bekent uit deze familie
1 ervan heeft ook het torenuurwerk van de Helenakerk in aalten gemaakt.

Nog steeds is er in ijzerlo wat een buurtschap van Aalten is het huis van deze familie.
Dit huis staat aan de Klokkenmakersweg

Gr Jan ubels

klokken Schreef:

Ik kom zelf uit aalten, en het leuke is dat deze
familie Heinen klokkenmakers in de familie heeft
gehad.

vanaf 1800 zijn er al klokkenmakers bekent uit
deze familie
1 ervan heeft ook het torenuurwerk van de
Helenakerk in aalten gemaakt.

Nog steeds is er in ijzerlo wat een buurtschap van
Aalten is het huis van deze familie.
Dit huis staat aan de Klokkenmakersweg

Gr Jan ubels

Grappig, ik had de link met Aalten ook al gelegd. De achternaam van mijn overgrootopa is Aalbers, horloge is via hem in de familie gekomen. De achternaam Aalbers komt het meeste voor in de gemeente - jawel - Aalten.

Prachtig dat er nog zoveel informatie te achterhalen is, dit gebeurd niet vaak.

Het horloge loopt overigens al lange tijd niet meer. Hoe kan ik deze aan de praat krijgen?

Als het horloge al lange tijd niet meer loopt dan is er zelf weinig aan te doen.
Ik denk dat je een horlogemaker moet opzoeken.
Jan Ubels (“klokken”) is toevallig horlogemaker.

altijd welkom, kunnen we eerst eens kijken wat er aan zou moeten gebeuren

Gr jan Ubels